• skåne tjej

prinsessrum kontra sjörövarrum... blää

Fy vad tröttsamt det är när man kollar i bostadsannonser (vilket jag gör ofta ) eller är hemma hos vissa bekanta så är det dessa rosa prinsessrum för flickorna och blåa pojkrummen med sjörövartema eller batman.
    i mina ögon känns det som om man formar sina flickor till att vara tysta, snälla och söta medan pojkarna ska vara äventyrliga, busiga och kreativa.
    Skulle aldrig inreda mitt barnrum så, föräldrar formar sina barn alldeles för mkt i negativ riktning tycker jag i vissa fall..

De flesta kvinnor väljer nattlinne med större förstånd än de väljer män.
  • Svar på tråden prinsessrum kontra sjörövarrum... blää
  • humbela giz what ever u call me

min dotter vill ha prinsessrum men inte katten är hon ngn mesig blond tyslåten bimbo unge

Tvärt om......men om nu hon gillar rosa, kronor, bling bling så varför inte göra det om man kan?
    Är snarare hon som formar mig

• Lilith74

H¨ller med... det börjar redan när de är nyfödda.
    Till flickor: Å en sån liten söt...
    Till pojkar: Oj en sån stor krabat!

Jag har både flicka och pojke så jag har tydligt märkt skillnaden.

• Majsan70

Eller så önskar barnen dessa respektive rum. Vår dotter älskar allt som har med prinsessor att göra. Hon älskar slott o feer o rosa o pynt. Men det hindrar inte att hon även gillar bilar, djur o läbbiga ormar o sånt.

Barn har ofta olika perioder de går igenom. Ett tag var det sjörövare härhemma för hennes del. Det var perioden innan prinsessorna.

• Lilith74

humbela giz what ever u call me skrev 2008-09-11 19:21:56 följande:

min dotter vill ha prinsessrum men inte katten är hon ngn mesig blond tyslåten bimbo unge Tvärt om......men om nu hon gillar rosa, kronor, bling bling så varför inte göra det om man kan?Är snarare hon som formar mig
    Jo, så säger nästan alla föräldrar. Egendomligt bara att alla barn är så otroligt lika... om det nu inte är utbudet och föräldrar och släkt och vänner som formar ändå.
  • Severus

mitt ena barn har ett helblått rum(väggarna), med vita panelgardiner med blåa cirklar på
    döskalletäcke/kudde i svart
    blå bäddsoffa
    etc
    Hon älskar blått

Våga Vägra Östrogen
  • La Lola

Min dotter har ett flickaktigt rum.
    Men hon är ju inte direkt en hämmad, tystlåten "prinsessa".....

//3 år tog det - jag ska bli mamma igen
  • fam kaos

Fast om ens flicka vill ha rosa prinsessrum då? Skall man svara henne med att "Nej tyvärr lilla gumman, du är född med snippa så det får bli blåa bilar på dina tapeter istället."?
    skåne tjej skrev 2008-09-11 19:19:40 följande:

Fy vad tröttsamt det är när man kollar i bostadsannonser (vilket jag gör ofta ) eller är hemma hos vissa bekanta så är det dessa rosa prinsessrum för flickorna och blåa pojkrummen med sjörövartema eller batman.i mina ögon känns det som om man formar sina flickor till att vara tysta, snälla och söta medan pojkarna ska vara äventyrliga, busiga och kreativa. Skulle aldrig inreda mitt barnrum så, föräldrar formar sina barn alldeles för mkt i negativ riktning tycker jag i vissa fall..
  • elegi
    humbela giz what ever u call me skrev 2008-09-11 19:21:56 följande:
    min dotter vill ha prinsessrum men inte katten är hon ngn mesig blond tyslåten bimbo unge Tvärt om......men om nu hon gillar rosa, kronor, bling bling så varför inte göra det om man kan?Är snarare hon som formar mig
    Håller med

Själv har jag alltid avskytt rosa men dottern har ju rätt att få ha rosa kläder/gardiner för det bara jag slipper ha det själv
    Nytt ordspråk -Även apfula tårtor kan smaka gott (snott från mamsingen)
  • Lilith74

fam kaos skrev 2008-09-11 19:23:59 följande:

Fast om ens flicka vill ha rosa prinsessrum då? Skall man svara henne med att "Nej tyvärr lilla gumman, du är född med snippa så det får bli blåa bilar på dina tapeter istället."?skåne tjej skrev 2008-09-11 19:19:40 följande:
    Men _varför_ vill flickan ha det... Är det ett genuint intresse eller samhällets och familjens förväntningar?
  • humbela giz what ever u call me

fick jag bestämma så hade jag absolut inte haft en rosa pinal men men......
    så nä jag har inte påverkat henne tack å lov så leker hon med dinos så lite vettigt har gått in i henne iaf

Svar på tråden prinsessrum kontra sjörövarrum... blää