• Anonym (arg)

Anger management?

Så gott som varje dag skäller jag på min treåring så att h*n börjar att gråta. Jag bara tappar tålamodet totalt. Varje gång skäms jag som en hund och nu vill jag ta tag i problemet.

Har läst lite om "anger management". Finns det någon svensk term? Och vart kan man få hjälp? Kan seroteninhöjande medel vara en lösning? Just nu är jag villig att prova allt...

• Svar på tråden Anger management?
  • Anonym (en till)

Oj, jag undrar samma sak! Har hetsigt temprament och tappar tålamodet väldigt lätt (lugnar också ner mig snabbt), känner själv att jag är alldeles för respektlös mot barnet som ju faktiskt bara är 3-årstrotsigt. Tyvärr är det först när skadan är skedd, dvs jag blivit arg och skrikit och tagit i barnet med arga händer (aldrig slagit, där har jag spärrar kvar) som jag kommer till sans.

Vill också ta tag i problemet, så alla råd är välkomna!

• Anonym

Själv har jag också kort stubin men faktiskt aldrig när det gäller mitt barn (oxå 3 år), det beror nog på att hon är så liten och oskyldig liksom. Jag kan ju bara inte bli arg på någon när som kommer gående i sin plyshpyamas med nallar på och ett gosdjur under armen och säger "jag älskar dig mamma" Min 3-årstrotsiga 39-åriga sambo kan jag däremot bli helt vansinnig på

I vilket fall så gick jag på familjerådgivning när jag skilde mig för ett tag sedan, då pratade vi också mycket om hur barnet upplevde allt och hur man skulle hantera situationen. Familjeterapeuten kom med massor av kloka ord som jag inte hade tänkt på innan, så det är ett tips jag kan ge!

• anzita

Ja det finns hjälp att få!
    Vet ej hur man jobbar på din hemort, men du kan söka på öppenpsyk för att få hjälp. Det finns också privata terapeuter som jobbar med kognitiva metoder för ilskekontroll.

Svar på tråden Anger management?