Inlägg från: Froststar |Visa alla inlägg
  • Froststar

Hjälp- kattungen växer inte...

Svar på #4
    Jepp den är bra men du måste mata ofta. Står bruksanvisning för exakt mängd antal gånger per dag relaterat till kattungens ålder. Man måste se till att den får i sig rätt mängd. Men fortsätt försöka med att den diar mamman också för den mjölken är absolut bäst för den lilla.
    MajaLinnéa skrev 2008-09-11 08:53:35 följande:
    kollade på royal canins hemsida, dom har tydligen modersmjölkersättning för kattungar.Nån som vet om den är bra?
  • Froststar

En sak till...Mjölkersättningen gav jag till mamman också, den är bra för kattmammor för att hålla dem i form.

Har du vägt kattungen varje dag? En av våra kattungar ökade mycket mindre i vikt än de andra 3 i kullen men hon följde sin egen viktkurva så att säga. Hon var synligt mindre även när hon föddes. Nu är de stora nog för att flytta hemifrån och hon är en frisk, pigg, långbent liten kattfröken. Lite tunn men pappan är precis lika finlemmad som hon. Hon är överhuvudtaget inte fysiskt lik sina syskon.

När hon var pytteliten höll jag koll på att hennes vikt inte stagnerar eller minskar men i övrigt så lät jag henne dia mamman och hjälpte till där istället för att stödmata henne. Hon ökade i vikt ca 8-15 gram per dag de första 14 dagarna. Det har bara hänt en eller två dagar att hon ökade mer än så. Det är en huskatt.

Om du måste kontakta veterinär, kolla om inte de kan göra hembesök. Vissa gör det (kostar självklart mer) men det är ju mycket bättre än att stressa upp dem och köra dem till en klinik när kattungarna är så små.

Svar på tråden Hjälp- kattungen växer inte...