toy/dvärgpudel - någon?
Någon som har en dvärg el toypudel som husdjur?
Någon som har en dvärg el toypudel som husdjur?
ingen?
Har haft dvärgpudel :) Underbar ras om än krävande pälsvård.
Min dotter har en underbar toypudel,jag har levt med hundar sen barnsben och denna lilla har chockat mig sin klokhet så det är inte sant,och kvick som en vessla ojoj,kantarellhund ska hon bli,vi fundar även på agility.
okej, jag funderar på en toypudel :) är dom lugna?
Har haft pudlar i hela mitt liv, först dvärgpudel o nu toypudel. Perfekt hund tycker jag.
Fäller inte, vilket jag tycker är superbra
Man behöver egentligen inte borsta mer än svans, öron o håret oavnpå huvudet, eftersom man klipper/rakar resten av kroppen lite då o då så blir det håret inte så långt så det blir tovigt. Men självklart tycker de att det är skönt om amn bortar hela den ändå.
Lagom storlek, är lätta att bära osv. Smidiga i kroppen.
Kan vara lite bjäbbiga ibland, men det beror mkt på hur man har uppfostrat dem oxå.(precis som med alla hundar)
Mkt kloka hundar tycker jag, lätt för att lära
Sällskapliga, våra har gillat att ligga bredvid en i soffan/fötöljen/famnen. Men det är ju pga av att vi låtit dem vara soffan o så.
Jag gillar småpudlar
Våra har varit lugna o fina, Lätta att ha o göra med. Självklart har de lite energi oxå, men inte mer än andra hundar. O eftersom de är så små kan de motionera sig inomhus oxå mellan utepromenaderna. Vi har haft två st samtidigt och de har busat omkring inne o lekt en massa, men då de är så små så gör det inget.
Men jag tycker helt klart att de är lugna i sinnet och ingen hund som måste ha jättemkt motion.
jo men om man inte trimmar dom som pudlar "ska" trimmas så blir det inte överdrivet mycket pälsvård väl?
Lugna - nej det är en aktiv ras som vill ha fart och fläkt. Och det är mkt pälsvård. Men den kan man ju leja bort, alltså ha en frisör att sköta... Kostar 400-500 kr per trimning :) Jag trimmade i perioder allt själv, för mig som inte är så snabb tar det en hel dag att styla hunden. Detär en väldigt trevlig pigg ras som hänger med över allt. Dock kan jag tycka att do kan vara bjäbbiga och fjantiga, vilket man kanske ska kolla att dom inte är när man väljer valp....
men är inte bjäbbighet något som kan tränas?
Jo det e sant, jag vill inte ha min till utställning utan som sällskapshund :)
vet du någon uppfödare i skåne?