• Anonym

Hur får jag reda på någons straff/-brottsregister?

En släkting hörde för första gången av sig till mig i veckan. Han verkar inte ha ett fläckfritt förflutet om man säger så. Berättade att han suttit i fängelse men ville inte säga varför. Ringde till tingsrätten och de sa att han inte hade någon dom på dig de senaste två åren och längre bakåt kunde de inte kolla vad gäller brottsmål.
    Någon som vet om det stämmer? Har nämligen läst att det är 5 år. Får jag samma svar om jag ringer en högre instans som hovrätt, eller länsrätten? Finns något annat sätt att kolla upp honom?

• Svar på tråden Hur får jag reda på någons straff/-brottsregister?
  • Forget Me Not
    Anonym (ts) skrev 2008-09-12 15:43:32 följande:
    jo, enligt offentlighetsprincipen är sådana handlingar tillgängliga för alla. Det var bara för mig att säga personnumret (fyra sista behövdes inte) så kunde han kolla 2 år bakåt i tiden. Varför jag vill veta är pga att han vill träffas och inleda en kontakt. Han har sagt att det handlar om våldsbrott, inget mer. Själv är jag laglydig med familj och småbarn så jag känner mig faktiskt rädd och vill inte dras med en destruktiv relation. Misstänker att han har drogproblem också.
    DU kan fortfarande vara laglydig, samtidigt som du bryr dig om människor... Fundersam
    Ponera att han kontaktar vänner, bekanta och släktingar nu för att han vill ha rätsida på sitt liv och han möts av denna kalla hand, en iskall kylig vägg som säger '"nejdu här har vi barn och vi är laglydiga så vi vill absolut inte dras med slödder som du"
    Hur schysst är det? Att inte ens ge honom en chans?
  • Flickan Gud Glömde
    Anonym (ts) skrev 2008-09-12 15:43:32 följande:
    jo, enligt offentlighetsprincipen är sådana handlingar tillgängliga för alla. Det var bara för mig att säga personnumret (fyra sista behövdes inte) så kunde han kolla 2 år bakåt i tiden. Varför jag vill veta är pga att han vill träffas och inleda en kontakt. Han har sagt att det handlar om våldsbrott, inget mer. Själv är jag laglydig med familj och småbarn så jag känner mig faktiskt rädd och vill inte dras med en destruktiv relation. Misstänker att han har drogproblem också.
    Ett domstolsbeslut är öppen för allmänheten om rättegången inte pågått bakom lykta dörrar.
    Men ett brottsregister är inte öppet för allmänheten.

Säg som det är då.
    Om han ändå inte vill säga så får du förklara att ngt möte då inte är aktuellt.
  • Anonym (ts)

Forget Me Not: Jo, men det är just det som känns så svårt. Jag bryr mig verkligen om honom och vill jättegärna träffas. Samtidigt blir jag osäker, rädd och undrar hans intentioner.

• Thursday

Hmm, viss oklarhet verka råda. Jag gör ett försök att förklara.

Det råder sekretess för de uppgifter som antecknats i belastningsregistret. Det vill säga, du kan inte kontakta Rikspolisstyrelsen och få ett utdrag på någon annan person.

Du kan däremot _alltid_ få kopia av en dom, om du vet vilken person som dömts och vid vilken domstol personen är dömd.

Möjligen har du fått besked från tingsrätten om en tidsgräns på två år om du särskilt frågat efter att få ut utdraget ur belastningsregistret. Domstolarna tar nästan alltid in utdrag ur belastningsregistret innan någon döms, men själva det utdraget sparas inte hur länge som helst hos domstolen.

Men som sagt, kopia av domen kan du alltid få.

• Anonym (ts)

Flickan Gud Glömde skrev 2008-09-12 15:48:49 följande:

Säg som det är då.Om han ändå inte vill säga så får du förklara att ngt möte då inte är aktuellt.
    ja så får det nog bli. Eller att man håller kontakt via telefon och ser hur det utvecklar sig. just nu känns det lite olustigt fast jag är ju så nyfiken på honom samtidigt
  • Anonym (ts)
    Thursday skrev 2008-09-12 15:56:27 följande:
    Hmm, viss oklarhet verka råda. Jag gör ett försök att förklara.Det råder sekretess för de uppgifter som antecknats i belastningsregistret. Det vill säga, du kan inte kontakta Rikspolisstyrelsen och få ett utdrag på någon annan person.Du kan däremot _alltid_ få kopia av en dom, om du vet vilken person som dömts och vid vilken domstol personen är dömd.Möjligen har du fått besked från tingsrätten om en tidsgräns på två år om du särskilt frågat efter att få ut utdraget ur belastningsregistret. Domstolarna tar nästan alltid in utdrag ur belastningsregistret innan någon döms, men själva det utdraget sparas inte hur länge som helst hos domstolen. Men som sagt, kopia av domen kan du alltid få.
    tack för svaret!
    vet inte var han blev dömd , men det kan jag väl luska ut. Kan jag få utdrag på alla hans domar (tror det är flera) och hur långt bak i tiden?
  • Anonym

Flickan Gud Glömde skrev 2008-09-12 15:36:18 följande:

Privatpersoner kan inte få ut detta. Arbetsgivare kan med din underskrift.Uppenbarligen rektorer med.Pricken i registert sitter 5 år, domen ligger i 2 år.Tycker också du ska acceptera hans beslut att inget berätta.
    Böter gallras efter 5 år. Men en fängelsedom gallras inte förrän efter 10 år. Belastningsregistret är aldrig offentligt. Däremot är domar alltid offentliga oavsett hur lång tid som gått från domen.
  • Flickan Gud Glömde
    Anonym skrev 2008-09-12 18:26:42 följande:
    Min prick fanns kvar i 5 år, men eftersom jag inte var 18år blev det låst avdelning och under LVU.
    Men det räknas kanske inte då?

Kanske annorlunda med vuxenfängele - konstigt isf.
  • Anonym

Flickan Gud Glömde skrev 2008-09-12 18:31:59 följande:

Min prick fanns kvar i 5 år, men eftersom jag inte var 18år blev det låst avdelning och under LVU.Men det räknas kanske inte då?Kanske annorlunda med vuxenfängele - konstigt isf.
    Det är ju egentligen inte prickar även om det kallas så, i belastningsregistret så ser man vad någon är dömd för och vilken påföljd det blev.

Vill man veta när en uppgift gallras så är det bara att läsa i lag om belastningsregister där det framgår hur länge olika uppgifter sparas i belastningsregistret.

Lag om belastningsregister, 17 §:
    Utöver vad som följer av 16 § ska uppgifter om
    1. fängelse- eller förvandlingsstraff för böter gallras tio år efter frigivningen,
    2. fängelsestraff som ska anses helt verkställt genom tidigare frihetsberövande eller från vilket någon genom beslut om nåd helt har befriats gallras tio år efter domen eller beslutet,
    3. fängelsestraff som har fallit bort enligt 35 kap. 8 eller 9 § brottsbalken eller förvandlingsstraff för böter som har fallit bort enligt 18 eller 21 § bötesverkställighetslagen (1979:189) gallras fem år efter det att straffet föll bort,
    4. skyddstillsyn eller villkorlig dom gallras tio år efter domen eller beslutet,
    5. sluten ungdomsvård gallras tio år efter det att påföljden helt verkställts,
    6. ungdomsvård eller överlämnande till vård enligt lagen (1988:870) om vård av missbrukare i vissa fall gallras tio år efter domen eller beslutet,
    7. överlämnande till rättspsykiatrisk vård gallras tio år efter utskrivningen,
    8. ungdomstjänst gallras tio år efter domen eller beslutet,
    9. böter gallras fem år efter domen, beslutet eller godkännandet av strafföreläggandet eller föreläggandet av ordningsbot,
    10. att någon enligt 30 kap. 6 § brottsbalken har förklarats fri från påföljd gallras tio år efter domen eller beslutet,
    11. åklagares beslut att inte åtala en person för brott om han eller hon var under 18 år vid tidpunkten för brottet, gallras tre år efter beslutet,
    12. åklagares beslut att inte åtala för brott i andra fall än som avses i 11, gallras tio år efter beslutet,
    13. beslut om besöksförbud gallras tio år efter beslutet, och
    14. beslut om tillträdesförbud gallras fem år efter beslutet. Lag (2008:47).
  • Kloss

Du kan gå in i en domstol och begära fram handlingar om du har nåt att söka på.
    Ett efternamn..?

Allt är offentligt bara du vet vilken domstol som dömt honom.

Det finns arkiverat men den som dömts för ett brott blir ju inte belastad för det efter en viss tid men det är ju nåt annat.

BARN KAN LÄSA OM SINA FÖRÄLDRAR VÅRNADTVISTER BARAD E VET I VILKET DOMSTOL DET SKETT SAMT DERAS NAMN

• bigmacoco

Privatpersoner kan inte få ut detta. Arbetsgivare kan med din underskrift.Uppenbarligen rektorer med.Pricken i registert sitter 5 år, domen ligger i 2 år.Tycker också du ska acceptera hans beslut att inget berätta.
    Fast det är inte de som "hämtar uppgifterna" utan du själv beställer ett utdrag, som du sen visar för t.ex. en rektor. Viktigt att komma ihåg är att man inte får öppna det kuvertet själv innan - det ska den som ska titta på det göra!

TS; jag tror att Tingsrätten säkert vet vad de talar om... Om du är rädd och orolig - träffa honom inte!!
  • bigmacoco

Utdrag ur belastningsregistret skickas hem till dig - så det går inte att fejka underskrift heller. Det är som m personbevis, det skickas till den adress personen det gäller är skriven på.

• Anonym
    Svar på #19
    de sa till mig på frivården att efter fem år så är jag borta ur registert så länge jag inte begår nya brott.. så u vart kag mycket förrvirrad av detta.. säker på att det är nya uppgifter du fått fram?? för jag vart dömd 05 och helt fri från allt 06 och det var då frivården sa till mig att pricken försvinner efter 5 år så 2011 kan även jag lägga allt bakom mig och bara blicka framåt igen..
Svar på tråden Hur får jag reda på någons straff/-brottsregister?