• Hanan

Hur ofta tvättar ni håret?

Jag pratade med min frisör och hon sa att jag inte skulle tvätta håret så ofta för det sliter jätte mycket. Hon rekommenderade mig att använda torrschampo emellan tvättningarna och sa att två gånger i veckan räcker att tvätta. Nu har jag kört var tredje dag ett tag och kört torrschampot emellan, men tycker att jag tappar mer hår än vanligt (känner mig dessutom inte så fräsch). Tvättade förr håret varje dag ibland varannan. Fönar aldrig, använder inte helleer några produkter förrutom schampo och balsam (inpackningar när det är extra torrt). Tror ni verkligen inte att man kan fortsätta med det? Vet att jag har känsligt hår så jag udviker allt som kan slita, men tvättande kan jag nog inte låta bli.

Hur sköter ni ert hår och hur ofta tvättar ni det?

• Svar på tråden Hur ofta tvättar ni håret?
  • Alvi

Jag tvättar ungefär var tredje dag, sedan får det lufttorka (borstar det EJ vått, då det sliter massor!) och sen borstar jag det varje morgon. Sätter upp det rätt sällan.

Googla på no ´poo så får du se hur man tvättar håret UTAN schampo!

Once you try menskopp you´ll never go back!
  • stardream

försöker hålla mig till var tredje, men jag annvänder balsam varje dag när jag duschar

• Hanan

Försökte mig på tråden som handlade om naturliga sätt att sköta kroppen, men det va så mycket och att leta verkade omöjligt i alla inlägg, kan man kanske få lite basic information och enkla grejer man kan göra för att förbättra sin hårkvalitè på naturlig väg?

• Taggtroden

Ca en gång i veckan, men jag kör med No Poo- metoden som Sisu nämnde här ovan.
    Tvättar ca varannan gång med balsam (utan silikoner) och varannan med honung. Mellan det tvättar jag med vatten bara, varannan dag ca.
    Ju längre man kör med No Poo ju mer sällan behöver man tvätta, är min erfarenhet. Eftersom håret inte blir så torrt och slitet och smutsigt när man inte använder silikoner.

• MeMayo

Jag tvättar håret ungefär var tredje dag. Ibland kan det bli längre. men max är fem dar emellan annars ser det skitigt ut.
    Har långt, tåligt hår. Jag låter det alltid luft torka men tvättar det gärna på kvällen och ofta är håret inte torrt när jag går och lägger mig! Jag borstar istort sett aldrig håret, bara innan jag ska färga eller klippa!! Har aldrig produkter i håret utan använder bara schampo och balsam vid tvätt.
    Men om jag i nån period tvättar oftare blir det lortigt fortare.

Har hört att man kan vänja håret vid att tvätta mer sällan men att det känns lortigt ibörjan då!

• elision

Jag tvättar nog två gr i veckan...jag har lockigt hår som är väldigt torrt så jag undviker att tvätta det för ofta eftersom jag har en hel del grejer i håret å plattar det en del.

Vet ju inte om du bara borstar håret när du tvättar det, men om du gör det så kan det ju var så att det känns som att du tappar mer hår nu än när du tvätta det varje dag. Jag tappar alltid mycket hår när jag tvättar det men jag borstar inte håret.

Vad är torrschampo och vart köper du det?

• thissan

Tvättar en gång i veckan, men då har jag det alltid uppsatt så då ser det inte ut och känns  inte skitigt på samma sätt. Fönar aldrig, borstar aldrig heller eftersom det är som ett vidrigt jäkla änglahår ändå (blä)Glad
    Jag tror att det bara känns som om du tappar mer hår eftersom det ofta märks när man tvättar det och då samlas det ju mer "tappat" hår för varje gång om man gör det mer sällan.

• elision
    Taggtroden skrev 2008-09-11 21:48:32 följande:
    Ca en gång i veckan, men jag kör med No Poo- metoden som Sisu nämnde här ovan. Tvättar ca varannan gång med balsam (utan silikoner) och varannan med honung. Mellan det tvättar jag med vatten bara, varannan dag ca. Ju längre man kör med No Poo ju mer sällan behöver man tvätta, är min erfarenhet. Eftersom håret inte blir så torrt och slitet och smutsigt när man inte använder silikoner.
    Jag funderade på det. Kan int5e du ge mig ett tips på ett balsam som funkar,,,och så undrar jag om du har nån styling i.??
  • Andaloal

en gång i året till jul

En vän är en person som kommer när andra försvinner. / Walter Winchell
  • Frantic

Jag tvättar aldrig oftare än en gång i veckan, ofta ca var 10nde dag. Jag tycker att det blir så fett om man håller på och tvättar för ofta. jag har långt hår (nedanför midjan) och om jag tvättar för ofta blir det flottigt i hårbotten och torrt och elektriskt i topparna.

• Hanan
    elision skrev 2008-09-11 21:51:16 följande:
    Jag tvättar nog två gr i veckan...jag har lockigt hår som är väldigt torrt så jag undviker att tvätta det för ofta eftersom jag har en hel del grejer i håret å plattar det en del. Vet ju inte om du bara borstar håret när du tvättar det, men om du gör det så kan det ju var så att det känns som att du tappar mer hår nu än när du tvätta det varje dag. Jag tappar alltid mycket hår när jag tvättar det men jag borstar inte håret.Vad är torrschampo och vart köper du det?
    Torrschampo är ett slags pulver som man antingen kan köpa i spray form (det jag har) har även hört att det finns som pulverform på flaska som talk ungefär (kan inte så mycket om det egentligen). Detta ska man antingen spraya i hårbottninen eller massera in i håret om det är i ren pulverform som man inte sprayar. Det suger upp överflödigt fett från hårbottnen och gör att håret känns frächt och luktar gott. Ska kännas som nytvättat ungefär, men för mig känns det ingen skillnad, men det ser iaf inte fett ut.
  • nilla 1972

jag tvättade alltid mitt hår med schampo och balsam varje dag förut. slutat med det och använder bara balsam eller sköljer håret med vatten på morgonen. tar schampo högst en gång i veckan. håret är så mycket bättre nu.när man tvättar håret för ofta tvättar man bort hårets naturliga skydd.endel går in för det där ännu mer prova dig fram.

• Taggtroden
    elision skrev 2008-09-11 21:55:15 följande:
    Jag funderade på det. Kan int5e du ge mig ett tips på ett balsam som funkar,,,och så undrar jag om du har nån styling i.??
    Jag använder X-tra (det från coop) och tycker att det är super, men det är ju så olika från person till person!
    Urtekrams är också okej tycker jag! (men ack så mycket dyrare!).

Annars finns här massa bra tips!!
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m23678129-1.html
  • AnnaGBG

Var 3:e var 4:e dag ungefär. Men jag har en ganska kort, stökig frisyr som kräver en del vax, så det ser likadant ut när det är helt nytvättat som när det är jätteskitigt

Förut hade jag en superrak bob som såg skitig och stripig ut efter en halv dag så då blev det varje dag. ( Lite moment 22 över det där med att tvätta ofta )

• cajsasmamma

Jag tvättar mitt hår 3-4ggr/ vecka. Nu har jag även minskat på mängden schampoo. duschar varje dag och ha i balsam för lukten skull( jobbar med hästar)

• Stolt mamma till Vincent

Ca 1 gång per vecka, annars blir håret för fett och äckligt. Sen plattar jag det jämt, använder shine spray, vanlig spray, silikondroppar, iron protection mm.

ღ ♥ ღ En talför lögnare kan göra större intryck än en ordknapp sanningssägare ღ ♥ ღ
  • vänat

Jag har långt hår tvättar de en till två gånger i månaden annrs blir de fett och risigt.

Svar på tråden Hur ofta tvättar ni håret?