• ThePea

Hög musik - jobbigt för barnet i magen?

Hej!

Vi väntar första och är i v 19. Har börjat spela musik för liten med hjälp av ett par stereohörlurar på magen. Är det någon som vet hur hög volym man ska ha?

Jag är orolig att det kan bli för högt om man harmycket högre än vad som känns ok för en själv att lyssna på med lurarna på öronen. Samtidigt är det ju ganska mycket stoppning mellan hörlurar och barnöron... :)

• Svar på tråden Hög musik - jobbigt för barnet i magen?
  • Ivriga mamman

Hej!

Jag lyssnade mycket på musik när jag var gravid första gången och gör så för jämnan med, det resulterade i en väldigt musikglad liten kille som gärna dansar och sjunger....visst jag vågar inte chansa på hur högt som är lagom......kan ni inte lyssna på musiken ni med en stund då, då har ni ju mer koll på volymen! Hörde att desibellen i magen är väldigt hög bara av magens kurr och allt annat så de är vana vid ljud...

• LadyLiz

Bra fråga och jag undrar också. I helgen hade min familj en liten skyttetävling, bebin ryckte till vid första skottet så jag sprang in där ljudet inte hördes längre... Det var kanske extremfallet men var går gränsen?

Har hört att ljuden förstärks av fostervattnet så trots "stoppningen" kanske det blir rätt högt därinne. Tror mig ha läst att enbart mammans hjärta och tamrljud kan uppgå till 70 dB, vilket ju inte är försumbart heller men det är ju ändå invärtes ljud!

Någon som vet mer?

• Flisongen

Vad jag hört ska du inte sätta något direkt mot magen, det blir otrevligt för bebis. Däremot kan du spela musik som vanligt, det hör den. Då kan man enligt min bm spela ganska högt. Det är som att man ligger under vattnet i badkaret ungefär. Hörde om någon som la en speldosa mot magen för att spela för bebis och när den sen var född blev den hysterisk av det ljudet.. Men lyssna på mycket musik, det tror jag är jättebra!

• ThePea

Tack för era svar. Jag tror vi fortsätter med musik på lite olika sätt. Men inte jättehögt i lurar mot magen.

Det är ju givetvis viktigt att spela rätt sorts musik också. Michael Jackson måste ju vara optimalt. Det sprakar och trummar och skriks i falsett. Sen kan ungen somna på vilket party som helst.

• Alexi

Vet ni vad det är i musiken den känner igen? Dvs är det melodin, rösten, orden eller vad? Jag funderar på vad jag ska försöka spela för den mer regelbundet...

• MrsCharlotte

Bara mammans hjärtslag, tarmar och blodomlopp har jag läst är ca 65 decibel, dvs som att stå mitt i rusningen på Times Square eller nåt liknande. Detta hör fostret HELA TIDEN! Fostret vänjer sig vid ljud genom att höra dessa höga ljud så det är absolut ingen fara att spela hög musik. Men jag skulle inte heller sätta högtalaren mot magen direkt :)

• MrsCharlotte

Barnet är så van vid konstant ljud att det därför är vanligt att bebisen skriker när man ska natta dem för att det är för tyst. Då kan det hjälpa att "schhha" rytmiskt hela tiden, många spädbarn känner sig tryggare och somnar då lättare, gärna i kombination med att man gungar dem lite lätt i famnen. Då får de tillbaka känslan av att ligga i magen där det gungar och brusar..

Svar på tråden Hög musik - jobbigt för barnet i magen?