Ni som röngat njurarna?!
först kommer de att ställa lite frågor, till exempel om du är gravid (obligatorisk fråga som ställs till alla kvinnor mellan 15 och 50 år), allergier och om du äter läkemedel (till exempel metformin). sedan kommer de med hjälp av din längd, vikt och ditt kreatininvärde att beräkna mängden kontrastmedel. de kommer att sätta en infart (sick i armen) i din ena arm som sedan kontrasten kommer att passera igenom.
Om det är en vanlig njurröntgen och inget annat så kommer de att spruta in kontrast i ett blodkärl i din arm och sedan ta bilder med vanlig röntgenkamera i vissa tidsintervall. de kommer antagligen även att fästa ett tryck över din mage för att förhindra att kontrasten passerar urinledarna ner till uinblåsan, altså för att få lite extra tid på sig att ta en bra bild.
efter undersökningen är det viktigt att du dricker mycket vatten under ett par dagar för att "skölja ur" systemet.
är det något du undrar så fråga sköterskorna där, fråga gärna Varför de gör vissa saker, det hjälper att minska oro till exempel.
jag har inte gjort denna undersökning själv, men jag har varit med på "andra sidan kameran" när jag gjort praktik på röntgenavdelning under min utbildning. ska snart ut på en till praktik där jag själv (med hjälp av handledare så klart) ska sköta sådana här undersökningar.
/Rtg-ssk-studerande.