• kaffeochkaka

Hur tillaga ex fläskkotlett/biff för att få den riktigt mör?

Är ganska duktig i köket och älskar att laga mat, men en sak har jag inte riktigt lärt mig - som rubriken lyder.

Hur ska man egentligen steka en kotlett / biff för att den ska bli mör? Likaså i grytor (biffstroganoff ex) ska man låt köttet koka med såsen länge eller ska det bara brynas och sedan tillsättas när såsen är klar?

Vore tacksam om någon duktig kock kunde ge mig tips en gång för alla

• Svar på tråden Hur tillaga ex fläskkotlett/biff för att få den riktigt mör?
  • Nyfiken gul

banka ut biffen/kotletten så blir den mör.

O sen ska den bara stekas exakt så länge som det tar för den att bli klar. Steker man den längre blir den seg o mer skosulelik.  En riktig kock vänder bara sin biff en gång...

O när jag gör köttgryta tex kalops - bryner jag köttet först så det får en stekyta. Sen späder jag med vatten o buljongtärning o grönsaker o sen får den puttra sig mör. Jag  slår i redning, mjölk/grädde absolut sist innan jag lyfter av grytan från spisen.

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Frontline

Vad det gäller fläskkotletter så steker jag på så det får fin färg sen så kokar jag det i vatten 10-20 minuter..

• appapp2

ko och gris har olika förutsättningar.
    banka ut är att förstöra tycker jag.
    gris blir bäst i på låg värme i ugn efter snabbstekning.
    biff beror på hur blodig du vill ha.

• Garderobshylla

Fläskotletter brukar jag steka och sen koka litegrann, då tycker jag dom blir möra...

Vad gäller grytor och sånt spelar det roll vad det är för kött, visst kött ska koka med länge länge, annat ska bara vara tills det blivit klart...

• kaffeochkaka

Aaa okej, hm fläskkotletter fixar jag nog nu!
    Men biff tycker jag är svårt alltså. Om man gör ex kinagryta med biff eller biffstroganoff. Bryner ni då köttet och sen får det ändå koka lääänge för att bli mört? Jag kan ibland uppleva att köttet är som bäst nybrynt och sen efter en kvarts kokning har blivit lite segt?

• kaffeochkaka

förresten, jag brukar iofs använda olika typer av kött men hur är det med ex lövbiff, sjömansbiff, högrev?

• maddan86

stek först kotletterna som vanligt och häll sedan på vatten och låt koka i minst en timme såååå gott köttet ramlar av benet! kan steka med lite lök också!

• Drömmar och förhoppningar

Nötkött har så väldigt olika egenskaper beroende på var på djuret det är taget. Du ger exempel på högrev och lövbiff bl a. Högrev är en muskel som är använd väldigt mycket hos djuret, därför är den hård och blir godare ju längre den kokar. Lövbiff är tvärtom - en snabb tillagning är det bästa. Jag tycker du ska fråga i charken i affären, om de har någon - där har de specialkunskaper! Personligen tycker jag bäst om ryggbiff - steker jag hel, så steker jag bara så det får fin färg utanpå, inuti får de gärna vara rosa/röd. Om jag strimlar behöver den inte alls koka länge, den är mör och god ändå.

Något man ska vet med fläskkött är att man alltid ska låta köttet bli helt färdigt. Rosa fläskkött medför en risk att bli smittad av trikiner. Jag brukar göra som några andra här, jag steker på var sida så det blir fin färg, sen låter jag de koka färdigt i lite vatten, precis så det täcker kotletterna. Jag kokar inte länge, men kanske ca 20 minuter. Vattnet blir sedan en perfekt grund för sås!

• Skogsflickan

Koka köttet länge,länge,länge så blir det mört och nästan faller sönder i munnen..

• hink o spade
    Skogsflickan skrev 2008-09-13 13:48:06 följande:
    Koka köttet länge,länge,länge så blir det mört och nästan faller sönder i munnen..
    Blir inte köttet urkokat om man kokar länge, länge,
    länge då?
  • Kärnhuset

Marinera köttet i något syrligt en stund så blir det mört! Jag har ett recept där man ska massera köttet med mosad kiwi eller väl moget päron innan man tillsätter soja och kryddor som det marineras i.

• emwios

2 dl creme fraiche
    2 dl grädde
    1-2 tsk sambal oelek
    1/2 dl soya
    Blanda ihop och häll lite på botten i en ugnsfast form, lägg dit råa kotletter och häll över resten av blandningen.
    In i ugnen 175 grader i 1 timma.
    Vänd köttbitarna efter halva tiden.

MUMS

Svar på tråden Hur tillaga ex fläskkotlett/biff för att få den riktigt mör?