• emla

Vad är egentligen jasminte?

Dum fråga kanske, men jag älskar jasminte och upptäckte nyss att jag är gravid. Kom då på att jag egentligen inte vet vad jasminte innehåller. Om jag skulle gissa skulle jag säga att det är ett örtte utan koffein och att det inte är dåligt att dricka under en graviditet, men det kanske är någon som vet mer exakt?

• Svar på tråden Vad är egentligen jasminte?
  • thessires

Läs innehållsförteckningen på förpackningen. Jag tror inte att det är någon fara att dricka jasminte, vare sig det är örtte, grönt te eller vanligt svart

• riotflickan

Vanligt svart te smaksatt med jasminblommor på nåt sätt.

Precis som att Earl Grey är smaksatt med bergamott etc...

Drick på, för i helvete, fast kanske max sådär 10 koppar om dagen...

• emla

Det finns ingen innehållsförteckning, det är löste. Och det är inte svart te smaksatt med jasminblommor, det är rent jasminte, sådant som kineserna dricker till maten. Det var därför jag undrade, svart te finns det ju massor att läsa om, men inte jasminte.

• riotflickan

Ring en kinesdoktor å fråga om du är hemskt orolig.

Annars tycker jag att du ska dricka på...

• Michisen

Är det rent jasminté?
    Hm.
    Normalt sett brukar jasminté betyda grönt té med jasminblommor i det, har aldrig hört om enbart jasminblommeté, men i så fall skulle jag anta att ditt té är vit/gulaktigt?

Är det grönt så är det troligen helt enkelt grönt té, med jasminblommor och helt oskadligt.

Hade det varit farligt på något sätt hade livsmedelsverket haft det uppe på sin hemsida, tillsammans med Calebass Chalk och annat som kan vara skadligt.

• Saifos

Jag skippar jasminteet som jag köpt i Peking nu under graviditeten, just för att jag inte riktigt vet. Hade dock varit intressant att veta.... Jag har både sådan som är en hel blomma (som liksom blommar upp och smaksätter teet) och sådant som är bara blad.

När jag var på Lush och köpte "badbomber" häromdagen sa de att man inte skulle ha jasmin i badet när man är gravid? Någon som vet varför det är så??

• Saifos

Hmmm... Nu har jag googlat omkring lite och på amerikanska och engelska sidor så står det att man inte ska dricka jasminte eller använda jasminoljor under graviditeten. Kan ju faktiskt vara så att det inte används så utbrett i Sverige att det inte är testat och därmed inte varnas för? Jag vet inte. Men det står att man ska dricka jasminte och man vill sätta igång förlossningen i slutet av graviditeten :)

• emla

Tack Saifos! Det var det jag var lite fundersam över, om det kunde ha några obehagliga egenskaper. Det sägs ju att man ska vara försiktig med hälsokost- och naturpreparat under graviditeten, men det är svårt att veta med te som man dricker för att det är gott.

• Loopington

Det är nog helt okej så länge man inte överdriver. Som med alla örter, man ska aldrig ta för mycket, oavsett om man är gravid eller ej.

• Lia32

Vet inte hur det är med té, men som eterisk olja bör man inte använda Jasmin under graviditeten, då den verkar stimulerande på livmodern. Kan inte tänka mig att en kopp då och då är någon fara, men man böra kanske inte överdosera! :)

Svar på tråden Vad är egentligen jasminte?