Alzheimer-sjuk mamma
Hittade ingen passande rubrik, men sorg kom närmast.
I våras fick vi veta att min snart 70-åriga mamma har Alzheimers sjukdom. Hon har i förra veckan blivit av med sitt körkort och efter det tycker hon att hon "lika gärna kunde ta dö på sig själv". Hon är fysiskt i väldigt dåligt skick, mest pga brist på motionen och felaktiga kostvanor.
Det är läskigt när sådant här drabbar ens förälder. Vad jag förstår kan den här sjukdomen progrediera rätt snabbt. Hon bor just nu själv i ett radhus men vi undrar hur länge hon kan bo kvar.
Läkaren säger att hon inte har en typisk Alzheimer utan den liknar en frontallobsdemens. Hon är väldigt envis och rätt egocentrisk som person (men jag älskar min mamma) så jag fasar för hur detta kommer bli.
Jag skulle gärna höra lite från andra som har nära som drabbats av sjukdomen. Hur länge kunde de bo själva? Känna igen anhöriga? Hur slutar livet för en Alzheimer-sjuk?
Jag är just nu mammaledig med min 6 månader gamla dotter. Mamma bor på andra sidan stan och jag har inget körkort. Jag har dock bra hjälp av min äldre syster. Vad krävs av de anhöriga? Hjälper just nu med räkningar (hon betalar men jag sitter bredvid och kollar att allt blir rätt), men förstår att hjälpbehovet kommer att öka. Har den person ni känner med sjukdomen fått bra hjälp från kommunen?