• frumosã fata

Kristna som fastar?

Jag vet att det är något ovanligt i Sverige, eftersom det är ett protestantiskt land. Fastan utövas främst bland ortodoxa och katoliker. Men hur är det bland er som bekänner er till kristendomen, fastar ni regelbundet eller före högtiderna, eller inte alls? Ni som fastar, hur upplever ni det? Ni som inte fastar, hur ser ni på själva sedvänjan? Har ni någonsin provat eller skulle ni vilja det?

Själv gör jag mitt bästa för att hålla fastorna, t.ex. att fasta varje onsdag och fredag, vilket jag tycker är utan problem, men däremot är det jobbigt med de längre fastorna innan påsk (7 veckor) och jul (40 dagar)! Personligen tycker jag att jag är mer medveten om det andliga de dagar då jag fastar, det är lättare för mig att minnas Jesu budskap och vara ödmjuk.

haide, mergi acasa..eu dor de tine!!
  • Svar på tråden Kristna som fastar?
  • rasajj

Jag fastar. Dvs gar utan mat och dryck i 24 timmar, en gang i manaden minst. Pengarna jag skulle spenderat pa maten dessa timmar skanker jag till min kyrka, som i sin tur anvander dem for hjalp till behovande. Under fastan spenderar jag mycket mer tid i bon. Inleder och avslutar alltid fastan med bon.

Hur gar din fasta till? Och varfor sa ofta?

• frumosã fata
    rasajj skrev 2008-09-12 03:51:24 följande:
    Jag fastar. Dvs gar utan mat och dryck i 24 timmar, en gang i manaden minst. Pengarna jag skulle spenderat pa maten dessa timmar skanker jag till min kyrka, som i sin tur anvander dem for hjalp till behovande. Under fastan spenderar jag mycket mer tid i bon. Inleder och avslutar alltid fastan med bon. Hur gar din fasta till? Och varfor sa ofta?

Jag fastar enligt rumänsk-ortodoxa kyrkans kalender, man ska då fasta varje onsdag och fredag, samt är det längre fastor utspridda under året.

Under fastan äter jag inte kött eller animaliska produkter, samt är återhållsam med mat öht. Fisk är ibland ok, men under vissa fastor får man inte heller äta fisk, eller använda olja i maten. Då återstår grönsker och bröd ungefär i matväg. Efter 7 veckor på det längtar man verkligen efter kött, ost mm!

Men jag har märkt att då jag fastar är jag mer medveten om Gud, och jag mår väldigt bra rent andligt och psykiskt och orkar mycket. Är mer uppmärksam på mitt beteende osv.

haide, mergi acasa..eu dor de tine!!
  • mandorle

Jag äter inte kött på fredagar,och sen ''fastar jag 40 dagar innan påsk,då äter jag inte mjölkprodukter,kött eller fisk.

Jag fastar. Dvs gar utan mat och dryck i 24 timmar, en gang i manaden minst. Pengarna jag skulle spenderat pa maten dessa timmar skanker jag till min kyrka, som i sin tur anvander dem for hjalp till behovande. Under fastan spenderar jag mycket mer tid i bon. Inleder och avslutar alltid fastan med bon. Hur gar din fasta till? Och varfor sa ofta?
  • DOLCE FAR NIENTE
    Det låter fint det du gör för andra.
  • KristenTjej84

Jag fastar inte så mycket medvetet.
    Men kan vara utan mat under 13 timmar om jag vill.
    Jag tycker det är väldigt bra att det finns kristna som fastar, och när jag flyttar hemifrån så är jag säker på att jag börjar fasta lite då och då jag med.
    Viktigt att göra då man fastar är att be (för andra och för sig själv om man behöver styrka av Gud), läsa Guds ord, lyssna på lovsång o låta den helige anden få näring.

• Skogsflickan

katoliker och ortodoxer har en fasta innan påsk där de riktigt troende fastar i 3dagar. Där de inte äter eller dricker ngt under dessa dagar. Kallad svält. De äter alltså inget under dygnets alla timmar.

Annars finns det en 40dagars fasta också innan påsk som är lite mildare.

• lärjunge

Jag fastar på dom tider som Katolska Kyrkan har som faste-tider.

• Sibelle

Jag fastar inte lika ofta som jag skulle vilja. Det brukar bli de 40dgr innan påsk. Men sen anser jag att när man fastar så är det inte bara mat man kan fasta. Utan det är viktigt man fastar från ngt man inte kan vara utan. Tex om man röker vara utan cigg. Tror det stod någonstans i NT, Jesus sa något som likade det. Kanske ska ta och leta fram det...

• noomlion

Ja gör gärna det, vore intressant att se!

Sibelle skrev 2008-09-24 20:46:53 följande:
    Jag fastar inte lika ofta som jag skulle vilja. Det brukar bli de 40dgr innan påsk. Men sen anser jag att när man fastar så är det inte bara mat man kan fasta. Utan det är viktigt man fastar från ngt man inte kan vara utan. Tex om man röker vara utan cigg. Tror det stod någonstans i NT, Jesus sa något som likade det. Kanske ska ta och leta fram det...
  • Sibelle

Sen är det viktigt att man inte visar att man fastar. Utan man ska se pigg ut o inte "visa" upp att man fastar... Letar nu efter det andra jag skrev...

• romani princess

det finns ju mer man ska avstå från under fastan, som fåfängligt tal och att titta på "fel" saker..

Svar på tråden Kristna som fastar?