• Lillamy83

Högt blodtryck men ingen äggvita i urinen?

Hejsan! Jag var hos MVC idag och tog alla vanliga tester. Då visade det sig att mitt blodtryck har börjat stiga men jag hade ingen äggvita i urinen så det kan ju inte vara havandeskapsförgiftning ännu i alla fall?!
    Ska i alla fall tillbaka dit nu på måndag för ytterligare en koll och vad jag då undrar är, vad händer om mitt blodtryck fortsätter att stiga fast jag inte får någon annan ändring? Vad kan det betyder och är det farlig? Är ju i vecka 35 så är inte jättelångt kvar men blir orolig ändå... Någon som har erfarenhet eller vet vad som händer då? Finns det något man kan göra för att motbygga det?

Tacksam för alla svar!!

• Svar på tråden Högt blodtryck men ingen äggvita i urinen?
  • envis som få

Vill inte göra dej orolig men så började det för mej.

Det blev till HF och lillen kom ut i vecka 37+6, frisk och välbehållen .
    Jag blev igångsatt pga att jag riskerade njursvikt...
    visar det sig att man fått det så håller de stenkoll.
    Jag lades in på förlossningen och fick vara där 2 dagar innan våran lille son kom till världen. Efter förlossningen så sjönk blodtrycket jätte fort.

Hoppas det går bra för dej!

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨ ¨*:?. ♥ Mamma till lill prinsen född dec 2007 & Lillis BF 30/3 2009 ♥ .?:*¨¨*:?.&
  • LinnaLi

Hade också högt, men ingen äggvita. Vilade mycket och försökte att inte hetsa upp mig. Dottern är född i v 41+1.

Hur högt hade du?

...för evigt, för alltid...
  • mamma 0809

jag har precis som du Är i v 38 Och mitt bltr har stigit över gränsen Men ingen bakterie i urinen, ska tillbaka med på måndag och ta nytt bltr , men min bm sa så länge urinen är bra och jag inte får plötslig huvudvärk så är det ingen fara. Har även fått mycket vätska i fötter och händer :( ,inget roligt.. Men skönt med extra kontroller.

• Lillamy83

Tack så jättemycket för svaret, man är ju så klart redan jätteorolig men samtidigt är det tur att man har gått så långt i alla fall. Det är ju ingen jätte katastrof att ta ut honom nu om det skulle behövas antar jag!
    Hade du ont runt revbenen? BM sa att jag ska hålla koll på det nämligen men det är ju så svårt att veta om det är sonen som ligger och trycket på saker eller om det är annat!!

• MariaV

Jag har också högt blodtryck men inga andra tecken på havandeskapsförgiftning. Har gått 39+2 och har haft så här i nån vecka nu. Får gå på täta kontroller och vara uppmärksam på tecken.

• LinnaLi

Man ska hålla koll på om man får ont i högersidan, det kan tyda på att det är nåt knas med levern, vilket man tydligen kan få vid hf.

Jag hade 160/100 som högst tror jag...

...för evigt, för alltid...
  • mamma 0809

jag har inte ont i revbenen, men de påpekade min bm med att man oftast får ont i övre delen av magen, har haft huvudvärk i veckan , men de e säkert bara pga de höga bltr, eftersom de int efinns någon äggvita i urinen

• marmelade

Var sjukskriven pga högt blodtryck för risk för HF nästan hela förra graviditeten (från v 14) Det utvecklades aldrig till HF så det behöver verkligen inte göra det. Sonen kom dock lite tidigare (v 37+2) vet inte om det berodde på det. Det enda du kan /ska göra är att vila, vila och vila. Har man högt blodtryck under lång tid kan bebisen bli tillväxthämmad men inte heller det blev min son. Så oroa dig inte, toppen att du går på extrakontroller. De "tar tag i det" om det skulle utvecklas och du har gått så långt att bebisen klarar sig fint om den skulle komma.

• Tirre

Du ska vila mycket för att motbygga högt BT.... blir det för högt får du nog medicin.

Själv har jag haft HF i en vecka nu, upptäcktes hos BM med högt BT och äggvita i urinen.
    Är nu på sjukhuset varje dag men får sova hemma tack och lov!
    Är i v35+5, och det är ingen fara om bebisen föds nu.

Hoppas det går bra för dig!

*** Bella 070201 & Gabriel 031122 *** BF 12/10
  • skruttis11

mitt bltr är acceltabelt nu men läcker 3+ protein å har måttlig preklamsi, men de gör intna åt saken eftersom jag mår så bra som jag gör nu

evelina 011017 kevin 060314 knodden BF 081002
  • Tirre

v35+3 skulle det ju stå....

*** Bella 070201 & Gabriel 031122 *** BF 12/10
  • soff82

Hmm.. blir ju jag nervös. Har haft en fruktansvärd huvudvärk en tid, med lite flimmer i ögonen då och då. Nämnde till min BM som bokat tid till läkare nästa vecka. Mitt blodtryck har varit ok (har väldigt lågt vanligtvis) så trodde det var lugnt. Tog inget urinprov.
    De senaste nätterna har jag knappt kunnat ligga på ena sidan för de gör sååå ont vid revbenen. Tyckte det var konstigt, men aldrig hört att de kan vara tecken på HF!

• Koffie

Det behöver inte vara preeklampsi/havandeskapsförgiftning, utan en "kusin" som kallas HELLP.
    Symptomen liknar hf, men behöver inte betyda att man har äggvita i urinen, t ex. Det blir en atypisk havandeskapsförgiftning.

Om du har två eller mer av ett antal symptom (svullna ben, högt blodtryck, ont i ett band över bröstet, protein i urinen, huvudvärk, flimmer/yrsel/synpåverkan,...) då bör din BM skicka dig att ta ett blodprov för att undersöka leverfunktionen. Säg henne att du vill bli kollad för HELLP.

HELLP är en allvarlig sjukdom och tro mig, du VILL veta i tid om du har det eller ej. Eftersom det inte är så vanligt att ha en HELLP som inte liknar hf, så missar barnmorskorna det ibland - därför kan det vara bra för dig att känna till att HELLP kan likna en "atypisk" version av havandeskapsförgiftning.
    Om du än så länge "bara" har högt blodtryck, så är det bara att försöka ta det så lugnt det går och ha koll så att du inte får något av de andra symptomen.

• Lillamy83

Tack så jättemycket för alla svaren! Känns mycket bättre nu och det är ju trots allt bara helgen tills jag ska tillbaka till MVC, antar att jag får mer svar då om de skulle oroa sig för något!

mamma 0809, hoppas det visar sig vara lugnt för både dig och mig på måndag då! Annars har du ju gått så långt att det är helt lugnt om lillen kommer nu. =)

• mamma 0809

lillamy83 hoppas på att ditt bltr är bättre med på måndag :) Vi får hålla oss i soffan i helgen

• envis som få
    Lillamy83 skrev 2008-09-12 13:27:10 följande:
    Tack så jättemycket för svaret, man är ju så klart redan jätteorolig men samtidigt är det tur att man har gått så långt i alla fall. Det är ju ingen jätte katastrof att ta ut honom nu om det skulle behövas antar jag! Hade du ont runt revbenen? BM sa att jag ska hålla koll på det nämligen men det är ju så svårt att veta om det är sonen som ligger och trycket på saker eller om det är annat!!
    Jag fick höra att om man får en knuff mot revbenen alltså att det känns som om nån knuffar en utifrån så skulle man ringa in till förlossningen direkt.
    Och jag fick tyvärr känna det, det va lite läskigt, tappade andan av knuffen.
    Mysko känsla att bli knuffad av ingen...

Men vila på och som sagt det är ju inte säkert att det är så,
    men skulle det vara det så klarar sig bäbisen iallafall.
    (¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨ ¨*:?. ♥ Mamma till lill prinsen född dec 2007 & Lillis BF 30/3 2009 ♥ .?:*¨¨*:?.&
  • Tirre

HUr har det gått för er?

*** Bella 070201 & Gabriel 031122 *** BF 13/10 Igångsättning 23/9
Svar på tråden Högt blodtryck men ingen äggvita i urinen?