• Mickan84

Spädbarn+katt - på natten?

Hej!

Jag undrar hur ni som har katt och spädbarn har gjort på nätterna när ni sover. Jag och min sambo ska ha barn om ca 3 månader och har en underbar katt på 4 år som är lite busig. Det som oroar mig och min sambo är att katten på nattetid ska hoppa upp i själsängen och landa på bebisen när vi sover och inte kan hålla kollen. Under dagtid är det en annan sak eftersom att man då är vaken. Som läget är nu sover katten i fotända hos mig och kommer vid 4 tiden upp och lägger sig mellan våra kuddar.
    Har försökt att stänga sovrumsdörren på natten för att vänja honom men det slutat med solosång som kan hålla på i flera timmar.

Är det någon som har tips eller råd om hur vi ska göra?

Michaela

• Svar på tråden Spädbarn+katt - på natten?
  • kattkvinnan

Hej, har ni satt upp spjälsängen än? Om inte så gör det så katten får vänja sig vid den och säg nej, ta ner katten eller spruta vatten på den om den hoppar upp i sängen så den förstår att den inte får vara där redan innan bebisen kommer. Så gjorde vi med våra katter och det har fungerat utmärkt, de har inte hoppat upp en enda gång sen bebisen kom.

• Mickan84

Hej! Jag vi har satt upp spjälsängen och flyttar på honom om han hoppar upp och så men när vi inte är hemma går han dit och lägger isg ändå. Har försökt att stänga dörren till sovrummet men han klöser upp stora märken då.

Läste någon stans att man ska bädda med aluminiumfolie .. ska testa detta.

• SanSin

Aluminiumfolie brukar funka, det tycker dom inte om....

Våran katt har aldrig nånsin varit nära våran pojk...jag trodde att det skulle bli problem eftersom hon gärna sover på våra kläder, hoppar in i garderoben som står öppna osv. Men hon har aldrig varit nära några av hans grejer, babyskyddet, babygymmet, spjälisen osv. =)

• Bubblan78

Våra katter har alltid att älskar att ligga i dotterns spjälsäng, men när hon ligger där har det blivit så att de inte vill hoppa i och ligga där, så här har det gått automatiskt och vi har aldrig behövt oroa oss.

• Fru Landström

Hej. Har 3 st katter och en dotter på snart 4 mån. 2 st ligger till och från i hennes säng. Dom hoppar upp och lägger sig i fotändan när hon sover. Fast det blir mer och mer sällan nu när hon börjar röra sig mer. Har hänt några gånger att de har råkat trampa lite på henne, men annars är dom jätte försiktiga mer än dom var innan hon föddes. Tror dom känner av det.

• Cia o krabaten

Våra 2 katter älskar spjälsängen också, men aldrig att de skulle landa på bebisen!
    De är så smidiga att de undviker det.
    Däremot gosar de gärna med bebis
    En dag hittade jag ena katten ligga raklång precis bredvid bebis med huvudet på lilla kudden!
    Där tycker jag det är mer otäckt iom att kissen gärna trycker sig mot bebis och det kanske blir svårt att andas...

Vi har helt enkelt stängt sovrumsdörren.
    Även dagtid då vi inte vill ha fästingar i sängen
    Visst skrek de i början, men det gav sig. Så var de kattungar när vi började också.

Testa folie är mitt tips, men räkna med katt i spjälsängen om ni har öppet.

• soulfuel

Jag var också orolig men det har gått bra. Min katt har hittills tyckt att sonen, 2,5 mån, varit lite otäck. Hon nosar på honom ibland men vill inte ligga nära honom. Nu den senaste veckan har hon börjat ligga vid fotänden på sängen när han ligger uppe hos mig. Hon har legat i spjälsängen men aldrig hoppat upp när han varit i den. En gång glömde hon bort sig och försökte hoppa upp i babykorgen på hjul så att den vinglade till. Jag tror det är det man får passa sig mest för, saker som kan välta om katten busar runt.

• augustikatten

innan bebisen hoppade gärna våra katter ut i spjälsängen, men sedan bebisen kom har de inte varit närheten av vare sig säng eller bebis. de är ganska rädda för honom och skriker han så vill de ut fort som attan

• Cissela

Vår katt la sej över huvudet på vår bebis när hon var nyfödd, inte kul alls även om vi såg det och kunde ta bort katten genast. Sedan när hon var tre månader så satt hon i babysittern och viftade glatt med armarna, då kom katten bakifrån farande och satte en klo i fontanellen. Katten trodde någon lekte med henne. Lillan fick penecillin och allt gick bra.

Vi hade stängd dörr till vårt sovrum när vi sov och katten fick vara ute när lillan var på golvet men den gjorde aldrig mer något efter det här. Har haft katt och små barn innan utan problem och den här katten var supergo och trevlig så det var ingen katt som man kunde vänta sej att det skulle hända ngt med.

• Suskiv

Våra katter tycker bebisängen/vagnen har varit bra att sova i så länge inga bebisar legat i den. De har aldrig lagt sig i samma säng som bebis/barn. De har föredragit att sova i tex soffan.

• HelleBelle

Vår katt sov i vår säng fram till att sonen kom hem. Då valde hon att flytta ur sovrummet, så vi behövde aldrig "kasta ner" henne. Än idag sover hon för sig själv, men kommer ibland en stund på kvällen när sonen ändå sover i sitt rum.

Katten gillade inte riktigt "den lilla rosa" vi tog hem som skrek och viftade med armar och ben, så hon har hållt sig på avstånd och gör det delvis än i dag.

• AnnaSvea

Vår katt får sova i badrummet på nätterna, annars kan jag inte koppla av av oro för att hon kanske skulle lägga sig på bebis.

Dessutom så busar hon gärna när man själv vill sova, så det är skönt att hon också sover när vi sover.

Dagtid har man ju koll, men enda perioden det varit problem var under krypperioden. En lekfull tass hamnar så lätt i ansiktet då.

• Tifaret84

vår kisse sov också gärna i spjälsängen innan bebisen kom så trodde också det skulle bli ett problem, men efter att hon kommit så har kissen inte ens varit i närheten, han håller sig på så långt avstånd som möjligt istället.

• Majasmamma07

Vi hade oxå två katter, den som vart sjuk och vi fick ta bort nu i aug var den jag oroade mig för, precis samma som du. Ett tag funderade jag tom på om jag skulle ha ett galler över sängen=O)

När bebis kommit så var det inget problem alls, den andra katten som är betydligt smidigare var uppe på kanten och kikade ett par gg men ingen olycka har hänt. Jag lät katterna bekanta sig med sängen på plats innan maja kom.

• Jenzzzan

Har ni något annat rum som katten kan vara i? Våra katter spenderar natten i vårt extrarum där vi ställt in lådan och ger mat och vatten på kvällen. De började protestera lite de första dagarna men nu sover de där inne utan problem. Om man däremot stänger dörren till sovrummet och de får vara i resten av lägenheten så blir det livat.

Annars är de väldigt försiktiga med bebisen, de bara nosar lite på honom emellanåt och bara om vi är precis i närheten.

• Mickan84

Tack för alla svar! Min sambo är fortfarande lite skeptisk till att katten skulle låta spjälsängen vara när bebbisen har kommit. Tänkte att vi iallafall ska testa med folie....!!!!!!

Kram på er alla!

• Mickan84

Hej Gott folk!

Har nu testat folievarianten i 3 veckor och katten har inte varit i sängen en endaste gång. Han balanserar så vackert på kanten men vägrar att hoppa i så länge folie finns i . tänkte testa att ta bort det någon dag och se om han märker något. Vi har ju en filt hängandes över för att inte samla damm så han kan ju inte se om där e folie eller ej.

Tack för tipsen!!!!!!

Svar på tråden Spädbarn+katt - på natten?