hemmagjord klyftpotatis?
Hur gör man hemmagjorda klyftpotatis godast??
Hur gör man hemmagjorda klyftpotatis godast??
jag brukar skala och skiva den sen lägga i en form med salt, olja och vitlök
Jag brukar klyfta 1 potatis i 4-6 bitar beroende på storlek och har alltid skalet på!
Häller på lite olivolja, salt, svartpeppar, grillkrydda, paprika krydda, aromat, oregano, timjan, rosmarin, dragon m.m
Blir supergott!
Kör på 225 grader i ca 20-30min och rör om i potatisen lite då och då. När det är ca 10 min kvar på potatisen fixar jag köttet och ev aromsmör eller sås
Lycka till!
är väl olja in dem och krydda och salta efter egen smak. kan även klyva lite morötter till. gott.
Jag skalar inte, tycker det är godast med skal. Annars gör jag på lite olika sätt. Vanligtvis klyftar jag potatisen med skal och lägger på en plåt. Har gärna med även klyftad morot och rödlök. Sen har jag på olivolja, vitlök (ibland pressad, men det är också gott att lägga i hela klyftor), ordentligt med salt samt gärna färska kryddor t.ex. timjan och rör runt ordentligt. In i ugnen i ca 200 gr 30-40 min. Är potatisen små räcker det ibland med kortare tid. Rör om några gånger.
Tips! Lägg ett bakplåtspapper (flergångs funkar bäst) i botten på formen så bränner inte potatisen fast och man slipper röra om så ofta.
Har lärt mig att man ska blanda smör och olja för att få bäst yta! Smöret ger frasigheten och oljan knaprigheten eller hur det nu var. Olika smältpunkter berodde det på i alla fall...
Jag brukar ha på olja,massa pressad vitlök, oregano,timjan,salt,basilika...Blir jättegott
Har Iofs samma på kycklingen...De som kommer till oss vill alltid ha den kycklingen...Brukar låta den gå lääääänge så skinnet blir knaprigt=)
Jag skalar potatis,morötter och palsternacka och skär dom i klyftor och lägger på bakplåtspapper,häller på lite olja,salt,grovmalen svartpeppar och dragon.
Sätter in i ugnen på 225 grader tills dom är gyllenbruna.
Klyftar potatisen i 4-5 klyftor med skalet på. Lägger dom i en plåt och häller över olivolja och havssalt.
In i ugnen 225 grader ca 40 min. Vänder en gång under tiden och häller ev på mera olivolja
Jättegott är att hälla över citronsaft! Smakar himmelskt. Citronsaft och flingsalt räcker långt.
Om du vill kan du köpa en olivolja på Ikea med citronsmak (toppengod!) och använda den, då smakar det lite mildare.
Skala potatisen och koka den nästan klar i lättsaltat vatten.
Dela i klyftor och in i ugnen tills dem fått fin färg (200 grader). Vill man så kryddar man med vitlök/örter eller dyl eller så äter man dem naturella med gott tillbehör :)
Jag brukar förkoka mina först. Gott blir det om man kryddar men örtkryddor på innan dom ska in i ugnen.
Om man vill varijera sig lite så är sötpotatis jättegott att rosta i ugn och tillsamans med andra rotfrukter är det helt oslagbart. klyfta rotsakerna och in i ugn i ca 20-25 minuter i 200 grader
Klyfta potatisen med eller utan skal. Sen mortlar jag rosmarin och häller i en skål med olivolja och citronsaft. Göjsa ner allt och upp på plåten. 225 grader i 25-30 minuter. Smakar precis som i Italien
Skalar o klyftar potatisen. Sköjer den några ggr tills vattnet ej längre är vitt av stärkelse. Torkar av potatisen, häller ner i en plastpåse, fyller på olja & flytande margarin, och skakar om så det fördelas över all potatis. Sedan häller jag ut potatisen på en plåt m bakpapper och vips in i ugnen. Detta blir riktigt krispiga och goda potatisklyftor