• BLATH

Hur får man katter att sluta gå på låda?

Har två kattungar som vi tycker ska ta och börja göra sina behov ute. Dom är snart 6 månader. Bor på gård. Hur går man till väga för att dom ska lära sig?

• Svar på tråden Hur får man katter att sluta gå på låda?
  • IaOnDaFluff

Ja du, bra fråga.

Testa och ställ ut lådan kanske!

• Fru T

våra utekatter har altid haft tillgång till låda då vissa inte vill göra alla behov ute å vissa föredrar att bara göra det ena ute...

men vill du inte att dom ska komm in och göra sina behov får du väll helt änkelt inte släppa in dom, men räkna med att dom kommer göra ifrån sig på ställen som du inte vill...

• hippiegirl

Min ena katt slutade självmant efter ett tag, när han hade sprungit ute ett tag. MEn han har efter 2 år börjat gå i lådan igen....hoppas på att han slutar snart igen...

*Love is my religion*
  • JenJa

När jag har haft kattunge så har jag gått ut med katten när den varit på lådan. Hänt i bland att jag hunnit innan katten gjort så att det blivit ute...

• Caranlachiel

Vår katt gillade aldrig att gå på lådan så han fasade liksom ut den själv...

Ett förslag är väl att ställa ut den till en början. Då fattar de att de ska vara ute. När de sedan är inne kommer de så småningom fatta att om de ställer sig och jamar vid dörren så blir de utsläppta så att de kan gå på lådan.

Vecka 13 - and counting!
  • ALJO

Jag tog bort kattlådan i somras, vi har alltid ytterdörren öppen på sommaren, dessutom är inte katna så mycket inne då det är varmt ute. Funkade hur bra som helst. Inga katter inne på natten, och se till att dom kommer ut med jämna mellanrum om inte dörren står öppen. Du kan oxå ställa kattlådan utanför dörren. Men som sagt, det är lättast under sommaren, många katter tycker ju att det är liteäckligt att gå ut i regn och rusk.

• CTMT

Ska katterna aldrig få vara inomhus? Isåfall är det ju onödigt att vänja dem av vid den... Låt hellre lådan finnas kvar för när de väl är inne. Behoven ute kommer de ju ändå göra när de väl vant sig vid utelivet. Men det är ju bra att de kan både och!
    För på vintern ska de väl få vara inne så mycket de vill...? (hoppas jag...)

Utekatt = vaccinering, kastrering och ID-märkning, tänk på det! Flört

• wulfenia

Våra katter har vi bara låda till på vinterhalvåret då de sover inne på nätterna. Övriga delen av året springer de ut och in under dagarna och gör behoven ute. De är oxå alltid  utomhus nattetid då eftersom de håller hela familjen vaken med sina lekar/bråk, klösning på möbler, och jaming då de skall ut... 

Är dina katter vana att kunna gå ut och om de brukar tala om när de vill ut, borde du bara kunna ta bort lådan så markerar de att det är dax att bli utsläppt när nöden tränger på. Gjorde iaf så med mina för flera år sen och det funkade jättebra... Ev flytta ut lådan på trappen, altan el dyl ett tag så att de lär sig att det är ute de ska göra det nu, kanske väljer de då hellre nåt annat ställe ute än att gå till just lådan. 

• MARIA99

Tycker det gått automatiskt att dem hellre velat göra det ute sas.

Svar på tråden Hur får man katter att sluta gå på låda?