• MsBeauty

Blir "alla" bebisar gnälliga vid tandsprickning?

Jag har läst både här på FL och i böcker och tidningar osv. att bebisar blir extra gnälliga när de har en tand på g.

Snacka om att jag blev överraskad när jag såg en tand i munnen på min 4 månaders för några dagar sen (dvs. tandköttet har spruckit och tanden är på väg). Min son har varit precis som vanligt hela tiden, han gråter eller gnäller otroligt sällan, så jag var ju övertygad om att jag skulle märka nån skillnad när han fick tänder. Det jag märkt var att han dregglat jätte mycket och pillat sig i munnen de senaste veckorna.

Ville i alla fall bara höra om det är vanligt att man inte märker något, jag trodde detta med tänder var någon som alla bebisar lider av.

• Svar på tråden Blir "alla" bebisar gnälliga vid tandsprickning?
  • pajas01

vi har itne märkt någon av hans tänder de är nu 6 stycken.. dem sista fyra kom alla samtidigt och ah vi har nog haft de bra för han har varit som vanligt

• Lillan7704

Wilmer var 4,5 månad när han fick sin första tand och en vecka senare kom den andra. Vi märkte ingenting på honom. Upptäckte tand nr 1 pga att han bet mig i fingret!

• Snart sommar

Dottern började inte få ont av sina tänder förrän hon fick kindtänderna. Då hade hon redan fått alla andra.

Mellansonen har haft ont av alla tänderna.

• Liiza

På 4 månaers dagen kom första tanden,
    utan problem..
    Alla övriga lika så.

lite extra dregglande kanske

• Lillan7704

Glömde ju skriva att Emilia hade väldigt ont av sina tänder. Hon var ledsen och väldigt kinkig i nästan en hel månad innan första kom igenom. Och hon hade ont av ALLA tänderna.. Var nästan rädd att hon skulle bli beroende av alvedon ett tag där..

• Fluppa

Vår son har varit gnällig och lite lynnig i sitt humör. Men han har varit sjuk samtidigt som tanden kom och hosta och snuva på allt det där...så jag vet inte vad han har gnäll om..Att han är sjuk eller tanden?

Men nu är han söt och go igen..Skönt att allt elände har ett slut..=)
  • Trållet
    Svar på #5
    Jag tror att tänderna är på väg fram för vår 6 månaders tjej. Hon är inte alls sig lik, kinkig och gråter mer än vanligt, dreglar mycket och sätter precis allt in i munnen. Imorse var hon även lös i magen (som vissa påstår också kan bero på tandsprickning). Än så länge ser jag ingen tand som spruckit igenom men mycket tyder ju på att tänderna är på g...
  • Netta

Det är väl så att om något är ett problem, t ex att barnet blir jättekinkigt när tänderna kommer, så pratar man om det. Är det inte ett problem så glömmer man bort att prata om det. Va roliga vi är vi människor...

Hos oss har det också varit både ock. Äldsta var gnällig men inte mellan, få se hur det går med lillebror.

• Maria med 3

Min minsta reagerade inte det minsta, helt plötsligt hade han 4 tänder i munnen utan att vi märkt nånting.

• Tjohalia

Min dotter märkte vi inget på, hon var precis som vanligt. Sonen blir alltid lös i magen när en tand ska till att spricka igenom. Lite gnällig kan han vara med, och dregglar mer än vanligt...

• 2nallepuh

vår son är med gnällning när han få tänder som spricker ut för han.. tycker han inte om...

Svar på tråden Blir "alla" bebisar gnälliga vid tandsprickning?