Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

hur får jag min 5-månaders bebis att sova i sin egen säng igen?

Nu ska jag gå emot vad alla andra säger. Vi samsover i och för sig men vi har varit noga med att han ska somna själv i sängen, inte ensam men inte i famn eller med bröst i munnen. Sedan ett par veckor sover han hela nätter efter att jag slutat nattamma. För ett par dagar sedan blev det plötsligt stört omöjligt att söva honom, så han har somnat i famnen istället.....och vet du vad, han sover lika bra i sängen ändå. Vaknar inte oftare för att han inte längre är i mammas famn, och somnar fortfarande om på egen hand på samma sätt. Jag tror barn får trygghet genom trygghet. Tror inte på att "härda" barn, även om det säkert fungerar. Min personliga åsikt OBS! ingen kritik av någon annan.

Min pojke sov jätteoroligt när första tändern kom, det går över. Vår pojke var t.ex. sjuk ett par dagar här och allt vad sömn hette ställdes på ända. När han var frisk var allt som vanligt igen. han hade inte vant sig vid att vaggas hela natten etc. Täppt i näsan och behövde hjälp helt enkelt.

Kan ni inte pröva att ställa spjälisen brevid och fälla ner ena sidan? Då sover ju han i sin säng, men har mamma/pappa nära. Sedan kan man flytta bort efter hand när det känns tryggt.

Svar på tråden hur får jag min 5-månaders bebis att sova i sin egen säng igen?