• Ella Mia

Okej låta bebisar leka med lego på dagis?

Mitt barn på 20 månader har just börjat dagis på en 1-5-års-avdelning. Där får barnen leka med småsaker av olika slag som kan vara farligt att sätta i halsen.

Vi frågade personalen om hur detta funkade, redan när vi var och hälsade på för ett tag sedan. De förklarade att det bara är de större barnen som får ha detta och att det ska vara uppe på borden och att personalen har koll.

Men nu när vi börjat inskolningen ser jag hur tvååringar utan vuxnas uppsikt får sitta och rita med tuschpennor och korkar själva i ett rum. Påtalade för personalen att detta inte känns okej.

Är det jag som är överbeskyddande eller?
    Vilka krav kan jag som förälder ställa?

• Svar på tråden Okej låta bebisar leka med lego på dagis?
  • denna där

Jag känner mig trög...handlade inte frågan om lego för småbarn?
    Vad har tuschpennor och korkar med det att göra?

Ge fågeln mat....Ge undulaten mat...
  • Ella Mia

denna där skrev 2008-09-10 23:38:33 följande:

Jag känner mig trög...handlade inte frågan om lego för småbarn?Vad har tuschpennor och korkar med det att göra?
    Kanske klantig rubrik av mej då, men det handlar om farligt småplock överhuvudtaget.
  • mamma2004

Jag anser att man är bebis tills man är ca 9-12 månader. Och de får väl inte gå på dagis? Och därför kan väl inte de leka med lego på dagis.

Med tanke på tvååringar och tuschpennor så ser inte jag problemet, om man inte har ett barn som fortfarande i den åldern stoppar allting munnen.

• Ella Mia
    mamma2004 skrev 2008-09-10 23:42:48 följande:
    Jag anser att man är bebis tills man är ca 9-12 månader. Och de får väl inte gå på dagis? Och därför kan väl inte de leka med lego på dagis.Med tanke på tvååringar och tuschpennor så ser inte jag problemet, om man inte har ett barn som fortfarande i den åldern stoppar allting munnen.
    Jo du har rätt - bebis var fel ord. Jo men problemet är att min dotter som närmar sig två år gärna stoppar småsaker i munnen. Tycker inte att det är okej om hon får ha såna saker på dagis då.
  • modestyonly

Du får prata med personalen om din oro! Om ditt barn fortfarande stoppar saker i munnen, får dom ha extra upsikt över honom/henne!!

Men dom barn som klarar av såna leksaker måste ju få leka med dom!

Jag är egentligen snygg och smal, men idag är jag ledig!
  • miss nöjd

En 2 åring! JA självklart får MIN 2åring sitta och rita ensam hemma!
    Och lego har funnits hemma på nåavstånd för samtliga barn när de vart små hemma. Du vet att det finns grus ute som barn kan äta upp också?

Så ja- i denna fråga anser jag att du är väldigt överbeskyddande.

• little mommy

jag tycker det är bra att någon ifrågesätter! kanske är det farligt kanske inte, men det är bra om nån tar upp det så det inte händer olyckor!. överbeskyddande nej det tycker jag inte, verkar vara en normal reaktion om man ser sånt som kan skada ens barn på dagis.
    du känner ju ditt barn bäst!

• Saja75

Jag hade precis samma oro när dottern började dagis för hon stoppade allt i munnen, fortfarande ibland 3,5 år, hihi. Här hemma har jag varit orolig för sonen när dottern började med små saker o har haft stenkoll. Men sen sonen började dagis har han faktiskt slutat stoppa grejer i munnen. Be dem hålla uppsikt över henne o tala om att hon stoppar saker i munnen!

• Ella Mia

little mommy skrev 2008-09-11 08:45:11 följande:

jag tycker det är bra att någon ifrågesätter! kanske är det farligt kanske inte, men det är bra om nån tar upp det så det inte händer olyckor!. överbeskyddande nej det tycker jag inte, verkar vara en normal reaktion om man ser sånt som kan skada ens barn på dagis.du känner ju ditt barn bäst!
    [/citat]
    Saja75 skrev 2008-09-11 12:28:12 följande:
    [citat]
    Jag hade precis samma oro när dottern började dagis för hon stoppade allt i munnen, fortfarande ibland 3,5 år, hihi. Här hemma har jag varit orolig för sonen när dottern började med små saker o har haft stenkoll. Men sen sonen började dagis har han faktiskt slutat stoppa grejer i munnen. Be dem hålla uppsikt över henne o tala om att hon stoppar saker i munnen!
    Å så skönt att någon förstår mig!
  • Ella Mia

miss nöjd skrev 2008-09-11 07:54:07 följande:

En 2 åring! JA självklart får MIN 2åring sitta och rita ensam hemma! Och lego har funnits hemma på nåavstånd för samtliga barn när de vart små hemma. Du vet att det finns grus ute som barn kan äta upp också? Så ja- i denna fråga anser jag att du är väldigt överbeskyddande.
    Jo självklart vet jag att det finns grus utomhus!! (Vad är det för fråga???!)P.g.a. att det finns grus, tallkottar m.m. måste jag hålla jättemycket koll på min dotter även utomhus eftersom hon vill smaka på det mesta. Om hon skulle kvävas av ett föremål hjälper det mig liksom inte att det var en alldeles naturlig sten.
Svar på tråden Okej låta bebisar leka med lego på dagis?