• skånetös78

Hur mycket kaffe ska jag ta?

Ska göra 10 koppar kaffe (såna här små "vanliga koppar") Har Zoegas skånerost. Hur mycket kaffepulver blir lagom? Jag dricker inte kaffe själv och inte min gubbe heller och sällan våra vänner, men idag ska jag ha ett gäng "kaffemostrar" på besök och vill ju inte bjuda dem på odrickbart kaffe! 

**Den 6/9 blev jag Fru!**
  • Svar på tråden Hur mycket kaffe ska jag ta?
  • Mejk

Vi brukar ta en skopa mer kaffe än koppar. Vi har stora koppar så vi gör dubbel sats, så till 2 personer tar vi 4 vatten 5 kaffe.

• Linda1976

Från en annan skåning:

1 mått per kopp räcker. Skånerost är rätt starkt i sig.

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • littlepixiegrl

Hur starkt kaffe tror du att de vill ha?

Jag brukar ta ett mått mindre med kaffe än antalet koppar, men då räknar jag på den större koppstorleken. Tyvärr finns det ju folk som både tycker att mitt kaffe är för starkt och de som tycker det är för svgat. Fast iofs, sällan att någon tycker det är svagt :o)

• Flutterby

Instämmer med Mejk. Jag är inte heller kaffedrickare, men de ggr jag brygger kaffe gör jag så som hon beskriver. Annars kan du väl be nå'n av "mostrarna" hjälpa till?

• skånetös78
    Linda1976 skrev 2008-09-12 14:20:33 följande:
    Från en annan skåning:1 mått per kopp räcker. Skånerost är rätt starkt i sig.
    Ja jag anade nästan att det var lite mer "krut" i det än Gevalia eller annat! Men då kör jag nog på din rekomendation!
    **Den 6/9 blev jag Fru!**
  • Flutterby

Eller vänta förresten! Jag kör lika många mått som koppar! Fast ganska rågade mått!

• Linda1976
    skånetös78 skrev 2008-09-12 14:22:05 följande:
    Ja jag anade nästan att det var lite mer "krut" i det än Gevalia eller annat! Men då kör jag nog på din rekomendation!
    Japp! Så har jag gjort med Skånerost i 100 år och mamma med och mormor med, haha 
    Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
Svar på tråden Hur mycket kaffe ska jag ta?