• Alvi

Ni som anser att barn ska vara hemma med förälder (och inte gå på förskola)....

Under mitt år som mammaledig till vår son har jag varit en inte världens bästa mamma.
    Dottern har en utvecklingsstörning och kräver sitt lilla (4 år) och sonen har skrikit sig igenom sitt första år. Jag har varit TOTALT SLUT på alla sätt och vis, längtat efter att detta helvetesår ska ta slut och längtat tills jag skulle börja jobba... Alldeles utmattad har jag varit. Sur, grinig och inte orkat göra mycket vettigt med barnen...

NU pluggar jag heltid, är hemifrån 7.30-17.30 och kommer hem som en HELT NY MÄNNISKA! Jag VILL, för att inte tala om ORKAR, sätta mig ner på hallgolvet när jag kommer hem på kvällen innan jag ens har fått av mig skorna, för att sätta mig och läsa för mina barn, och jag orkar så mycket, har SÅ mycket energi över!

Barnen går (för) långa dagar på förskolan idag, men om de finge gå kanske... tjaa, 8-16 eller nåt, anser ni inte då att det är bättre för dem att komma hem till denna new and improved mamman, eller bör alla vara hemma med sina barn, så långt det bara är möjligt?!

Jag vet att det bara finns två alternativ, men välj nåt av dem... och om det verkligen inte går, välj det sista då...

Once you try menskopp you´ll never go back!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ni som anser att barn ska vara hemma med förälder (och inte gå på förskola)....
  • Jenny26

Självklart nr1

♥ Ebba, världens underbaraste flicka ♥
  • Triss i Damer

Jag tycker nr1. Jag ser inga fel att ha barnen på förskola.
    Men däremot kan jag tycka att dina tider på förskolan är lite väl lång.
    Max sju timmar är min åsikt

• Pallas

Jag orkar _definitivt_ inte vara en bra mamma på den korta tid vi får tillsammans när jag är borta på jobbet en hel dag.

• Triss i Damer

rättelse: 8 timmar skulle det stå...

• Alvi
    Triss i Damer skrev 2008-09-09 20:29:32 följande:
    Jag tycker nr1. Jag ser inga fel att ha barnen på förskola.Men däremot kan jag tycka att dina tider på förskolan är lite väl lång.Max sju timmar är min åsikt
    Ja, även mitt förslag var lite långt, jag håller med... Just nu (och två år framåt) går de 7.15-16.15 / 17.15 mån-ons, och 9-16 to-fre... Lite mycket, men vad gör man?
  • Alvi
    Pallas skrev 2008-09-09 20:29:45 följande:
    Jag orkar _definitivt_ inte vara en bra mamma på den korta tid vi får tillsammans när jag är borta på jobbet en hel dag.
    Men du kanske har "lättare" barn än vi? För det är som ren semester och rekreation eller vad det heter, både när jag sommarjobbade och nu när jag pluggar...!
  • jenny99

Jag tycker oxå 7 timmar är för mycket.

• iolanthe

Jag röstade på det sista alternativet. Självklart ska man inte offra sig och må dåligt för sina barns skull, alla måste må bra i en familj. Men det finns ju ett mellanting också mellan att bara vara hemma och att vara långa dagar på förskolan. Och ja, jag vet att alla inte har den möjligheten.

Själv var jag hemma med dottern tills hon var 2 år och började jobba deltid förra veckan. Dottern kommer att vara hos dagmamma 7.30-15.30 3 dagar i veckan och jag tycker det är för långa dagar egentligen, men alternativet är att jag jobbar fler men kortare dagar och det vill jag inte heller egentligen då jag tror att vi ändå mår bättre av att få ha 4 helt lediga dagar per vecka.

• Fillay

Sisu: Känner igen mig i allt du skriver! När jag var hemma med barnen var jag SÅ trött och lättirriterad! Hade varit hemma i fyra år och det hade gjort mig helt slut. Det var FÖR understimulerande hemma. Nu pluggar jag, och mår så mycket bättre!! Även om jag har fullt upp så orkar jag i mycket större omfang att vara positiv, glad och ha tålamod med barnen! Det är underbart!

• Alvi
    Fillay: Oj, fyra år, det är länge! När man mår som vi har gjort... Och det är en heeeeeelt ljuvlig känsla att ORKA...!!

-----------------------------------------------------

Tack för alla svar hittills!
Svar på tråden Ni som anser att barn ska vara hemma med förälder (och inte gå på förskola)....