Jag är intresserad av att läsa till mäklare, men är det ett dumt val?
Hur ser framtiden ut för mäklare? är det dömt att ge sig in i en utbildning där man förmodligen blir arbetslös efteråt?
Någon här som vet och vill dela med sig?
Hur ser framtiden ut för mäklare? är det dömt att ge sig in i en utbildning där man förmodligen blir arbetslös efteråt?
Någon här som vet och vill dela med sig?
Jag läser till mäklare. Det utbildas alldeles för många BEHÖRIGA fastighetsmäklare (vilket jag antog att du menade) dock sägs det inom branschen att det utbildas alldeles för få KOMPETENTA mäklare, dvs det finns gott om mäklare, men få duktiga mäklare.
Detta gör att om du är duktig och har de rätta kontakterna kommer du få jobb.
Dessutom är det en väldigt bra utbildning att gå, anser jag, eftersom den är så bred och du kan arbeta på tex banker och försäkringsbolag etc med den utbildningen.
Dessutom är det inte så svårt att läsa till ekonom, värderare etc utifrån den utbildningen.
Tack för ditt svar, intressant att läsa!
Var läser du någonstans? hinner man arbeta vid sidan om för att slippa ta en massa lån?
läser du den 2-åriga eller 3-åriga? Vet du hör höga betyg man behöver få att komma in?
är man populär som mäklare för att arbeta på banker och fastighetbolag? (trodde man som mäklare hade dåligt rykte där. yrket har ju varit i heltluften en tid om man säger så..) vad kan man arbeta med på en bank eller försäkringsbolag?
Anonym (mäklare) skrev 2008-09-08 23:37:53 följande:
så för att bli värderingsman ska man läsa extra kurser? jag trodde man blev det automatiskt när man läste till mäklare?
Är du nöjd med utbildningen? varför ville du bli mäklare?
Har du någon uppfattning om hur lönen ser ut?
Anonym (mäklare) skrev 2008-09-08 23:59:00 följande:
Just nu ser det ju lite dystert ut på fastighetssidan, allt snack om räntor skrämmer iväg folk. Vår mäklare sade att guldtiderna är förbi, och med det menade hon att mer jobb och mindre pengar.
Men som ovan skribent skrev, bra mäklare behövs ju alltid och är det drömmen så kör på!!! Fast jag gissar ju att du efter avslutade studier vill kunna livnära dig på utbildningen och inte behöva läsa ännu mer för att bli nå´t annat...
Det är tuffare tider så ha det i åtanke-lycka till.