• Roxanne

3,5 år och tappar skinn under fötterna

Min bonus är snart 3,5 år. Han tappar skinn under fötterna, främst under tårna. Inte så att det blir sår utan det ser ut som om han har solat och "flagnar". Tänkte först att han var torr om fötterna men saken är den att han istället är svettig.
    Fötterna är alltid svettiga, eller fuktiga kanske jag ska säga och det är bara där han är så även om han är stilla och tittar på tv tex.

Någon som har/haft barn med samma sak eller vet vad det kan bero på?

• Svar på tråden 3,5 år och tappar skinn under fötterna
  • 3smågrisar

svamp, det försvinner om man luftar dom lite extra!!

• Puss och Kram

Har bonusen sameblod? Alltså fins det samer i släkten längre tillbaka?

Sonens kusin har det och han tappar skin på fötter och händer som du beskriver.Läkaren hade som förklaring att det var vanligare bland människor med just det påbråt vilket kusinens pappa har lite längre tillbaka...

• Puss och Kram

Men det kan ju finnas andra förklaringar också...

• Roxanne

Inget sameblod här. Saken är den att han är barfota jämt, är ingen strumpmänniska precis så jag kan nog inte lufta mer än vad jag gör.

Men fotsvamp hos barn är väl ovanligt?

• Michisen

Ja, fotsvamp hos barn är ovanligt. Fast det är ju inte omöjligt.
    Från sjukvårdsupplysningens hemsida:

Fotsvamp ovanligt hos barn

Fotsvamp är också en trådsvampsinfektion men är ovanlig hos barn. De vanligaste symtomen är klåda och fjällande hud mellan tårna samt rodnad och eksemliknande förändringar på fotsulorna.

Barn kan ha den här typen av besvär, särskilt på vintern, utan att det behöver vara fotsvamp.

Kontakta vårdcentralen

Om man tror att barnet har ringorm, svamp i hårbotten eller fotsvamp bör man kontakta vårdcentralen.

• j a g

Min dotter tappar också skinn under fötterna vet inte vad det kan vara.
    Blivit bättre med din?

• SeTa

Min son har alltid tappat skinn under fötterna. Han är sådan helt enkelt..

• mandelblomma

kan han ha haft scharlakansfeber utan att ni märkt det?
    Då brukar man flagna efteråt så där.

Svar på tråden 3,5 år och tappar skinn under fötterna