• LoveMyFamily

Skaffa katt!

Hej!
    Jag och min familj bor i ett villaområde på landet.
    Jag har haft katt sedan jag var 6år (de somnade dock in 2006) och är nu sugen på att skaffa en kattunge. Mina föräldrar är också sugen så vi tänkte typ skaffa en tillsammans?

1. Kan man göra det?
    2. Kan man låta den vara ute hos både oss och hos ma och pa?
    3. En kattunge ska väl mest vara inne, när kan de börja gå ut?
    4. Om svärmor är allergisk, hur ska man då gå till väga?

Katten kan ju de få ggr:na vara hos min föräldrar men hur ska man göra med städning och dyl?

Mina 2 barn 5 resp 2år gillar också katter, särskilt 5åringen som älskade "våra" förra katter.

Jag vill veta allt praktiskt om kattungar

Hoppas på att få svar

• Svar på tråden Skaffa katt!
  • IaOnDaFluff

1 Hur menar ni med tillsammans, ska katten veckopendla mellan er eller? (Det rekommenderar jag för övrigt inte)

2. Självklart, så länge den lär sig att båda är hem. men det beror helt på katten

3. Vet jag faktiskt inte

4. Ja du, det finns ju allergitabletter, annars kanske hon inte borde komma och hälsa på er!

• Urtica

Jag vet inte om det är så lämpligt att låta en katt ha två hem. Katter vill inte ha för mycket ombyte i sina liv. En del kan t.o.m bli stressade av att man möblerar om. Läs gärna så mycket som möjligt innan du skaffar katt, även om du haft en innan. Finns en massa info på nätet
    www.katterian.se
    www.katt.nu
    Köp gärna en bok också!

Vi höll vår katt inne i ett år innan han fick börja gå ut så smått, och han får bara vara ute när det är ljust numera. Det bästa är att köra på en sak och hålla sig till det. Har den en gång fått gå ut är det svårt att hålla den inne igen. Tror inte det är lämpligt att den får gå ut i två hem heller. Katter håller revir, oavsett om de är kastrerade eller inte, och det kan bli svårt för katten att hävda sig om den inte får ha koll på sitt revir.

Med allergin vet jag inte riktigt. Vi har vänner som är allergiska, men de brukar klara det ganska bra så länge inte katten är allt för nära, och man ser till att ha dammsugat ordentligt innan besöket. Fast det är ju olika från person till person antar jag.

Men som sagt, läs på så mycket som möjligt. Det mår både du och katten bra av :)

• CTMT

Ang. kattunge så ska ni ha den inomhus tills den har nått en ålder av 6 månader (minst).
    Ska ni börja ha den som utekatt sen så börja att ha den i koppel i de område ni tänkt släppa ut den så den kan bekanta sig med omgivningen och inte springer vilse (både ert område och era föräldrars område. Dock kan det hända att katten blir förvirrad av 2 olika områden...).
    Bor ni i ett område med trafikerade vägar så hade jag absolut INTE haft den som utekatt... Likadant om ni bor i tätbebyggt område - se till så grannar inte störs av utekatter.

Innan katten släpps ut så ska den vara kastrerad, vaccinerad OCH ID-märkt/chippad + halsband. Det är både för kattens skull och för er skull. Springer den bort så kan personer lätt hjälpa den hem igen. Plus att ni undviker att det föds ännu mer oönskade kattungar. (är det en hankatt ni ska ha så slipper ju NI problemet med kattungar... men det skapar problem för en annan istället, eller för en hemlös hona som inte kan ta hand om ungarna ordentligt) Finns redan över 200.000 hemlösa katter i Sverige...

För övrigt - Att ha en katt på 2 olika ställen är ingen bra idé. Kan skapa förvirring och katten kan bli av nervös och stressig natur (dvs. kan springa bort).
    Städning osv, hos dina föräldrar? Vill de ens ha en katt från och till så får de väl städa själva eller så får ju du göra det varje gång (förstår inte riktigt frågan).
    Är svärmor allergisk så får hon inhandla allergitabletter. Jag tycker inte att katten ska "sparkas ut" varje gång hon kommer på besök. Är det så ofta så får man överväga att inte ha katt isåfall...

Men kom ihåg: 6 månader gammal innan den ens får gå ut själv. När den väl går ut ska den vara kastrerad, vaccinerad och ID-märkt + ha halsband med ert telefonnummer i.

Svar på tråden Skaffa katt!