• Spaniér

Ni som röngat njurarna?!

Hur gör dom? Är så himla nervös för imorgon! Tacksam för svar!

• Svar på tråden Ni som röngat njurarna?!
  • little mommy

min dotter fick göra det när hon var mindre. då hon fick en isotop i armvecket som dom spruta in nån vätska så man kunde se njurarna, och efter 3 timmar fick hon lägga sig på en brits på sida på rygg och på mage så tog den kort. absolut inget farligt eller jobbigt upplevde varken jag eller hon det. lycka till!

• Wren

först kommer de att ställa lite frågor, till exempel om du är gravid (obligatorisk fråga som ställs till alla kvinnor mellan 15 och 50 år), allergier och om du äter läkemedel (till exempel metformin). sedan kommer de med hjälp av din längd, vikt och ditt kreatininvärde att beräkna mängden kontrastmedel. de kommer att sätta en infart (sick i armen) i din ena arm som sedan kontrasten kommer att passera igenom.

Om det är en vanlig njurröntgen och inget annat så kommer de att spruta in kontrast i ett blodkärl i din arm och sedan ta bilder med vanlig röntgenkamera i vissa tidsintervall. de kommer antagligen även att fästa ett tryck över din mage för att förhindra att kontrasten passerar urinledarna ner till uinblåsan, altså för att få lite extra tid på sig att ta en bra bild.

efter undersökningen är det viktigt att du dricker mycket vatten under ett par dagar för att "skölja ur" systemet.

är det något du undrar så fråga sköterskorna där, fråga gärna Varför de gör vissa saker, det hjälper att minska oro till exempel.

jag har inte gjort denna undersökning själv, men jag har varit med på "andra sidan kameran" när jag gjort praktik på röntgenavdelning under min utbildning. ska snart ut på en till praktik där jag själv (med hjälp av handledare så klart) ska sköta sådana här undersökningar.

/Rtg-ssk-studerande.

• Wren

om det ska göras en scintigrafi så går det till på ungefär samma sätt, men man sprutar då in en radioaktiv vätska som ska registeras i en gammakamera. (vanlig röntgenkontrast är INTE radioaktiv)

i en gammakamera får man ligga i ca 20 minuter medans den registerar hur det ser ut, så det är en långsammare undersökning.

• Spaniér
    Wren skrev 2008-09-09 22:07:22 följande:
    först kommer de att ställa lite frågor, till exempel om du är gravid (obligatorisk fråga som ställs till alla kvinnor mellan 15 och 50 år), allergier och om du äter läkemedel (till exempel metformin). sedan kommer de med hjälp av din längd, vikt och ditt kreatininvärde att beräkna mängden kontrastmedel. de kommer att sätta en infart (sick i armen) i din ena arm som sedan kontrasten kommer att passera igenom.Om det är en vanlig njurröntgen och inget annat så kommer de att spruta in kontrast i ett blodkärl i din arm och sedan ta bilder med vanlig röntgenkamera i vissa tidsintervall. de kommer antagligen även att fästa ett tryck över din mage för att förhindra att kontrasten passerar urinledarna ner till uinblåsan, altså för att få lite extra tid på sig att ta en bra bild. efter undersökningen är det viktigt att du dricker mycket vatten under ett par dagar för att "skölja ur" systemet.är det något du undrar så fråga sköterskorna där, fråga gärna Varför de gör vissa saker, det hjälper att minska oro till exempel.jag har inte gjort denna undersökning själv, men jag har varit med på "andra sidan kameran" när jag gjort praktik på röntgenavdelning under min utbildning. ska snart ut på en till praktik där jag själv (med hjälp av handledare så klart) ska sköta sådana här undersökningar./Rtg-ssk-studerande.
    Oj vad bra att du hittade denna tråd! Måste man ta av sig nå tröja eller nåt?
  • Spaniér
    Wren skrev 2008-09-09 22:09:22 följande:
    om det ska göras en scintigrafi så går det till på ungefär samma sätt, men man sprutar då in en radioaktiv vätska som ska registeras i en gammakamera. (vanlig röntgenkontrast är INTE radioaktiv)i en gammakamera får man ligga i ca 20 minuter medans den registerar hur det ser ut, så det är en långsammare undersökning.
    Det står att denna undersökning ska ta ca 45 min.
  • Nettis1975

Jag har röntgat mina njurar med metoden som skrivits ovan och även med skiktröntgen.

• Wren

ja det måste du, det är för att veck i tyget faktsikt syns på bilderna, men antagligen kan du behålla i alla fall trosorna på. men det är lite olika rutiner på olika sjukhus.

man kan få tunna skynken på kroppen om man fryser eller känner sig blyg, tala om det för personalen!

• Nettis1975
    Wren skrev 2008-09-09 22:14:20 följande:
    ja det måste du, det är för att veck i tyget faktsikt syns på bilderna, men antagligen kan du behålla i alla fall trosorna på. men det är lite olika rutiner på olika sjukhus.man kan få tunna skynken på kroppen om man fryser eller känner sig blyg, tala om det för personalen!
    Bygel-bh har jag för mig att man inte får ha.
  • Spaniér
    Svar på #7
    Wren skrev 2008-09-09 22:14:20 följande:
    ja det måste du, det är för att veck i tyget faktsikt syns på bilderna, men antagligen kan du behålla i alla fall trosorna på. men det är lite olika rutiner på olika sjukhus.man kan få tunna skynken på kroppen om man fryser eller känner sig blyg, tala om det för personalen!
    Usch vad jobbigt =/
  • Wren

45 min, ja då är det Inte en scintigrafi i alla fall.

kör man ct (datortomografen/skitröntgen) så använder man samma kontrast som vid vanlig röntgen men maskinen ser annorlunda ut. man får då ligga på en brits som körs igenom en stor ring.

visst ja, kontrastmedlet känns lite skumt när det far runt i kroppen, det är Väldigt vanligt att det känns som att man kissar på sig, det gör man dock INTE, det bara känns så.

• Wren

att man är avklädd har även att göra med din säkerhet, personalen Måste se hur du ser ut så de kan skärma in strålningen ordentligt, dels ger det bättre bilder och dels minskar det stråldosen till dig. så ju mer de kan se desto bättre för dig i slutändan.

• Spaniér
    Wren skrev 2008-09-09 22:17:52 följande:
    45 min, ja då är det Inte en scintigrafi i alla fall. kör man ct (datortomografen/skitröntgen) så använder man samma kontrast som vid vanlig röntgen men maskinen ser annorlunda ut. man får då ligga på en brits som körs igenom en stor ring.visst ja, kontrastmedlet känns lite skumt när det far runt i kroppen, det är Väldigt vanligt att det känns som att man kissar på sig, det gör man dock INTE, det bara känns så.
    Okej, hehe ja en vän til mmig berätta det. Fy va läskigt ^^ Men jag som verkligen hatar min kropp nu efter att jag fött... Men så man klär av sig och kan få ett skynke... hoppas det då! Usch, kan knappt visa mig för sambon...
  • Spaniér
    Wren skrev 2008-09-09 22:20:06 följande:
    att man är avklädd har även att göra med din säkerhet, personalen Måste se hur du ser ut så de kan skärma in strålningen ordentligt, dels ger det bättre bilder och dels minskar det stråldosen till dig. så ju mer de kan se desto bättre för dig i slutändan.
    Så jag måste stå näst intill näck framför dom? Får jag inte skymma brösten eller nåt?
  • Wren

kom ihåg att de jobbar med det där, efter ett tag så slutar man se kroppar som attraktiva eller oattraktiva, man ser bara en människa och tänker inte mer på det. Kom ihåg att det är ju faktiskt dina njurar de vill se!

• Wren

som sagt lite olika rutiner på olika sjukhus. på en del får man en "snygg" rock att ha på sig, men den måste man tyvärr öppna på själva undersökningen. de KAN kanske gå med på ett uppkavlat linne eller en tunn sporttop, MEn det är inte alls säkert. värt att fråga i alla fall =)

• Spaniér
    Wren skrev 2008-09-09 22:29:01 följande:
    som sagt lite olika rutiner på olika sjukhus. på en del får man en "snygg" rock att ha på sig, men den måste man tyvärr öppna på själva undersökningen. de KAN kanske gå med på ett uppkavlat linne eller en tunn sporttop, MEn det är inte alls säkert. värt att fråga i alla fall =)
    Okej. Tack så jätte mycket för all info!
Svar på tråden Ni som röngat njurarna?!