• CeeJay

Plugga till barnmorska?

Någon som vet hur det är att plugga till barnmorska? Hur länge? Vart i landet, vilken skola/kurs? Vilka ämnen? Praktik? Finns det någon som sadlat om på "äldre dagar" ? Och hur var det?

Jag är 33 år och har gått ekonomisk linje och är inriktad på kontorsjobb - drömde i natt att jag pluggade till barnmorska och det kändes helt rätt

• Svar på tråden Plugga till barnmorska?
  • krakel

Ammi : har du inte gått gymnasiet alls?? eller kanske måste du bara läsa in vissa ämnen???

• Ammi

krakel... jag har gått 1,5år men har inga nog bara en eller två betyg i ämen...

• krakel

synd... du får ta reda på hur lång tid det tar att läsa igen gym,, 2 år kanske?? går att läsa fler ämnen på komvux samtidigt så kanske det inte behöver ta så lång tid...

• Mammas pojke

Jag håller på och läser in gymnaset nu. Läser uska utb, ska sen läsa några ämnen på komvux för att kunna söka in till ssk-utb för att därefter söka till BM-utb

• emmye

åh jag vill oxå utbilda mig till BM...

• Makaronen

Jag är oxå sugen Men hur är det med studiemedel??
    Jag kommer i höst att börja läsa till usska. Mitt syfte med det är att läsa vidare till ssk.
    (hade så dåliga betyg från gymnasiet ,därför har jag valt
    att läsa på komvux ett helt läsår)
    Har jag nu räknat rätt:
    1år-usska utbildning.(Komvux)
    3,5år-ssk-utbildning.(högskola)
    och 1 1/2år-bm utbildning.(högskola)
    Detta innebär 6 års studier för min del isf.

Vad jag har hört så kan man bara få studiemedel för max 10 terminer= 5 läsår.
    Kommer det bli stopp för mej efter ssk-utbildningen?
    Då kommer jag ju ha "bränt" 9 terminer av 10.
    Blev en lite kråglig fråga ,men är det nån som vet hur det ligger till?

• crabban

Varför läsa till undersköterska när man vill bli sjuksköterska? What's the point? Varför inte gå direkt på istället? *har jag missat nåt?*

• Miss

Makaronen:

SSK utbildningen är väl bara på 3 år??? Eller är det olika hos olika skolor?

Sen får du väl se det som så att du kanske inte pluggar allt i en följd! Det kan nog vara skönt att jobba lite emellan! dessutom är det ju bra att ha arbetslivserfareheten också!!!

• krakel

är det nån som vet vad det är för intagningskrav för ssk??

Matte B ??
    Natur??
    Kemi??

• Sjuhundra

Makaronen: Läser du eftergymnasial utbildning är det 240 veckor, men sedan är det 80 veckor gymnasienivå man får studiemedel för också. Alltså är det inga problem att få studiemedel för allt du har tänkt att läsa.

krakel: Grundläggande behörighet, matte B, samhällskunskap A och naturkunskap B (alternativt fysik A, kemi A och biologi A).

• CeeJay

Åh hjälp vad många svar på min lilla fråga
    Fortsätt gärna att snacka bm-utbildning...hoppas att jag kan sadla om senare i livet om tillfälle ges. Tack för alla svar!

• sharisse

Jag har precis kommit in på BM utbildningen. Är nyfärdig syrra (exade 3juni 05)
    har inte jobbat emellan och har gått den långa vägen; dvs uska --> jobbat i 10 år, fått barn --> komvux--> syrra --> o nu läsa till BM....

det har varit jättetufft... men värt det.
    Nu får vi se om min drömutbildning är som jag trodde den skulle vara.
    I borås där jag skall läsa så måste man inte ha jobbat imellan.. men jag är glad för mina 10 år innom vården annars hade jag inte hoppat på BM så fort...

• Alvi

Var väldigt inne på att bli BM, men jag sansade mig och insåg att jag HAAATAR att plugga samt att jag aldrig skulle palla att plugga så länge, så jag ska bli doula istället...!

Svar på tråden Plugga till barnmorska?