• MissWhiskey

Titthålsoperation för att fastställa Endometrios....

Se hit alla som gjort denna operation, hur var det, hur mådde ni efteråt osv....tacksam för alla svar då jag ska göra denna op den 25 september och är sååååå nervös

• Svar på tråden Titthålsoperation för att fastställa Endometrios....
  • Starkast

Har inte gjort den open i det syftet, men gjort titthål andra gånger för att titta och leta

De flesta åker hem samma dag. Sista gången behövde jag bara panodil.
    Det är ju bara 3 små hål som i princip inte känns alls.
    Om de därimot åtgärdar något kan det göra riktigt ont. Men inte om de bara tittar. Känner sig lite svullen mest.

• MissWhiskey
    Starkast skrev 2008-09-09 16:31:26 följande:
    Har inte gjort den open i det syftet, men gjort titthål andra gånger för att titta och leta De flesta åker hem samma dag. Sista gången behövde jag bara panodil.Det är ju bara 3 små hål som i princip inte känns alls.Om de därimot åtgärdar något kan det göra riktigt ont. Men inte om de bara tittar. Känner sig lite svullen mest.
    Fick du rör i halsen?? läser på sjukhusets hemsida och där pratas om kateter och rör i halsen??
  • Myzteria26

Hejsan. Jag har oxå gjort titthålls OP, såren i sig gör inte ont däremot hade jag rätt ont i mellangärdet och axlar, kan ju bero på att dom tippar en.

Kateter och rör i halsen får man väl varje gång man sövs för ingrepp för dom tar ju över hela kroppsfunktionen. Så jo jag tror man får bägge även under titthålls, jag fick iaf rör i halsen kateter vet jag inte o vill inte veta heller haha.

• MissWhiskey
    Myzteria26 skrev 2008-09-10 01:58:47 följande:
    Hejsan. Jag har oxå gjort titthålls OP, såren i sig gör inte ont däremot hade jag rätt ont i mellangärdet och axlar, kan ju bero på att dom tippar en.Kateter och rör i halsen får man väl varje gång man sövs för ingrepp för dom tar ju över hela kroppsfunktionen. Så jo jag tror man får bägge även under titthålls, jag fick iaf rör i halsen kateter vet jag inte o vill inte veta heller haha.
    stoppa de ner röret medans man är vaken och hur känns det isåfall?? usch hatar att ha saker i halsen och så ju...känner mig mesig
  • Myzteria26

Nej nej nej gumman, du sövs först så du märker inget och dom är borta innan du vaknar. Det enda du märker av rören är att man är torr i truten som satan när man väl vaknar!

• MissWhiskey
    Myzteria26 skrev 2008-09-10 02:02:38 följande:
    Nej nej nej gumman, du sövs först så du märker inget och dom är borta innan du vaknar. Det enda du märker av rören är att man är torr i truten som satan när man väl vaknar!
    å gud vad skönt att höra.....måste sluta läsa såna där saker mitt i natten

får man fråga vad du gjorde op för?
  • Myzteria26

Samma dom du ska göra =)

MissWhiskey skrev 2008-09-10 02:04:00 följande:
    å gud vad skönt att höra.....måste sluta läsa såna där saker mitt i natten får man fråga vad du gjorde op för?
  • MissWhiskey
    Myzteria26 skrev 2008-09-10 02:08:59 följande:
    Samma dom du ska göra =)
    Oki hitta de nått på dig? Varför valde de att göra det? Jag har ont typ konstant i magen och eftersom de ej hittat nått vid vanliga undersökningar så valde de till slut att kolla...
  • Myzteria26

För att det blev en del i fertilitets utredningen pga magsmärtor så kolla dom om det bla vad något som stoppa att jag kunde bli gravid. Men dom hitta inget. =)

MissWhiskey skrev 2008-09-10 02:10:05 följande:
    Oki hitta de nått på dig? Varför valde de att göra det? Jag har ont typ konstant i magen och eftersom de ej hittat nått vid vanliga undersökningar så valde de till slut att kolla...
  • MissWhiskey
    Myzteria26 skrev 2008-09-10 02:17:06 följande:
    För att det blev en del i fertilitets utredningen pga magsmärtor så kolla dom om det bla vad något som stoppa att jag kunde bli gravid. Men dom hitta inget. =)
    ok....tack för alla svar, känner mig lite lugnare nu.....

ska försöka sova...ta hand om dig och familjen
  • Myzteria26

Så lite så =)

Tack ska du ha och sov så gott

• Starkast

TS:
    Det har varit både och tror jag. Hur som helst är det inget du märker eftersom du redan är borta när tuben kommer.

Det beror på vilken narkos/hur långt ingrepp med tuben om jag förstått rätt.

I korthet går det till så här:

Du kommer till sjukhusets op-avd. Du anmäler dig, blir visad till omklädningsrummet där du byter om, sen vidare till väntrummet där du får sitta ner.

Sen kommer din operatör, tar in dig på ett rum där ni pratar och går igenom ingreppet. Du får där möjlighet att ställa alla dina frågor.

Väntrummet igen. Du blir hämtad av en narkosläkare för ett samtal med den också. Där kan du fråga alla dina frågor om narkosen.

Sen får du sitta ner igen. Ibland hinner du knappt sätta dig innan det är dags, ibland får man sitta länge. Det beror helt på den operation som utförs före din i din op-sal.

När det blir din tur blir du hämtad av en narkossköterska. Du får en infart i armen. Ni går in till op-salen där du får lägga dig på bordet. Det är ganska många människor runt dig. De är jätteduktiga på att "villa bort dig" och att få dig att skratta. Du märker knappt att de förbereder dig. Typ rakar magen, tvättar etc.

Efter några minuter är det dags att sova. Du får en syrgasmask och sömnmedlet sprutas in. Det tar bara några sekunder innan du är HELT borta.

Sen när du blir väckt är du redan ute ur op-salen. du får ligga på UVA och vakna till. Du blir riktigt väl omhändertagen och ompysslad

efter några timmar får du åka hem om allt är okej. Om inte får du åka upp till avdelningen.

• Åsa

Intressant det där med tuben. Visste inte att/om jag fick någon sådan när jag gjode samma ingrepp.
    Jenny F:s beskrivning ovan är väl det ideala händelseförloppet. När jag skulle in hade doktorn inte tid att komma och träffa mig innan, som det var sagt, (och jag hade velat det, var ganska rädd inför narkosen) utan kom först när jag var sövd. Minns bara att jag fick narkos och skulle räkna baklänges tror jag.
    Doktorn hade inte tid att träffa mig efteråt heller, inte när jag vaknat upp så att jag minns det i alla fall, så resultatet fick jag veta via journalkopia (som jag tog bredvid sängen på uppvaket och läste oombedd, för sköterskorna på uppvaket visste inget om hur det gått vid operationen). För övrigt blev jag väl omhändertagen de timmar jag låg där; växlade mellan att vara vaken och slumra och var pigg igen framåt eftermiddagen (opererad på morgonen).
    Jag fick inte ont i axlarna fast jag hade blivit varnad för det. Däremot sade de till att jag inte borde åka hem själv trots att det var ett "mindre" ingrepp utan jag blev hämtad.
    Hos mig hittades lite endometriosvävnad som brändes bort för övrigt. Jag hade inte särskilt ont dagarna efter.

• Starkast

Åsa:
    Att läkarna inte hade tid att prata med dig var nog bara en olycklig omständighet De ska prata med patienten. Så är det.
    Att TS råkar ut för dessamma är inte så troligt. Mer troligt att det för henne följer den normala gången.
    Personligen skulle jag inte lägga mig på op-bordet utan ett läkarsamtal. Men under alla mina operationer har rutinerna följts så har aldrig hamnat i den sitsen.

Patienten måste ofta ta ett stort ansvar själv idag. Även de som är svårt sjuka.
    Kanske var det så att du skulle ha bokat en telefontid hos doktorn själv? Det är fortfarande inte försent om du vill göra det nu.

Innan man åker hem kan man också be om att få prata med utskrivningsläkaren. Även om det inte är operatör vem den ju vem den skickar hem

• Åsa

Jenny F: Förhoppningsvis var det ett undantag i mitt fall ja, för det hade känts betydligt bättre om läkaren hade talat med mig innan. Och nej, det var aldrig aktuellt med någon telefontid. Jag hade fått besked innan att doktorn skulle tala med mig innan operationen, bara att det inte blev så. Att neka opereras då föll mig inte in. Jag har ingen rutin på operationer (lyckligtvis), detta är den enda jag gjort. En telefontid till operatören nu efter fem år känns mindre meningsfull Däremot fick jag OT ett samtal av enhetschefen när deras klinik pga kassa postrutiner låtit ett provsvar ligga i två månader trots flera telefonsamtal från mig och jag till sist "akut"medicinerats från annan enhet. (Mindre kul historia.)

"Innan man åker hem kan man också be om att få prata med utskrivningsläkaren. Även om det inte är operatör vem den ju vem den skickar hem"
    Så vitt jag vet var det opererande läkare som skrev ut mig efter koll med uppvakspersonalen. Men, jag hade som sagt inte koll på rutinerna eller visste att man kunde begära detta. Tror det var meningen att jag skulle haft ett uppföljande besök efteråt och att jag skulle pratat med doktorn då, men de tyckte sedan inte det behövdes eftersom de tyckte att de hittat anledningen till besvären.

Men, bortsett från detta schabbel tyckte jag alltså att själva operationen gick smidigt och bra.

• Myzteria26

Näpp mig prata dom inte heller med så som Jenny F förklarar =)

• Starkast

Åsa:
    Det är inte lätt att veta hur det ska fungera i en helt ny situation. Vi får hoppas att de på ditt sjukhus hunnit ändra rutinerna och blivit mer noggranna 5år senare
    Jag menade att man ibland bokar en telefontid EFTER operationen. Inte innan.
    Att inte samtala med patienten innan när det är första operationen tycker iallafall jag är mycket dåligt. Extra viktigt måste det ju vara med narkosdr. när det blir första narkosen. Den ställer ju flera jätteviktiga frågor.

Trinity78:
    Vanligast är 3 st hål. "kamerahålet" sitter vid naveln. Sen de andra 2 hålen där dr. har sina "verktyg" mer åt sidan av magen. ett längre ner och ett högre upp.
    En av mina laparoskopier gjordes bara 2hål. Då skulle de bara kolla och inte röra något.

• Starkast

bara undrar. Ni som inte pratat med en läkare som berättar om operationen före, hur har det gått till för er??

Jag trodde det var "obligatoriskt både ut patientsäkerhetssynpunkt och för patientens trygghet.

Svar på tråden Titthålsoperation för att fastställa Endometrios....