• Anonym

Hur får jag reda på någons straff/-brottsregister?

En släkting hörde för första gången av sig till mig i veckan. Han verkar inte ha ett fläckfritt förflutet om man säger så. Berättade att han suttit i fängelse men ville inte säga varför. Ringde till tingsrätten och de sa att han inte hade någon dom på dig de senaste två åren och längre bakåt kunde de inte kolla vad gäller brottsmål.
    Någon som vet om det stämmer? Har nämligen läst att det är 5 år. Får jag samma svar om jag ringer en högre instans som hovrätt, eller länsrätten? Finns något annat sätt att kolla upp honom?

• Svar på tråden Hur får jag reda på någons straff/-brottsregister?
  • Anonym (osäker)

Är ganska osäker men jag tror att du inte har någonting med det att göra och kan därför heller inte kolla upp det. Skillnad om du vore wxepelvis rektor för en skola (då kollas alltid brottsregistret) men du som privatperson kan inte kolla det. Men som sagt jag kan ha fel (fast jag hoppas faktiskt att jag har rätt för det vore inget vidare om vem som helst kunde kolla vem som helst).

• Forget Me Not

varför måste du veta? 

Vill han inte berätta så borde du väl respektera det? Glädjs åt kontakten
  • Anonym

efter du har straffats så finns du med i brottsregistret. men jag tror att din dom bara finns offentlig i ett par år. Det kanske finns en anledning till varför din släkting inte vill berätta det för dig. han kanske skäms väldigt mycket. eller är dömd för något som folk ofta misstolkar. Jag är själv dömd för att mitt ex sålde mig till andra män och pojkar. och eftersom en av pojkarnas mamma anmälde mig så vart jag dömd för sexuellt utnytjande av minderårig. även om jag inte var med på det och pojken i fråga även säger det i polisförhöret. När folk får veta vad jag är dömd för så skiter de i historien bakom utan ser mig bara som en äklig pedofil. inte så roligt. därför kan jag berätta för folk att jag är dömd men säger inte för vad förns jag lärt känna personen ordentligt så jag vet om han/hon kan hantera det.

• Anonym (osäker)

Men är det verkligen någonsin offentligt? När jag får vik på skolor måste JAG ansöka om ett utdrag ur mitt brottsregister kom jag på nu.. Det hade jag väl inte behövt om skolorna kunnat ta fram mitt register?

• Flickan Gud Glömde

Privatpersoner kan inte få ut detta. Arbetsgivare kan med din underskrift.
    Uppenbarligen rektorer med.

Pricken i registert sitter 5 år, domen ligger i 2 år.

Tycker också du ska acceptera hans beslut att inget berätta.

• Flickan Gud Glömde
    Anonym (osäker) skrev 2008-09-12 15:35:43 följande:
    Men är det verkligen någonsin offentligt? När jag får vik på skolor måste JAG ansöka om ett utdrag ur mitt brottsregister kom jag på nu.. Det hade jag väl inte behövt om skolorna kunnat ta fram mitt register?
    Jo med din underskrift att de har tillåtelse att göra det, annars får de inte.
  • Anonym (osäker)

Flickan Gud Glömde skrev 2008-09-12 15:36:53 följande:

Jo med din underskrift att de har tillåtelse att göra det, annars får de inte.
    gud vad bra att du "kom in" så slipper jag fundera. Haha, jag hade seriöst kunnat grunna på deta hela helgen :) Trevlig helg!
  • Anonym (ts)

jo, enligt offentlighetsprincipen är sådana handlingar tillgängliga för alla. Det var bara för mig att säga personnumret (fyra sista behövdes inte) så kunde han kolla 2 år bakåt i tiden. Varför jag vill veta är pga att han vill träffas och inleda en kontakt. Han har sagt att det handlar om våldsbrott, inget mer. Själv är jag laglydig med familj och småbarn så jag känner mig faktiskt rädd och vill inte dras med en destruktiv relation. Misstänker att han har drogproblem också.

• Bonnie Tyler

Oj, jag skulle nog säga som det var att jag kände mig orolig och kanske inte ville träffas...

Svar på tråden Hur får jag reda på någons straff/-brottsregister?