• MajaLinnéa

Hjälp- kattungen växer inte...

Har 3 kattungar som är 5 dagar. Den ena av dom är mycket mindre och magrare än sina syskon.
    Om man ska stödmata, hur gör man då?
    Vad ska man ge den?
    Hur ofta?

Mamman verkar ta hand om dom i övrigt, men den ena är som sagt för smal...

• Svar på tråden Hjälp- kattungen växer inte...
  • storhumlan

Tycker du ska kontakta en veterinär.

Tyvärr är det så att om en hona har bestämnt sig att inte ta en unge så är det så bara..

Men hör med enveterinär dom vet bäst.

• Smirretissen

Det finns modersmjölksersättning på veterinärkliniker och då kan man mata med pipett eller flaska.
    Ring vet för konsultation eller kila dit och fråga. De kan det där...

Lycka till!

♥ ♥ ♥ Anton 2006-12-18 ♥ ♥ ♥
  • skorpionen80

Går han upp i vikt? Hur mycket per dag? Om han går upp som han ska men ändå är mindre behöver man inte stödmata. Om han inte gör det, så stödmata! Hur mycket och hur ofta är jag inte säker på, men det kanske står på förpackningen?

• MajaLinnéa

kollade på royal canins hemsida, dom har tydligen modersmjölkersättning för kattungar.
    Nån som vet om den är bra?

• Zocute

Men snälla, kontakta bara veterinär, varför inte lixom??

• skorpionen80
    MajaLinnéa skrev 2008-09-11 08:53:35 följande:
    kollade på royal canins hemsida, dom har tydligen modersmjölkersättning för kattungar.Nån som vet om den är bra?
    Kattungen har alltså inte ökat tillräckligt i vikt. Har du kollat så att han hittat en spene och suger bra och får i sig mjölk? Han har inte gomspalt?
  • MajaLinnéa
    skorpionen80 skrev 2008-09-11 09:22:12 följande:
    Kattungen har alltså inte ökat tillräckligt i vikt. Har du kollat så att han hittat en spene och suger bra och får i sig mjölk? Han har inte gomspalt?
    nej, han ökar inte ordentligt.
    Han ligger med de andra två och suger, men verkar ju inte få i sig tillräckligt.
    Han har inte gomspalt.
  • skorpionen80

Ok, det är ju bra att den suger iaf. Men å andra sidan verkar ju något fel om den suger lika mycket som de andra men inte går upp i vikt. Jag hade ringt/besökt veterinären till att börja med för att utesluta ev sjukdomar och infektioner.

Ang ersättning: kattforum.se/viewtopic.php&t=155791

• CTMT

Det finns modersmjölksersättning att köpa i zoo-butikerna. Där finns instruktioner. men tror du ska mata med 10 ml var 3:e timme. Det följer med en nappflaska, ett tips är att klippa upp hålet på nappen lite mer då det är svårt för mjölken att rinna ut genom det lilla befintliga hålet. Var dock försiktig när du matar. Se till så det kommer ut små droppar av mjölk hela tiden, men inte så att katten får i sig för mycket på en och samma gång då det isåfall kan komma rakt ner i lungorna på den.

Men först och främst, väg den och ring veterinär snarast! Sen måste du kolla varje dag så den ökar i vikt som den ska.

Lycka till med lilla kattungen!

• storhumlan

Kattungen kanske har en sjukdom som smittar.
    Därför är det även viktigt för dom andra katterna att kattungen blir kollad hos veterinär.

Den kanske har en infektion som smittar sen blir alla sjuka.

Sluta mixtra kolla varför först

• Pappatilltwins

Ta den inte till veterinär!!!! Finns ingen anledning.
    Veterinären kan ändå inte göra ngt spec för kattunge. Bara utsätta den för smitta genom ett besök på en klinik som har sjuka! djur där plus stress för mamman.
    Hade kattungen fullt med diarre runt stjärten eller liknande kan man misstänka infektion men annars inte.
    Normalt tar inte en vet. emot en sådan liten kattunge ändå.

Antaligen har kattungen valt en tutte som inte fungerar så bra eller så har mamman dåligt med mjölk.
    KOlla mammans tuttar så de ser bra ut, ger mjölk osv. Ev klippa bort päls runt tuttarna om det behövs.
    Försök att få den mindre att ligga vid ngn av tuttarna som de andra snuttat på.
    Ge gärna mamman mera energirik mat, blötmat osv.

Köp KMR ersättning på apoteket eller Royal Canin mjölkersättning.
    RC är bra, det medföljer även flaska i paketet.
    Väg bebisen varje morgon.
    Följ råden på mjölkersättningen du köper.

Jag vet vad jag talar om. Uppfödare sedan flera år tillbaka.

• MajaLinnéa
    Pappatilltwins skrev 2008-09-11 13:04:47 följande:
    Ta den inte till veterinär!!!! Finns ingen anledning.Veterinären kan ändå inte göra ngt spec för kattunge. Bara utsätta den för smitta genom ett besök på en klinik som har sjuka! djur där plus stress för mamman.Hade kattungen fullt med diarre runt stjärten eller liknande kan man misstänka infektion men annars inte.Normalt tar inte en vet. emot en sådan liten kattunge ändå.Antaligen har kattungen valt en tutte som inte fungerar så bra eller så har mamman dåligt med mjölk.KOlla mammans tuttar så de ser bra ut, ger mjölk osv. Ev klippa bort päls runt tuttarna om det behövs.Försök att få den mindre att ligga vid ngn av tuttarna som de andra snuttat på.Ge gärna mamman mera energirik mat, blötmat osv.Köp KMR ersättning på apoteket eller Royal Canin mjölkersättning.RC är bra, det medföljer även flaska i paketet.Väg bebisen varje morgon.Följ råden på mjölkersättningen du köper.Jag vet vad jag talar om. Uppfödare sedan flera år tillbaka.
    Den har inte diarré. Den är i alla fall inte bajsig runt stjärten. Har gett mamman blötmat nu i några dagar, och jag har köpt RC ersättning och gett den en gång. Den fattade inte riktigt det här med flaskan, ville inte ta nåt sug-tag kring den men den fick nog i sig 2 ml ungefär.
    Ska ge den om 3 timmar igen...
  • Granada

Jag hade en kattunge som var som din. Den fick vätskebrist sâ nyp och dra upp nackskinnet, gâr inte skinnet tillbaka direkt utan ställer sig har den vätskebrist och mâste vätskas hos veterinär. Det var ingent fel pâ den kattungen jag hade men mamman verkade svârsugen och denna var minst sâ den fick sámsta spenen. Jag flaskmatade, mamman tog hand om resten och allt gick bra. Katten är 12 âr nu. Veterinären tyckte jag skulle avliva, vilken tur jag inte gjorde det med facit i hand. Mjölkersáttning speciellt för katt köpte jag pâ apoteket men de finns nog i djurbutiker ocksâ nu förtiden.

Lycka till!

• Froststar
    Svar på #4
    Jepp den är bra men du måste mata ofta. Står bruksanvisning för exakt mängd antal gånger per dag relaterat till kattungens ålder. Man måste se till att den får i sig rätt mängd. Men fortsätt försöka med att den diar mamman också för den mjölken är absolut bäst för den lilla.
    MajaLinnéa skrev 2008-09-11 08:53:35 följande:
    kollade på royal canins hemsida, dom har tydligen modersmjölkersättning för kattungar.Nån som vet om den är bra?
  • Froststar

En sak till...Mjölkersättningen gav jag till mamman också, den är bra för kattmammor för att hålla dem i form.

Har du vägt kattungen varje dag? En av våra kattungar ökade mycket mindre i vikt än de andra 3 i kullen men hon följde sin egen viktkurva så att säga. Hon var synligt mindre även när hon föddes. Nu är de stora nog för att flytta hemifrån och hon är en frisk, pigg, långbent liten kattfröken. Lite tunn men pappan är precis lika finlemmad som hon. Hon är överhuvudtaget inte fysiskt lik sina syskon.

När hon var pytteliten höll jag koll på att hennes vikt inte stagnerar eller minskar men i övrigt så lät jag henne dia mamman och hjälpte till där istället för att stödmata henne. Hon ökade i vikt ca 8-15 gram per dag de första 14 dagarna. Det har bara hänt en eller två dagar att hon ökade mer än så. Det är en huskatt.

Om du måste kontakta veterinär, kolla om inte de kan göra hembesök. Vissa gör det (kostar självklart mer) men det är ju mycket bättre än att stressa upp dem och köra dem till en klinik när kattungarna är så små.

• Pappatilltwins

Viktigt!!!

Få inte för dig att blanda den kraftigare än enligt receptet eller mata större portioner än rekommendationerna.
    Deras små njurar klarar inte detta.

Fortsätt att mata och lägg till kattungen till tutte.
    Väg varje morgon.
    Mellan 5-10gram per dag är önskvärt men att stå stilla i vikt ngn dag är inte farligt.

Bra jobbat!

• lille08

När jag stödmatat kattungar har jag använt KMR som finns på apoteket + deras 1ml-sprutor.  Tycker det är svårt att få kattungar att suga bra från nappflaskor, så sprutorna har funkat bättre. Men man får såklart inte trycka hårt på sprutan så att ersättningen går ner i lungorna på kattungen. Man kan även blanda i lite druvsocker i ersättningen för att ge kattungen lite extra energi.

Svar på tråden Hjälp- kattungen växer inte...