• strongenough

Hur ska jag hålla mig vaken på föreläsningarna?

För vissa låter detta kanske helt knäppt och för andra komiskt men själv tycker jag det är väldigt jobbigt.

Jag har precis börjat högskolan. Detta innebär ju att man ska sitta på en del föreläsningar. Så fort jag sätter mig börjar jag bli trött och efter 30 min kan jag knappt hålla ögonen öppna och lägger då all min tid på att försöka hålla mig vaken. Jag somnar till flera gånger och när huvet fallet vaknar jag till igen.

Jag kan verkligen inte hålla mig vaken! Sist gick jag och la mig kl 9 på kvällen (går upp kl 6) för att se om det hjälpte att jag sov längre, men nej det var lika jobbigt. Jag drack även saft hela lektionen men det hjälpte inte heller. Har vi vanliga lektioner är det inga problem.

Någon som har förslag på hur jag kan hålla mig vaken?

• Svar på tråden Hur ska jag hålla mig vaken på föreläsningarna?
  • Kusin Knase

Drick kaffe precis innan. Och anteckna/kladda hela tiden! Se till att det är frisk luft i rummet, om det går.

• strongenough

Kaffe tycker jag inte om Frisk luft blir lite svårt då det är en sal för 400 åhörare.

• iii

Jag har exakt samma problem. Det är inte roligt vill jag lova!
    Samma sak händer när jag läser böcker *suck*
    Koffeintabletter hjälpte mig lite (gillar inte kaffe)..

Somnar du för att du tycker det är tråkigt? Eller har du problem med trötthet över lag helt enkelt?

• Kusin Knase
    strongenough skrev 2008-09-10 18:55:50 följande:
    Kaffe tycker jag inte om Frisk luft blir lite svårt då det är en sal för 400 åhörare.
    Ös i en massa socker! Det blir man ju också pigg av... Och det kanske finns fönster att öppna innan det börjar en stund, och sen kanske sitta vid (ibland drar det ju lite från fönstren))
  • 83Lovika

jag började dricka kaffe när jag började plugga på högskolan. Det var ett måste! Gärna ha lite godis/tuggummi också så du håller dig sysselsatt.
    Ta kaffe med massa socker o mjölk i.. du vänjer dig snabbt med smaken

• TereseA

dexterol..det är upppiggande och bra om du får lågt blodsocker.

Akiim är mitt liv 071004
  • strongenough
    iii skrev 2008-09-10 18:57:56 följande:
    Jag har exakt samma problem. Det är inte roligt vill jag lova!Samma sak händer när jag läser böcker *suck*Koffeintabletter hjälpte mig lite (gillar inte kaffe)..Somnar du för att du tycker det är tråkigt? Eller har du problem med trötthet över lag helt enkelt?
    Jag tycker inte det är tråkigt! Det är att jag har problem med tröttheten!
  • iii
    strongenough skrev 2008-09-10 19:11:58 följande:
    Jag tycker inte det är tråkigt! Det är att jag har problem med tröttheten!
    Du kanske ska gå till läkaren och kolla att du inte har några vitaminbrister eller nått som gör dig så trött. Ok att man blir trött av föreläsningar, men 30min ska man ju klara, speciellt om man faktiskt är intresserad av vad som sägs Jag höll på så under hela min skolgång och det har varit ett helvete att lära in något under de omständigheterna...
  • Tecken

Kaffekaffekaffekaffekaffe!

Jag är vis av erfarenhet och vet att bara kaffe hjälper. Eller te (som ju också är uppiggande eftersom det innehåller tein).

• briar

Jag hade samma problem men det löste sig när jag i ett anfall av hurtfriskhet började simma varje morgon. Var på simhallen 0645 och hann till föreläsningarna 0815!

Svar på tråden Hur ska jag hålla mig vaken på föreläsningarna?