• Miss Cee

Tapetsering: hjälp oss avgöra en tvist!

Maken och jag kollar på Från koja till slott på 3:an.
    Målarna tapetserar köket.
    Målarna sätter upp en våd på väggen, våden är för lång. Målaren skär av den sista biten av tapeten uppe vid taket, för att passa in den exakt på väggen.

Nu till vårt "bråk":

* Maken hävdar att man normalt sett när man tapetserar tar bort alla lister vid golv och tak i rummet, så att man sedan kan spika dit dem igen nä rman väl satt upp tapeten. På det sättet gör det inget om det skiljer en centimeter hit och dit på våderna, för det döljs bakom listerna.
    Han hävdar att det är så man gör.

* Jag hävdar att man INTE tar bort några lister, utan mäter våderna så gott man kan och sedan skär bort det sista med en tapetkniv när man väl fått upp våden på väggen. Som killen på tv gjorde. Maken anser att man då får tapetklister på listerna och att detta alltså är fel.

Hjälp oss avgöra vårt "bråk".

Hur gör ni när ni tapetserar? Tar ni bort listerna eller inte?

Hur "ska" man göra? Vad är det "riktiga" sättet?

• Svar på tråden Tapetsering: hjälp oss avgöra en tvist!
  • Fille Fjonkan

Jag tar bort listerna. Det är ju ganska hopplöst att försöka skära i en blöt tapet...

/ Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • Tjoflöjt

Absolut bort med listerna! Vilket pillergöra att hålla på att försöka måtta in mot en list! Och som Fille Fjonkan skriver, det funkar inte så bra att skära i en blöt tapet.

• Centurion

Det beror på, ibland tar vi bort listerna, ibland inte. Det är dock helt klart med praktiskt att ta bort listerna, det blir dessutom snyggast

Welcome to walk a mile in my moccasines
  • Miss Emelie
    AnnaGBG skrev 2008-09-12 20:49:50 följande:
    Fast i det fallet stod målarna och väntade på att de skulle sätta upp listerna så de kunde börja tapetsera... Jag tyckte också det var konstigt för visst vore det väl bättre att passa på när det nu ändå inte satt några lister där?
    ok, har inte sett programmet. Men låter konstigt i alla fall.
  • vickitoria

oftast så vill man väll byta både lister och dörrfoder när man tapetserar om? Eller åtminstone måla dom? Så bort med listerna och passa på att byta eller fixa dessa samtidigt!

• vickitoria

fast angående att skära i en blöt tapet så är det så man gör...man skär ju tapeten ett par cm extra än vad väggen är för att sedan skära rent upp mot taket. Låter man tapeten torka först så är ju risken stor att man inte får loss den från taket.

• Prinsessan Leia

man brukar ta bort listerna...för tapeten ska inte ligga en bit ut på golvlisten lr uppe i taket...listerna ska ju ligga över tapeten. men sen om man tapetserar ofta så tar man ju inte bort listerna varje ggnd et tar ju sån tid. men då mer pill
    snyggast är o ta bort listerna!!

• m o e

Det finns väl inget rätt eller fel, bara olika sätt. Jag tycker det blir mycket snyggare om man tar bort listerna och sätter dem över tapeten. Lättast att tapetsera då också, eftersom man inte behöver skära så noga.

• sahara

Många här svarar att man ska ta bort listerna när man tapetserar.

Och då undrar jag - vad har ni för lister ?

Vi bor i ett äldre snart helrenoverat hus.Och våra lister tar man inte bort så enkelt.Vi har breda trälister som är fastspikade.

Tar man bort listerna innan tapetsering så är det ju stor risk att man skadar den nya tapeten när man ska sätta tillbaka listerna.och för att det ska bli snyggt så får man ju spackla över spikhuvudena och sedan måla listen på plats.Och då är det ju lätt att få färg på tapeten.

• RaketMorsan
    sahara skrev 2008-09-15 13:00:24 följande:
    Många här svarar att man ska ta bort listerna när man tapetserar.Och då undrar jag - vad har ni för lister ?Vi bor i ett äldre snart helrenoverat hus.Och våra lister tar man inte bort så enkelt.Vi har breda trälister som är fastspikade.Tar man bort listerna innan tapetsering så är det ju stor risk att man skadar den nya tapeten när man ska sätta tillbaka listerna.och för att det ska bli snyggt så får man ju spackla över spikhuvudena och sedan måla listen på plats.Och då är det ju lätt att få färg på tapeten.
    Vi sliter lös listen med kofoten, Slår ut spikarna, Målar listerna om det behövs. Sedan tapetserar vi, spikar tillbaka listerna. Klart!
    Har man vita lister finns vit spik att köpa, annars får man väl dutta lite färg på skallen när det är klart..
  • sommar2001

Jag är petnoga med sånt och tycker att resultatet oftast blir slafsigt när man skär av tapeterna ovan listen.

Själv tar jag bort listerna för att jag tycker att det blir snyggast och att det är enklast.

Vet att många inte gör det, vissa yrkesmän/kvinnor som är så duktiga på att skära av tapeten så att man inte tänker på det och andra för att man helt enkelt är lat..

"röstar" på att ta bort listen.

• flash baby

Hmm... Ja de där me lister.
    När ja skulle tapetsera i min lägenhet valde vi att inte ta bort listerna. Jag skulle föredra att ta bort dem med tanke då på att de inte behöver gå jämt precis uppe i kanten eftersom man då sätter listen över sen o de blir snyggt så.
    Eftersom vi nu inte tog bort listerna blev de ju att vi fick skära bort tapet efter. Vi la den ner mot listen, väntade tills den torkat o sen skar vi. De blev jätte bra. Jag é väldigt nöjd med resultatet. Sen é de så att jag inte haft lister i taket innan men ska sätta dit dem.
    Så båda metoderna har på så sätt använts.

• AnnaGBG

Man jag måste bara inflika att det är ju inte särskilt svårt att skära i våt tapet? Har jag aldrig upplevt.

• SatuSv

Dom gångerna som en målare varit hos oss o tapetserat så har dom aldrig tagit bort listerna,utan först satt på tapet sen målat tak o sånt,här sitter iaf listerna fast.
    Blir säkert lika fint både och,om man är utbildad målare.
    Men om jag skulle göra det så skulle inte ens tapeten hamna rätt,o färg skulle det va överallt.
    hmm men jag ska kanske borde testa....

Svar på tråden Tapetsering: hjälp oss avgöra en tvist!