• Golde

E-mail text när personligt brev och cv bifogas i word fil

Vad brukar ni skriva i mailet när ni skickar in en ansökan via email och bifogar det personliga brevet och cvn? Jag brukar skriva
    Hej!
    Vänligen se mitt bifogade personliga brev och cv.
    Med vänlig hälsning,

Är det jättetrist? Är det en bra idé att försöka marknadsföra sig själv vid just e-mail texten?
    Kom gärna med förslag på hur man kan skriva.

• Svar på tråden E-mail text när personligt brev och cv bifogas i word fil
  • Caranlachiel

Jag brukar alltid klippa in det personliga brevet i e-mailet och bara bifoga CV istället. Tycker det känns lite futtigt att inte skriva något i mailet. Beroende på vad det är för ett slags företag så är det ju olika personer som läser mailet. En som jobbar med personal och rekrytering öppnar såklart allting och läser, en chef kanske vill bli fångad redan i mailet.

Vecka 13 - and counting!
  • Golde

Intressant idé Caranlachiel, jag har aldrig tänkt på att göra så, ska nog testa nästa gång. Tror du att det spelar roll vilken bransch man söker inom? Jag söker mest administrativa tjänster.

• Caranlachiel
    Golde skrev 2008-09-11 09:59:33 följande:
    Intressant idé Caranlachiel, jag har aldrig tänkt på att göra så, ska nog testa nästa gång. Tror du att det spelar roll vilken bransch man söker inom? Jag söker mest administrativa tjänster.
    Nja det kanske det kan göra... Men jag har alltid gjort så oavsett bransch. Det kan ju inte skada i alla fall!
    Vecka 13 - and counting!
  • sommartorpet
    Golde skrev 2008-09-11 09:37:20 följande:
    Vad brukar ni skriva i mailet när ni skickar in en ansökan via email och bifogar det personliga brevet och cvn? Jag brukar skriva Hej!Vänligen se mitt bifogade personliga brev och cv.Med vänlig hälsning,Är det jättetrist? Är det en bra idé att försöka marknadsföra sig själv vid just e-mail texten?Kom gärna med förslag på hur man kan skriva.
    Förhoppningsvis har företagen större säkerhetstänkande än att de skulle läsa dina bilagor. Ett mail från en okänd, utan annat innehåll än att man ska öppna bifogade doc-dokument, här hade det gått direkt i papperskorgen.
  • Caranlachiel
    sommartorpet skrev 2008-09-11 11:03:36 följande:
    Förhoppningsvis har företagen större säkerhetstänkande än att de skulle läsa dina bilagor. Ett mail från en okänd, utan annat innehåll än att man ska öppna bifogade doc-dokument, här hade det gått direkt i papperskorgen.
    Håller med. Att ha det personliga brevet direkt i mailet och sedan bifoga CV i pdf-format känns som det bästa alternativet.
    Vecka 13 - and counting!
  • Occam

Jag skulle som rekryterande chef föredra det personliga brevet i bilaga. Det är ändå CV:t jag läser först - och en pdf är lättare att läsa, spara och skriva ut.

Alltså är min rekommendation att inte skriva mer än

"Bifogat är min ansökan till tjänsten som Xxx.

Med vänlig hälsning

Occam

07x xxx xx xx"

Tvärtemot vad man kan tro så uppskattar de flesta arbetsgivare inte alls fiffigheter i sin rekryteringsprocesser.

• Scoops

Sluta skicka word-filer! Jättestörigt för mig som arbetsgivare att de flesta skriver i gamla word-program så det blir alldeles vrickat när jag öppnar filen på min dator.
    Konvertera dem till PDF! Finns massor av webbsidor för sånt nu om man inte kan själv! Skål

Svar på tråden E-mail text när personligt brev och cv bifogas i word fil