• Miss Cee

Tapetsering: hjälp oss avgöra en tvist!

Maken och jag kollar på Från koja till slott på 3:an.
    Målarna tapetserar köket.
    Målarna sätter upp en våd på väggen, våden är för lång. Målaren skär av den sista biten av tapeten uppe vid taket, för att passa in den exakt på väggen.

Nu till vårt "bråk":

* Maken hävdar att man normalt sett när man tapetserar tar bort alla lister vid golv och tak i rummet, så att man sedan kan spika dit dem igen nä rman väl satt upp tapeten. På det sättet gör det inget om det skiljer en centimeter hit och dit på våderna, för det döljs bakom listerna.
    Han hävdar att det är så man gör.

* Jag hävdar att man INTE tar bort några lister, utan mäter våderna så gott man kan och sedan skär bort det sista med en tapetkniv när man väl fått upp våden på väggen. Som killen på tv gjorde. Maken anser att man då får tapetklister på listerna och att detta alltså är fel.

Hjälp oss avgöra vårt "bråk".

Hur gör ni när ni tapetserar? Tar ni bort listerna eller inte?

Hur "ska" man göra? Vad är det "riktiga" sättet?

• Svar på tråden Tapetsering: hjälp oss avgöra en tvist!
  • Familjam

Jag hävdar att du har rätt!

• Tjatte

Inte för att jag vet vad som är rätt men jag vet att man kan göra på båda sätten.

• Fru Engman

Ja båda sakerna har ju plus och minus men jag tror nog att din man har rätt... *sorry*

(¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯) Saga&Sixten (¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Marco och Mathias mamma

Jag tar oftast loss listerna för att jag tycker att det blir snyggast så...

• Mirakel händer

Nu när vi har renoverat vårat hus så har vi tagit bort alla lister. Det är smidigast, visst det tar lite tid och sätta dit nya lister. Men det gör inget.

Min svåger som är målare tar alltid bort listerna när han gör ett jobb. Så ham sa det till oss att det är det bästa.

(¯`°?.¸ ♥Kim 950313 ♥ ¸.?°´¯) kimsmamma.bilddagboken.se/
  • Kakan Mascha

tar bort listerna såklart!

• Miss Cee

Tack för kommentarerna

Det har gått prestige i den här frågan, så vi måste komma fram till vem som har "rätt". Man kan ju gör apå båda sätten givetvis, men rent fackmannamässigt så måste det ju finnas ett sätt som är mer "rätt" sas.

Finns det några målare som känner sig manade att svara så är det ju också positivt

• tinis77

Jag har gjort både och. Hemma i vardagsrummet tog vi bort taklisten men inte golvlisten, gammalt hus med hög"inbyggd" list som inte går att ta bort. I sovrummet fick listerna va kvar, hade inte blivit snyggt att plocka ner å sätta upp de igen. Tapetserade och skar bort det överflödiga. I nya huset som vi totalrenoverar har jag tapetserat innan vi satt upp listerna. Vet inte vad som är rätt eller fel egentligen..

*Alexander 9/9-05 * Bebis 25/9-08*
  • Etnica

Jag har målat om ett flertal lägenheter jag bott i o observerat att det är ganska ofta tapeten "ligger" på listen, alltså har man INTE tagit bort listen innan man tapetserar. Men skulle jag tapetsera om o ville vara ordentlig så skulle jag nog ta bort listerna. Men det är en annan historia...

• Fru Humla

det beror ju på helt enkelt.
    vi har tagit bort listerna eftersom vi lagt golv osv också. om vi skulle tapetsera om de nyrenoverade rummen skulle vi förmodligen göra som målaren även om jag tycker det är riktigt fult när tapeten inte går ner bakom listen.
    inget av sätten är det bästa sättet helt enkelt.
    jag skulle bli överlycklig om min man resonerade som din så skulle det alltid bli "riktigt" gjort. det andra sättet är latmans.sätt enligt mig

Gå gärna i mina fotspår men låt mig kliva ur dem först!
Svar på tråden Tapetsering: hjälp oss avgöra en tvist!