• jojjo113

Var kommer myten ifrån att det skulle finnas alkohol i filmjölk?

Det stämmer ju inte. Inte heller finns det alkohol i gräddfil..

(har nämligen sett disskusioner där några säger att en lättöl kan man ju dricka alltid för att det är mer alkohol i fil/gräddfil)

• Svar på tråden Var kommer myten ifrån att det skulle finnas alkohol i filmjölk?
  • Lilla Linnéa

VA? Detta har jag aldrig hört talas om!

• jojjo113

Ja visst låter det konstigt, men jag har sett flera som skrivit samma sak...

• Dayna Lee

Va?? Ja jag tyckte väl att jag blev lite vinglig nyss.

• JsN

JAg hoppas verkligen att det finns alkohol i filmjölken, för annars är det inte filmjölk. *ler* Däremot är det så låga halter att det i praktiken är alkoholfritt, men alla jästa/syrade produkter (inklusive nybakat bröd) innehåller alkohol. Det är oundvikligt att det bildas vid de kemiska processer som leder till jäsning/syrning.

• jojjo113

JsN-- Men det kan ju omöjligt vara mer alkohol i filmjölk än i en lättöl va? För då hade det väl varit tvunget att stå på paketet..

• Sunshine78

Nej nej!! Knappt märkbart så var inte orolig!

• jojjo113

Jag har bara tyckt att det varit konstiga påstående för att de har gjort det okej att dricka lättöl/mellanöl för att det finns lika mycket alkohol i filmjölk... Det var det jag undrade över, och att det måste vara en stor skillnad?

• giz

låter som myten att vatten innehåller alkohol däääääärför mina kids e galen i filmjölk

• JsN

JAg vet inte hur mycket det är i filmjölk, men det är så låga halter att det räknas som alkoholfritt. Är gränsen för det 0,5%?

• bustjejen

Kanske därför jag är beroende av min filmjölk till frukost

• Pumpan81

all jäst mat är det väl eller blir det väl lite alkohol i just för det är jäst

• Sunshine78

Alkoholfritt har halten 0,5 % alkohol eller mindre. Så de som använder sig av ursäkten att det är lika mkt alkohol i filmjölk som lättöl har fel! Lätt öl har väl 1,8 %..

• kvabbso

Alkohol bildas vid nästan alla processer i livsmedel! Om fil innehöll lika mycket alkohol som lättöl skulle det säkert stå på paketet, men att det inte gör det - betyder det att det inte är helt alkoholfritt då? Nix.

De som drar upp argumentet om fil vs öl kanske vill komma åt argumentet om nolltolerans? Det blir ju konstigt att avkräva sig själv (och andra...) absolut nolltolerans från alla alkoholdrycker under graviditeten, men samtidigt äta stora mängder fil och frukt (japp, frukt innehåller också alkohol, om än i ytterst små mängder!). Det blir ju lite ologiskt. "Alkohol som finns i vätskeform avstår jag från, men all annan alkohol är OK", typ - kanske med lite moraliska förtecken? Att smutta på en lättöl blir då mycket värre än att äta en årsförbrukning fil.

Ett annat vanligt argument för noltolerans vad gäller alkoholdrycker är ju "man vet inte var gränsen går, så varför chansa?". Ja, varför chansa med fil och frukt och dess, förvisso låga, alkoholhalter? Och varför chansa när det gäller intag av kaffe, te och Alvedon? Tjaa, för att man tror sig lita på sunt förnuft? Att man tror att hysteri och massoro skadar mer än ett enstaka intag av en liten mängd alkohol vid enstaka tillfällen?

Svar på tråden Var kommer myten ifrån att det skulle finnas alkohol i filmjölk?