• miamari

hur får jag min 5-månaders bebis att sova i sin egen säng igen?

Hej!

Har någon bra tips eller knep om hur jag kan få min 5 månaders kille att sova i sin egen säng igen? Han har sovit enormt bra enda sen han föddes, men sen skulle en tand komma, då ville han inte sova i sin egen säng längre, och han ska äta mitt i natten också, det har inte gjort innan. Det är väl egentligen inget problem i sig. Jag är bara rädd nu att han trivs bättre hos mamma och pappa och inte vill tillbaka till sin säng.. vad kan jag göra?

Det blir för varmt för oss ALLA tre i en 140 säng =)

tacksam för alla tips och råd =)

• Svar på tråden hur får jag min 5-månaders bebis att sova i sin egen säng igen?
  • cicia

Hej!
    Det framgar ìnte om du redan har provat att lagga tìllbaka honom ì sìn sang?Och att han ìnte trìvs.OM du ìnte har provat sa ar det ju ìnte mycket att saga mera an;prova.

Annars kan du ju lata honm somna med er och sedan lyfta over honom.

Mìn son ar ìdag 2,5 ar och han somnstrular emmellanat,forsta gangen vìd 4,5 manader....

Att han trìvs battre med framforallt mamma,ar ju oxa for att dar ar ju maten!Doften av mjolk.

Jag vet ìnte om jag har hjalpt dìg pa nagot satt,men for mìg funkar det bra att lata honom somna med mìg el pappan och sedan lyfter jag over honom ì sìn sang.

Lycka tìll!Kram/Malìn

Vìctor 270406
  • Dito

Köp en bredare säng

Vår son sov sött i egen säng tills han var 8 månader, sen ville han sova hos oss. Kunde lyfta över honom i egna sängen när han somnat men han vaknade ota lite senare och ville komma över i vår säng.

• Tussiluskan

Vi har hållt hårt på att alla sover i sin egen säng från början så att det blir naturligt och inte läskigt. Det är väl i princip bara att lägga barnet i sängen när det är sömnigt, sjunga en liten nattvisa och gå därifrån.

Skriker barnet så låter man det skrika i någon minut, går in igen och lugnar och klappar utan att ta upp, går därifrån igen osv tills barnet sover. Har man väl vant ett barn att sova i vuxensängen kan det nog bli stora protester när det ska sova själv. Men jag antar att spjälsängen står brevid er säng så att bebisen inte känner sig ensam ändå?

• miamari

det dumma är att han vaknar varje gång jag försöker smyga över honom i sin säng, för han sover så himla "lätt" det har han gjort i takt med att tanden kommit, och eftersom tänderna gör hans sömn så orolig har jag tyckt att han kunde sova hos oss, det kanske kan få honom att känna sig lite tryggare.
    Jag vill bara inte att han ska vänja sig vid det!!

• Tussiluskan

Jag tror knepet är att lära dem att somna i sin egen säng, barn tycker inte om att somna tryggt hos mamma för att sedan vakna ensamma någonstans där de inte vet riktigt var de är. Bäst att barnen får somna där de ska sova, så blir de inte ängsliga när de vaknar.

• miamari

men han somnar i sin säng, hur bra som helst dessutom =)

• IdaElt

Vår dotter som nu är 3,5 månad har fått somna i egen säng sen vi kom hem från BB, vill att hon ska kunna finna trygghet där och inte i vår säng. När hon skriker och är ledsen går vi dit, utan att ta upp henne. I och med det lär hon ju sig att vi kommer om hon vill något.

Du kan ju prova att lägga ner honom i sin egen säng. Sjung någon sång och sitt där till han somnar. Det kan säkert ta ett bra tag. Det rådet fick min bror då hans son var liten och de hade vant han att somna med dem. Han hade skrikit i en timme och sen somnat av utmattning. Ungefär i tre nätter hade de fått kämpa sen var det aldrig mer ett problem.

• Flickan och kråkan

Nu ska jag gå emot vad alla andra säger. Vi samsover i och för sig men vi har varit noga med att han ska somna själv i sängen, inte ensam men inte i famn eller med bröst i munnen. Sedan ett par veckor sover han hela nätter efter att jag slutat nattamma. För ett par dagar sedan blev det plötsligt stört omöjligt att söva honom, så han har somnat i famnen istället.....och vet du vad, han sover lika bra i sängen ändå. Vaknar inte oftare för att han inte längre är i mammas famn, och somnar fortfarande om på egen hand på samma sätt. Jag tror barn får trygghet genom trygghet. Tror inte på att "härda" barn, även om det säkert fungerar. Min personliga åsikt OBS! ingen kritik av någon annan.

Min pojke sov jätteoroligt när första tändern kom, det går över. Vår pojke var t.ex. sjuk ett par dagar här och allt vad sömn hette ställdes på ända. När han var frisk var allt som vanligt igen. han hade inte vant sig vid att vaggas hela natten etc. Täppt i näsan och behövde hjälp helt enkelt.

Kan ni inte pröva att ställa spjälisen brevid och fälla ner ena sidan? Då sover ju han i sin säng, men har mamma/pappa nära. Sedan kan man flytta bort efter hand när det känns tryggt.

• Dagsländan

Vår dotter sover och har gjort sen hemkomst från BB i sin egna spjälsäng som jag har alldeles intill våran säng på min sida. Jag har tagit bort långsidan på spjälsängen och ställt den på högkant i nedre delen på långsidan så att jag har en glugg på ca 50cmm att lyfta ut och in henne från hennes säng till mig då jag skall amma på natten. Sen när jag ammat klart flyttar jag bara över henne till hennes säng och håller hennes hand tills hon somnat.
    Prova det om du har plats för spjälsängen bredvid din säng.

Svar på tråden hur får jag min 5-månaders bebis att sova i sin egen säng igen?