Anonym (fundersam) skrev 2008-09-09 13:43:24 följande:
det enda jag ville med tråden var att få klart för mig om det var möjligt att ta semester från jobbet när man var halvtidssjukskriven,försäkringskassan måste väl antagligen godkänna resan också?
Man ska anmäla till försäkringskassan att man tar semester och reser utomlands, men hur många gör det egentligen? De flesta struntar nog i det, precis som de flesta arbetslösa inte säger något när de åker iväg.
Jag blir alltid så fascinerad över att folk tror det är så svårt att bli sjukskriven. Det är inget svårt alls. Media har hausat upp några enstaka fall som har nekats sjukersättning och sen tror alla att fk är så otroligt hårda. Faktum är att det är en väldigt liten del som nekas sjukersättning, men media har en förmåga att vinkla saker till sensationer som folk sväljer med hull och hår. Jag har i mitt arbetsliv sett flera kollegor som blivit sjukskrivna utan att vara det minsta sjuka. De mår av någon anledning inte bra på sitt jobb och vill inte gå dit, men så länge de slipper det kan de må hur bra som helst hemma. Byter de sen jobb så är de helt plötsligt friska igen och kan jobba full tid.
Har en kompis som blev ledsen när hennes sambo dumpade henne och tappade lusten att arbeta. Hon har själv berättat om hur enkelt det var att bara gå och gråta hos en läkare som sjukskrev henne utan diskussion. Har en annan bekants bekant som öppet skryter om hur han varit sjukskriven i flera år för en påhittad ond rygg. Han har inga som helst problem att meka med sina bilar eller åka på skidsemester. Faktum är att många sjukdomar/skador är väldigt diffusa och det enda läkaren har att gå på är den sjukes/skadades egen berättelse. Har man bara en genomtänkt berättelse kan man lätt bli sjukskriven.
Det betyder naturligtvis inte att alla som är sjukskrivna har hittat på sin sjukdom. Tyvärr blir dock de som verkligen behöver vara sjukskrivna misstänkta av omgivningen eftersom man så ofta ser de som faktiskt mycket väl skulle kunna jobba. Lösningen i många fall är att byta arbetsuppgifter eller arbetsplats.