• Anonym (Anna)

Hur lär man sig ignorera fd väns ryktesspridning?

Jag var vän med en tjej ett ganska kort tag. Jag orkade inte till slut för det var hela tiden intriger, hon var väldigt svartsjuk och ljög hela tiden.

Jag sa tillslut ifrån att jag inte orkade vara vän med henne längre.
    Då bad hon mig fara och flyga. Jag visste att hon skulle bli arg men jag tänkte inte så mycket mer på det.

Nu har det gått två månader och har fått höra allt hon säger om mig. Hon sprider hemska falska rykten till alla om att jag dricker framför mina barn, att jag snackat skit om mina vänner, att jag är en hemsk person helt enkelt.

Jag försöker ignorera det men det är svårt. Vi bor i e liten stad och det slutar aldrig känns det som. Är så trött på att försvara mig. Och jag blir så arg på henne.

Så hur ska jag lära mig ignorera det? Jag har börjat undvika ställen och sammanhang där jag kan råka stöta på henne.
    Men det känns så fel.

• Svar på tråden Hur lär man sig ignorera fd väns ryktesspridning?
  • Me o Mike

Jag skulle konfrontera henne!!

Vill DU ha en snigel på ögat??
  • ElinC

Jag skulle inte gömma mig. Jag skulle nog försöka att få henne känna sig dum. Genom att försöka ta upp rykten eller ämnet i allmänhet och prata med andra om det. Gärna så att hon hör. Eller ta upp det med henne när andra hör. Säg tex. Hörrudu! jag har hört att du spridit ut att jag dricker framför mina barn. Varför fick du för dig att hitta på nått sånt. Då lär ju hon känna sig ganska dum.

• ElinC

För att du ska känna dig bättre till mods kan du ju tänka. Hon kan ju inte ha mycket till liv, eftersom hon har tid och ork att hitta på lögner. Hon gör det förmodligen för att hon är ledsen att du inte vill vara kompis med henne.

• Anonym (Anna)

Zack o Bella skrev 2008-09-11 13:16:41 följande:

Jag skulle konfrontera henne!!
    Jag har försökt konfrontera henne två ggr. Hon ber mig bara fara och flyga.
  • hippiegirl

varför ska du indvika ställen och stoppa huvudet i marken? Fråga henne rakt ut va f*n hon håller på med! Folk som sprider rykten är ofta inte vana vid att få konfrontera sina egna lögner....

*Love is my religion*
  • Caranlachiel

Jag skulle bara totalignorera henne. Såna där människor får bara mer vatten på sin kvarn om man konfronterar dem - det är just uppmärksamheten de vill åt. Ge henne ingen uppmärksamhet så tröttnar hon snart.

Vecka 13 - and counting!
  • Me o Mike
    Anonym (Anna) skrev 2008-09-11 13:20:30 följande:
    Zack o Bella skrev 2008-09-11 13:16:41 följande: Jag har försökt konfrontera henne två ggr. Hon ber mig bara fara och flyga.
    usch! Då hade jag nitat henne!! (nä inte på riktigt men iaf VELAT)
  • hippiegirl
    Anonym (Anna) skrev 2008-09-11 13:20:30 följande:
    Zack o Bella skrev 2008-09-11 13:16:41 följande: Jag har försökt konfrontera henne två ggr. Hon ber mig bara fara och flyga.
    gör desamma och träna på att förtränga henne...
    *Love is my religion*
  • Anonym (Anna)

problemet är att hon är mycket mer frammåt än mig. Hon är en sån som folk gillar direkt men jag vet att hennes vänskaper ofta är korta.

• Birgitta2

Anonym (Anna) skrev 2008-09-11 13:23:02 följande:

problemet är att hon är mycket mer frammåt än mig. Hon är en sån som folk gillar direkt men jag vet att hennes vänskaper ofta är korta.
    Men det innebär att hon betar av sina "vänner" och jag lovar att dessa "vänner" inte kommer tro vad hon säger. Så småningom är det ingen som tror på henne och du behöver inte bry dig. Om du konfronteras med de här ryktena, så säg bara med en suck att du känner till dom, de är inte sanna och att du faktiskt inte orkar höra på dom längre. Det kommer så småningom få folk att se med misstro på vad den här tjejen säger.
  • Anonym
    Hej!!

Har faktiskt en liknade kompis jag med. Fast vi är vänner fortfarande.
    Jag är för feg och alldeles för rädd för att bryta upp med henne.
    Hon sprider falska rykten om mig och att jag är ortogen. Har sambo men hon säger att jag träffar en annan.. Har sagt detta till min sambo och han vet ju vem som talar sanning. Tack o lov!!

Hon har nyss gjort slut med sin kille eller han gjorde slut med henne för hon var otrogen. Nu är hon tillsammans med den nya killen men vill ha den gamla tillbaks,. Hon har bett mig och hjälp att få tillbaks han, men då sa jag nej. Har nu hört en massa rykten om mig och de är ju inte kul att höra.
    Vet att hon kommer fortsätta men denna gång ska jag stå på mig.. Tänker inte hjälpa henne..
    Hon är verkligen inte värd att ha mig som vän. Men visst finns saknaden efter henne då vi varit vänner i 12 år och hon har inte alltid varit så här..
  • Me o Mike
    Anonym skrev 2008-09-11 13:27:02 följande:
    Hej!!Har faktiskt en liknade kompis jag med. Fast vi är vänner fortfarande.Jag är för feg och alldeles för rädd för att bryta upp med henne. Hon sprider falska rykten om mig och att jag är ortogen. Har sambo men hon säger att jag träffar en annan.. Har sagt detta till min sambo och han vet ju vem som talar sanning. Tack o lov!!Hon har nyss gjort slut med sin kille eller han gjorde slut med henne för hon var otrogen. Nu är hon tillsammans med den nya killen men vill ha den gamla tillbaks,. Hon har bett mig och hjälp att få tillbaks han, men då sa jag nej. Har nu hört en massa rykten om mig och de är ju inte kul att höra.Vet att hon kommer fortsätta men denna gång ska jag stå på mig.. Tänker inte hjälpa henne..Hon är verkligen inte värd att ha mig som vän. Men visst finns saknaden efter henne då vi varit vänner i 12 år och hon har inte alltid varit så här..
    Men OJ!! Fast du.. Hur mycket tror du HON värderar er vänskap då?? Inte så värst mycket skulle jag tro..
  • Anonym
    Zack o Bella skrev 2008-09-11 13:31:15 följande:
    Men OJ!! Fast du.. Hur mycket tror du HON värderar er vänskap då?? Inte så värst mycket skulle jag tro..
    Den frågan har jag allt fått förrut och NEJ tror faktiskt inte hon värderar den.
    Jag har faktiskt pratat med henne men hon börjar jämt gråta och då vill inte jag vara elak utan bara säger att vi glömmer de hela.
  • ElinC

Anonym: En sån kompis är ju inte särskillt kul att ha. Jag skulle nog sakta men säkert försöka avsluta den. Vågar du inte vara rak, kan du ju hitta på ursäkter så ni inte kan prata eller ses så ofta. Till slut rinner det ju ut i sanden. Det är ju inte kul att ha en kompis som man måste tänka på vad man säger till hela tiden.

• Me o Mike
    Anonym skrev 2008-09-11 13:33:20 följande:
    Den frågan har jag allt fått förrut och NEJ tror faktiskt inte hon värderar den.Jag har faktiskt pratat med henne men hon börjar jämt gråta och då vill inte jag vara elak utan bara säger att vi glömmer de hela.
    Ja då är du för snäll.. Man MÅSTE se om sitt eget hus!
    Det finns så många energitjyvar.. Man MÅSTE ta mod till sig och bli kvitt som..
  • hjärnladyn

Anonym (Anna) skrev 2008-09-11 13:23:02 följande:

Hennes vänskaper är säkert korta av en anledning... Tror nog att folk ser igenom hennes lögner. Och om ryktet om dig når dina öron, vet du att folks lojaliteter inte ligger hos henne utan hos dig. Hon tröttnar säkert snart.
Svar på tråden Hur lär man sig ignorera fd väns ryktesspridning?