Tygblöjetråden 18
johlinn skrev 2008-09-09 11:29:54 följande:
johlinn skrev 2008-09-09 11:29:54 följande:
PrettyUgly skrev 2008-09-11 11:37:00 följande:
johlinn skrev 2008-09-12 12:54:15 följande:
johlinn skrev 2008-09-12 13:07:23 följande:
JsN skrev 2008-09-12 13:13:52 följande:
PrettyUgly skrev 2008-09-13 15:38:07 följande:
johlinn skrev 2008-09-14 12:07:00 följande:
Erica: Det är därför min man inte får gå i närheten av vår tvättmaskin . (Eller jo det får han, men då får han bara tvätta sina egna grejer.) Har du provat att handtvätta med en massa diskmedel för att lösa upp fettet? Alltså, massor av diskmedel, och sen massor av skölj, och sen massor av tvättar i maskinen.
Jag beställde 4 nya PUL-byxor i dag, och två ull. Ville egentligen sticka egna ullbyxor men har kommit fram till att det kommer ta mig typ ett halvår innan det projektet är klart, så jag kanske har tills nästa storlek. Men inatt hade jag läckage eftersom ullbyxorna är för låga, och när jag sedan fick byta pluttens kläder för att pul-byxorna också hade läckt, så kände jag att jag inte kan skjuta upp det längre. Fastän de ska räcka till 8 kg, och plutt är inte ens 7 ännu.
Jag måste säga att jag inte längre kan rekomendera thirsties diaper covers. De ÄR bra, till att börja med. Men de blir jättefula jättefort, och jag kommer inte kunna använda dem till nästa barn. På den ena byxan är kardborren så sliten att jag knappt kan få upp kardborren när jag ska byta. Skitdåligt! I alla fall så beställde jag BBh nu för de har sån där high-tech kardborre som inte ska slitas så mycket. Har ju deras ullbyxor, och de ser fortfarande helt nya ut efter tre månaders användning! Så jag hoppas deras PUL byxor också är bra.
Maria Seg skrev 2008-10-01 12:40:03 följande:
Jag sköljer typ aldrig av mina amningsbajsiga blöjor, är för lat . Kör en förtvätt utan tvättmedel bara, det funkar superbra.
Glass skrev 2008-11-09 14:24:02 följande:
gnesh: Du glömde att man använder tygisar för att det är SJUKT GULLIGT! Jag tror att det är bättre för kroppen att använda tyg, vet ju inte vad det är för läskiga kemikalier i engångsblöjorna. Men mest är det av miljöskäl som just JAG har valt det.
Min slutsumma ligger på straxt under 6000 kronor (inkl. tvättlappar och andra tillbehör, samt porto). Och då kan jag använda det på mer än ett barn ju, nästa blir ju gratis . Jag har räknat en del och så som jag använder engångs, om jag använder billigaste märket så skulle det kostat ca 7800 kronor på två års blöjanvändande. Så jag har sparat in lite grand, även om den största skillnaden kommer bli med nästa barn!
Tiden. Tja, jag spenderade en hel del på research, men då var jag gravid och hemma med hur mycket tid som hellst ändå. Annars tar det 5 minuter varannan dag att slänga in i maskinen, och ca 15 minuter att vika och hänga (10 om jag har bråttom), så totalt 20 minuter per två dagar, alltså 10 minuter om dan. Tycker jag är helt okej! Mindre tid tar det väl om man tumlar. Ett blöjbyte tar kanske... 5 sekunder längre? (Jag har formsydda med blöjbyxor, kör man pockets tar det ingen extra tid, där, men å andra sidan måste man stoppa alla blöjorna med inläggen). Säg 6 blöjbyten om dagen, det är 30 sekunder extra per dag, så 10 minuter och 30 sekunder extra per dag får du spendera på blöjor . (Men det är det värt!)
Jag är HELT NORMAL! Förutom att jag bor i Australien.