Petrah skrev 2008-09-30 23:27:24 följande:
HJÄÄÄÄÄÄÄÄLP!!!!!! jag får krupp snart för jag inte kan sota ögonen i svart. det blir bara kletigt och jag ser ut som Alice Cooper runt om. va gör jag för fel????? sen flyger ju ögonskuggan runt så det sitter skugga som rouge oxå  jag har foto men dt går ju inte lägga in ju  ska testa igen.
Ja, du gör iaf något fel...  

Men det är inte så lätt innan man får in tekniken. Jag tycker att det finns några sätt som underlättar. För det första, om det flyger skugga NÄR du sminkar dig kan du antingen skydda under med lite vanligt papper eller helt enkelt sminka ögonen före du lägger basen. Fäller du ögonskugga under kvällen/dagen så har du för mycket lösa pigment. Det verkar ganska osannolikt. Grunda iaf ordentligt på ögat. Jag grundar ofta med primer och sedan äggskalsvit skugga. Ska man sota direkt på primern så är det svårt att sota ut allt.
Jag brukar lägga kajal utmed fransraden som jag jobbar ut lite, sedan tar jag skugga på fingret och gnuggar in skuggan eller lägger med en liten pensel. Sedan tar jag en sådan här pensel för att sudda ut med:
www.hqhair.com/code/preview_image.asp&VariationID=&ImageSize=ZoomImage
Det viktiga är att inte lägga för mkt skugga från början utan att låta den mjuka borsten fixa till det. Jag lägger bara på ca halva ögonlocket till o börja med. Du kan se i mitt galleri hur det ser ut lite steg för steg.