• Anonym (fundersam)

åka utomlands på semester när man e sjukskriven på halvtid?

om man är sjukskriven 50%,kan man ta semester de övriga 50% från jobbet o åka utomlands?

låter konstigt,men det kanske är tillåtet,vem vet?

har en kamrat som planerar detta och jag tycker att det låter helt sjukt! Är man för sjuk för att kunna jobba heltid(depression!)borde man väl inte orka åka på semester?
    eller?

• Svar på tråden åka utomlands på semester när man e sjukskriven på halvtid?
  • Anonym (*)

Anonym (fundersam) skrev 2008-09-09 13:43:24 följande:

det enda jag ville med tråden var att få klart för mig om det var möjligt att ta semester från jobbet när man var halvtidssjukskriven,försäkringskassan måste väl antagligen godkänna resan också?
    Man ska anmäla till försäkringskassan att man tar semester och reser utomlands, men hur många gör det egentligen? De flesta struntar nog i det, precis som de flesta arbetslösa inte säger något när de åker iväg.

Jag blir alltid så fascinerad över att folk tror det är så svårt att bli sjukskriven. Det är inget svårt alls. Media har hausat upp några enstaka fall som har nekats sjukersättning och sen tror alla att fk är så otroligt hårda. Faktum är att det är en väldigt liten del som nekas sjukersättning, men media har en förmåga att vinkla saker till sensationer som folk sväljer med hull och hår. Jag har i mitt arbetsliv sett flera kollegor som blivit sjukskrivna utan att vara det minsta sjuka. De mår av någon anledning inte bra på sitt jobb och vill inte gå dit, men så länge de slipper det kan de må hur bra som helst hemma. Byter de sen jobb så är de helt plötsligt friska igen och kan jobba full tid.

Har en kompis som blev ledsen när hennes sambo dumpade henne och tappade lusten att arbeta. Hon har själv berättat om hur enkelt det var att bara gå och gråta hos en läkare som sjukskrev henne utan diskussion. Har en annan bekants bekant som öppet skryter om hur han varit sjukskriven i flera år för en påhittad ond rygg. Han har inga som helst problem att meka med sina bilar eller åka på skidsemester. Faktum är att många sjukdomar/skador är väldigt diffusa och det enda läkaren har att gå på är den sjukes/skadades egen berättelse. Har man bara en genomtänkt berättelse kan man lätt bli sjukskriven.

Det betyder naturligtvis inte att alla som är sjukskrivna har hittat på sin sjukdom. Tyvärr blir dock de som verkligen behöver vara sjukskrivna misstänkta av omgivningen eftersom man så ofta ser de som faktiskt mycket väl skulle kunna jobba. Lösningen i många fall är att byta arbetsuppgifter eller arbetsplats.
  • Anonym (fundersam)

anonym(*):

Nu dödade du tråden med ditt kloka inlägg.

• tokfia

Jag dödar den igen o säger att jag VET att det är svårt att bli sjukskriven. Jag pratar dagligen med ett flertal fall där man mist både sjukpenning o sjukersättning, trots ett antal goda läkarintyg. Jag jobbar ideellt i en förening och vi har en kontakttelefon som går varm därför att folk inte vet hur de ska lösa sin situation. Så kom INTE o säg att det är enkelt att bli sjukskriven!

• annbom

För flera år sedan så var det lätt. Trots att jag gick igenom en väldigt jobbig vår, allt hände under 8 veckor så var det inte lätt att bli sjukskriven av läkare. Försäkringskassan däremot tyckte att det var självklart.

Anonym (*) skrev 2008-09-09 14:01:51 följande:

Anonym (fundersam) skrev 2008-09-09 13:43:24 följande:
    Man ska anmäla till försäkringskassan att man tar semester och reser utomlands, men hur många gör det egentligen? De flesta struntar nog i det, precis som de flesta arbetslösa inte säger något när de åker iväg.Jag blir alltid så fascinerad över att folk tror det är så svårt att bli sjukskriven. Det är inget svårt alls. Media har hausat upp några enstaka fall som har nekats sjukersättning och sen tror alla att fk är så otroligt hårda. Faktum är att det är en väldigt liten del som nekas sjukersättning, men media har en förmåga att vinkla saker till sensationer som folk sväljer med hull och hår. Jag har i mitt arbetsliv sett flera kollegor som blivit sjukskrivna utan att vara det minsta sjuka. De mår av någon anledning inte bra på sitt jobb och vill inte gå dit, men så länge de slipper det kan de må hur bra som helst hemma. Byter de sen jobb så är de helt plötsligt friska igen och kan jobba full tid. Har en kompis som blev ledsen när hennes sambo dumpade henne och tappade lusten att arbeta. Hon har själv berättat om hur enkelt det var att bara gå och gråta hos en läkare som sjukskrev henne utan diskussion. Har en annan bekants bekant som öppet skryter om hur han varit sjukskriven i flera år för en påhittad ond rygg. Han har inga som helst problem att meka med sina bilar eller åka på skidsemester. Faktum är att många sjukdomar/skador är väldigt diffusa och det enda läkaren har att gå på är den sjukes/skadades egen berättelse. Har man bara en genomtänkt berättelse kan man lätt bli sjukskriven.Det betyder naturligtvis inte att alla som är sjukskrivna har hittat på sin sjukdom. Tyvärr blir dock de som verkligen behöver vara sjukskrivna misstänkta av omgivningen eftersom man så ofta ser de som faktiskt mycket väl skulle kunna jobba. Lösningen i många fall är att byta arbetsuppgifter eller arbetsplats.
  • Skogsjäntan

Det tog mig nästan ETT ÅR att få igenom min sjukskrivning. Då hade jag ett vattentätt läkarutlåtande och omfattande journaler. Så det är nog lite olika det där med hur lätt det är.

• Anonym

Anonym (fundersam) skrev 2008-09-09 13:33:37 följande:

jag är mentalskötare så jag vet en del om depressioner,tack. personen i fråga säger att han inte har råd att vara sjuk på heltid. Hur gör man då? om man har råd att lägga pengarna på en resa,menar jag?
    Hur man gör om man har råd att lähggapengara på en res men inte har råd att vara helt sjukskriven.

Ja bara at prioriter de man man tycker känns viktigt genat och spara vil man en sak mycket gärna så går de oavset.

Har vart i den situatione til en gång haft norm komplitering från soc och lcykdes spara i hop till en två veckor resa trots att folk på stod de skulle var aomöjligt men allt är en fråag om vilja och prioriteing.
  • Anonym (Anna)

Jag var 50% sjukskriven när jag åkte till Thailand 2 v. (sjukskriven för utmattningsdep, ångest,mm).

Jag änmälde det till f-kassan som godkännde att jag fick sjukpenning under tiden.

Min läkare skrev till och med i sjukintyget att åka iväg kunde vara rehabliterande, vilket det verkligen var!!!

• Anonym

Anonym (Anna) skrev 2008-09-10 10:12:44 följande:

Jag var 50% sjukskriven när jag åkte till Thailand 2 v. (sjukskriven för utmattningsdep, ångest,mm).Jag änmälde det till f-kassan som godkännde att jag fick sjukpenning under tiden.Min läkare skrev till och med i sjukintyget att åka iväg kunde vara rehabliterande, vilket det verkligen var!!!
    Samma här!! var har dock var på andra resmål.
  • LondonAnnika

Jag vet om att jag kommer säga som dom andra men Du låtetr ALLVARLIGT avundsjuk! precis som mina arbetskolleger på mitt förra jobb. Jag blev opererad och fick gå sjukskriven i 3 månader och jag och min sambo hade länge planerat en resa och den kom dumt nog under min sjukskrivning, Inget vi kunde rå för men så var det. JAg kontaktade FK och dom sa att det var bara att åka men när jag kom tillbaka brun och fräsch på jobb kom glåporden. sjukskriven för semester mm. Kunde dock inte gå på semestern så det var därför poolen och brassestolen var min plats och en stekande sol.

• Anonym
    LondonAnnika skrev 2008-09-10 14:54:47 följande:
    Jag vet om att jag kommer säga som dom andra men Du låtetr ALLVARLIGT avundsjuk! precis som mina arbetskolleger på mitt förra jobb. Jag blev opererad och fick gå sjukskriven i 3 månader och jag och min sambo hade länge planerat en resa och den kom dumt nog under min sjukskrivning, Inget vi kunde rå för men så var det. JAg kontaktade FK och dom sa att det var bara att åka men när jag kom tillbaka brun och fräsch på jobb kom glåporden. sjukskriven för semester mm. Kunde dock inte gå på semestern så det var därför poolen och brassestolen var min plats och en stekande sol.
    Den svenska avudjsukan känner igen de beskrivigt har själv vart i samma sits inte roligt alls.

Men de som ala verkar tur all ala lura,fejkar då de sjuksrivana men som sagt bra om de kunde ta reda på fakta också.
Svar på tråden åka utomlands på semester när man e sjukskriven på halvtid?