Inlägg från: fairyfloss |Visa alla inlägg
  • fairyfloss

    Tygblöjetråden 18

    johlinn skrev 2008-09-09 11:29:54 följande:


    Ska ullbyxor kuras innan första användning?
    Det beror väl på vad det är för sort, mina BBh skulle ullkuras först, men en del är ju det redan när man köper dem.
  • fairyfloss

    PrettyUgly skrev 2008-09-11 11:37:00 följande:


    Jag har äntligen skaffat en tvättmaskin och nu ska det börjas med tygisar. Tänkte plocka ihop ett eget startpaket från babykind men vet inte om det är något jag har missat. Det jag tänkte beställa är:24 rutvävda vikisar (räcker det?)3 swaddlebees ullblöjbyxa1 pul påse20 tvättlappar3-pack snappisullkurSer det bra ut att börja med? Hur många vikisar och tvättlappar behövs för att fylla en normalstor maskin?
    Min maskin är 6.5 kg och jag får plats med blöjtvätt för två dagar. Då är det ca 10-12 formsydda+inlägg, kanske 5-6 vikblöjor (använder dessa till diverse) och kanske 20 tvättlappar. Mn förra maskin var 5.5 kg och då var jag tvungen att tvätta 2 gånger på tre dagar (varannan morgon, varannan kväll).

    Nyckelpiga: När jag fick info om mina blöjor och grejer från företaget jag köpte ifrån så stod det i infon att man inte får ha ättika när man tvättar PUL-byxor. Men jag har aldrig provat så jag vet inte hur illa det är.
  • fairyfloss

    johlinn skrev 2008-09-12 12:54:15 följande:


    Nyckelpiga - jag har kört dem på lägre värme. Men det tror jag kanske inte behövs egentligen! Har paket som väntar o så får man inte hämta ut dem förräns efter två. Vill ju ha våra nya blöjor NU
    Åh vad har ni beställt?
  • fairyfloss

    johlinn skrev 2008-09-12 13:07:23 följande:


    blev så sugen på o prova loveybums när jag läste om dem så jag beställde en sån med tre extra inlägg o byta med. Och en HH eftersom så många verkar nöjda med dem. Sen lite formsydda för o ha hemma (tröttnat på vikisarna *lat*) och lite bambuboosters för o kunna ha fuzzisarna (stl xs) lite lite till. De räcker fortfarande storleksmässigt, men han kissar igenom dem på bara nån timme, men med bambubooster i tror jag det fungerar ett tag till. *viskar* Han börjar bli stor nu våran lilla kille, väger faktiskt över fyra kg *stolt mamma*
    *viskar tillbaka* Åh, härligt att höra . (Jag tröttnade också på vikisarna föressten, hehe, men de är bra att ha som extra!)
  • fairyfloss

    JsN skrev 2008-09-12 13:13:52 följande:


    Är det fler än jag som inte ser hela inläggen (på bredden) from inlägg 35?
    Inte jag heller.
  • fairyfloss

    PrettyUgly skrev 2008-09-13 15:38:07 följande:


    Nu blir jag nyfiken, ni som säger att ni har tröttnat på vikisar, vad är det ni har tröttnat på med dem? Är det själva vikandet eller hur de fungerar som blöja?Jag vill själv hellre ha formsytt så småningom för att jag tycker att det är lite bökigt att få på vikisarna så de sitter bra men det kanske man lär sig? Jag har ju bara provat lite med lånade blöjor änsålänge.
    Jag tröttnade lite på vikandet, men mest så fungerade de inte så bra på min son. Jag har frottéblöjor men ingen tumlare, och de blev så riviga och han fick massa blöjeksem. Plus att de var lite för bulkiga. De går an ibland, men mina BBh bambu formsydda är sååå bra att jag liksom inte kunde låta bli att beställa massa fler . Sen tar det ju bara hälften så lång tid per blöjbyte också, som bonus .
  • fairyfloss

    johlinn skrev 2008-09-14 12:07:00 följande:


    Just, blöjeksemen blev värre av vikisarna också, tror att det är för att de blir så fuktiga. *glömsk* Men de är toppen som skötbordsunderlägg och extrablöjorUndrade vem som varit inne o skrivit så okristligt tidigt o tänkte att det måste ha varit du fairy
    Okristligt, jag?!

    Det här med tygblöjor blev lite dyrare än vi tänkt från början (fast fortfarande billigare än engångs), men jag tycker inte det är värt att snåla på ett plagg lillfisen har på sig HELA tiden. Är de bättre så är de det!

    Nu måste jag köpa nya PUL-byxor och funderar över färger

    blå, orange och RÖD
    blå, orange och VIT
    blå orange och GRÖN

    eller om jag ska köpa fyra...

    Vad tycker ni? Jag har blå, orangea, vita och grön/turkosa blöjor.
  • fairyfloss

    Erica: Det är därför min man inte får gå i närheten av vår tvättmaskin . (Eller jo det får han, men då får han bara tvätta sina egna grejer.) Har du provat att handtvätta med en massa diskmedel för att lösa upp fettet? Alltså, massor av diskmedel, och sen massor av skölj, och sen massor av tvättar i maskinen.

    Jag beställde 4 nya PUL-byxor i dag, och två ull. Ville egentligen sticka egna ullbyxor men har kommit fram till att det kommer ta mig typ ett halvår innan det projektet är klart, så jag kanske har tills nästa storlek. Men inatt hade jag läckage eftersom ullbyxorna är för låga, och när jag sedan fick byta pluttens kläder för att pul-byxorna också hade läckt, så kände jag att jag inte kan skjuta upp det längre. Fastän de ska räcka till 8 kg, och plutt är inte ens 7 ännu.

    Jag måste säga att jag inte längre kan rekomendera thirsties diaper covers. De ÄR bra, till att börja med. Men de blir jättefula jättefort, och jag kommer inte kunna använda dem till nästa barn. På den ena byxan är kardborren så sliten att jag knappt kan få upp kardborren när jag ska byta. Skitdåligt! I alla fall så beställde jag BBh nu för de har sån där high-tech kardborre som inte ska slitas så mycket. Har ju deras ullbyxor, och de ser fortfarande helt nya ut efter tre månaders användning! Så jag hoppas deras PUL byxor också är bra.

  • fairyfloss

    Jag sköljer typ aldrig av mina amningsbajsiga blöjor, är för lat . Kör en förtvätt utan tvättmedel bara, det funkar superbra.

  • fairyfloss

    Glass skrev 2008-11-09 14:24:02 följande:


    Hej på er. Vi funderar och funderar på tygblöjor, men har inte  bestämt oss än. En fråga som vi undrar över, förutom alla de andra tusen som man såklart har, är hur  många blöjor som behövs. Vi har tvättmaskin och torktumlare. Får man torktumla dem förresten?
    Jag har 26 stycken och det räcker bra, tvättar varannan dag och det tar två dagar för varje blöja att torka (använder i snitt 6 per dygn och så har jag ett par extra i nödfall). Skulle tippa på att man kan klara sig på färre om man har blöjor som torkar fortare eller om man tumlar (ja man kan tumla dem). Men jag har hellre ett par för många än ett par för lite . (Sen har jag iofs 24 vikblöjor också som fungerar i extremt nödfall, men de är bättre som kräktrasor, hehe.)
  • fairyfloss

    gnesh: Du glömde att man använder tygisar för att det är SJUKT GULLIGT! Jag tror att det är bättre för kroppen att använda tyg, vet ju inte vad det är för läskiga kemikalier i engångsblöjorna. Men mest är det av miljöskäl som just JAG har valt det.

    Min slutsumma ligger på straxt under 6000 kronor (inkl. tvättlappar och andra tillbehör, samt porto). Och då kan jag använda det på mer än ett barn ju, nästa blir ju gratis . Jag har räknat en del och så som jag använder engångs, om jag använder billigaste märket så skulle det kostat ca 7800 kronor på två års blöjanvändande. Så jag har sparat in lite grand, även om den största skillnaden kommer bli med nästa barn!

    Tiden. Tja, jag spenderade en hel del på research, men då var jag gravid och hemma med hur mycket tid som hellst ändå. Annars tar det 5 minuter varannan dag att slänga in i maskinen, och ca 15 minuter att vika och hänga (10 om jag har bråttom), så totalt 20 minuter per två dagar, alltså 10 minuter om dan. Tycker jag är helt okej! Mindre tid tar det väl om man tumlar. Ett blöjbyte tar kanske... 5 sekunder längre? (Jag har formsydda med blöjbyxor, kör man pockets tar det ingen extra tid, där, men å andra sidan måste man stoppa alla blöjorna med inläggen). Säg 6 blöjbyten om dagen, det är 30 sekunder extra per dag, så 10 minuter och 30 sekunder extra per dag får du spendera på blöjor . (Men det är det värt!)

    Jag är HELT NORMAL! Förutom att jag bor i Australien.

Svar på tråden Tygblöjetråden 18