• Anonym

Panikångest under bilkörning, någon mer?

Hjälp, jag har börjat få p-å under bilkörning. Får overklighetskänslor, armarna domnar,svettningar, fruktansvärt nervös. Hjälp,vad ska jag göra. Ska jag bli ännu mer begränsad i mitt redan begränsade liv. Inte våga mig ut på motorvägen,utan hålla mig till små landsvägar...vad ska jag göra? Blir så trött på denna jävla panik ångest och sociala fobi....inkräktare i mitt liv.

• Svar på tråden Panikångest under bilkörning, någon mer?
  • Anonym (oxå ångest)
    Anonym skrev 2008-09-10 21:51:13 följande:
    Hjälp, jag har börjat få p-å under bilkörning. Får overklighetskänslor, armarna domnar,svettningar, fruktansvärt nervös. Hjälp,vad ska jag göra. Ska jag bli ännu mer begränsad i mitt redan begränsade liv. Inte våga mig ut på motorvägen,utan hålla mig till små landsvägar...vad ska jag göra? Blir så trött på denna jävla panik ångest och sociala fobi....inkräktare i mitt liv.
    Förstår precis, jag får de genom att bara åka med i bilen. De är frukansvärt. Man vill bara ut.
  • Anonym (m)

vad är det som triggar igång det? Är du rädd att nått ska hända?
    jag hade det så tidigare och övade och övade och blev nästan av med det helt, jag kan känna det komma krypande ibland, men det slår aldrig till utan jag bara känner att det finns i bakuhuvudet liksom.

• Anonym
    Svar på #2
    Jag är nog rädd för allt tror jag, men inte så rädd för olyckor och sånt när jag kör själv. Jag vet ju att jag framkallar detta själv. Tycker der är hemskt olustigt att köra bil.Är ju rädd för känslan, tycker ju att jag tappar känseln i armarna bla. Helt slut efter en längre biltur.
  • zinzillan

hejsan!

jag har otroliga problem med bilkörning. fick en riktigt kraftig panikångestattack vid en bilkörning. hua va rädd jag blev. då va jag ensam i bilen.
    efter de som kom det igen o igen o igen....
    nu har jag gett upp. finns inte en chans att jag sätter mig ensam i bilen o kör någon lång sträcka. jag klarar av o köra små korta sträckor. som till affären o till barnens skola. det händer att jag känner ångesten börja komma även på den korta sträckan men det funkar för då vet jag ju att jag snart e framme.
    förstår att du känner dig isolerad. jag känner precis likadant.
    just ja, nu för tiden så får jag ångest bara av o sitta med i bilen när vi ska åka en längre bit.
    det svartar för ögonen, blir alldeles yr, känns som jag inte får luft, hjärtat klappar hårt o snabbt, domnar i armar o ben o bara skakar.
    det är för jävligt. önskar att de fanns något man kunde göra för o bli av med detta helvete!

kram

• Anonym (Stiga)

Hej  hur har de gått för er? 

jag är i samma sits och haft fobi för bilkörning sen 2 år tillbak.  var med om en olycka och sen 6 månader efter fick jag panik i bilen . Nu klarar jag snö streckar men inga långa. Motorväg har jag inte kört sen den första panikattack

• minst

Hej!

Skulle det vara helt omöjligt att ta några körlektioner vid en bilskola med en trygg och erfaren körlärare med dubbelkommando på bilen. Att få köra en stund och gå igenom det som känns obehagligt tillsammans för att på så sätt KBT:a sig själv? Kram och lycka till!

• Anonym (Mamma)

Min mamma blev av med sin panikångest genom avslappningsövningar. Då var det så illa att hon i princip inte kunde lämna hemmet pga rädsla för panikattacker. Hon fick gå en kurs på sjukhuset som hjälpte henne enormt att kontrollera ångesten bit för bit. 

Sök hjälp, är mitt råd. 

• Anonym (Sunt)

Hej! 
    Tycker det nån annan skrev om att ev ta ett par lektioner med dubbelkomando låter som ett bra förslag. Det kan ju ge en känsla av bättre kontroll över situationen om du känner att du inte är så bra på bilkörning så att din ångest du får hänger ihop med det och kontrollförlusten som blir i kombination med katastroftankar som jag kan tänka mig kommer.

Ett annat tips är KBT-terapi. Bästa formen av terapi för att behandla fobier och ångest. Kanske en kombination av dessa två förslag skulle kunna hjälpa dig att bli av med problemet så du slipper den begränsningen i livet. Nackdelen är väl kostnaden kanske. Svårt att få sådan terapi på remiss, men kanske finns en möjlighet.

Det positiva är iaf att du kan göra nåt för att förändra detta, du behöver inte ha det såhär på sikt! Kram 

• Haniel

Har också haft. Slutade när jag började med antidepressiva. Då försvann mycket ångest. 

Svar på tråden Panikångest under bilkörning, någon mer?