• Anonym

När kan man få göra en skuldsanering hos kronofogden

Jag har försörjningstöd. Jag har 7000 kr hos kronofogden, 14000 hos inkasso och 27000 hos csn. Är det tillräkligt för att få räkningarna att gå till skuldsanering? Hur går jag tillväga? Finns det möjlihghet för mig att få hjälp? Jag har ingen inkomst just nu och kan inte betala

• Svar på tråden När kan man få göra en skuldsanering hos kronofogden
  • Anonym (lina)

ring och fråga kronofogden.

• Nyfiken gul

för att få skuldsanering krävs det en skuld som anses omöjlig att kunna betala även om man har ett arbete.

pappa fick sanering o hade skuld på 600.000 kr.

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Anonym

oj, så de kommer aldrig att acceptera min skuld? Killens mamma har på 200 tusen och det var väldigt svårt för henne att få skuldsanering. Kan man ringa företagen som skickat in räkningen till inkasso o fråga om de kan ta bort skulden därifrån, så att räntan försvinner, om man betalar hos dem? Det här gäller landstinget, tandläkare hennes o maurits, skulden är frpn 2001-2005

• Anonym

tror inte du kommer beviljas skuldsanering, men det är bara vad jag tror.
    Däremot så hade jag 20 000 i skulder till inkasso, jag ringde dit och sa att jag kunde betala av 10 000 på en gång om de skrev av hela skulden sen och det gjorde dom. Fast då gäller det förstås att ha de pengarna..

• allakantralla

De där csn-pengarna, är det en vanlig skuld till csn eller har det/kommer det gå till Kronofogden för att du inte kan betala?

• Anonym

Ska nog vara bra mycket mera i skulder än så

Man har ju "hela livet" på sig att betala så situationen just nu spelar mindre roll.

• Anonym (beenthere)

Jag fick skuldsanering när jag hade skuld hos fogden på ca 70 000. De skrev av hälften och jag fick betala av resten.

( Kan ha spelat roll att detta gällde en skönstaxering då min deklaration ej inkommit och jag ej fick påminnelse. Jag postade den alltså men fick inte veta att de ej fått in den förrän det var för sent. Felet låg ju egentligen hos Skattemyndigheten som slarvat bort den, eller möjligtvis hos Posten )

• Anonym

Skuldsaneringslagens krav

Du kan få skuldsanering om

du är så svårt skuldsatt att du inte på något sätt kommer att kunna betala dina skulder på många år (s.k. kvalificerad insolvens). det är skäligt med hänsyn till dina personliga och ekonomiska förhållanden. du är folkbokförd i Sverige.

Du får inte ha pågående näringsförbud.

Du kan i princip bara få skuldsanering en gång.

Är du näringsidkare måste din verksamhet vara liten och det mesta av dina inkomster ska komma från annat håll.

Bedömningen av skulder och betalningsförmåga

Kronofogden gör en prognos över dina möjligheter att betala skulderna i framtiden. Omständigheter som påverkar förmågan att kunna betala är bl.a. din totala skuld, dina nuvarande och framtida inkomster, din ålder,  arbetsförmåga och utbildning, eventuell sjukdom och arbetslöshet.

Det står inte i skuldsaneringslagen hur stor skulden måste vara. Bedömningen görs från fall till fall.

Bedömningen av skäligheten

Skälighetsbedömningen är en samlad bedömning av dina personliga och ekonomiska förhållanden. Det är fyra omständigheter som Kronofogden särskilt ska ta hänsyn till:

Merparterna av dina skulder ska vara minst tre till fyra år gamla.  Det har betydelse för bedömningen hur och varför dina skulder uppkommit, t.ex. genom konsumtion, lån till bostad, lån för tidigare näringsverksamhet, borgensåtagande, skadestånd och skatteskulder. Du ska ha gjort allt du kan för att försöka betala dina skulder. Det är viktigt att du är aktiv och svarar på de frågor som myndigheten har. Det är uppgifter som myndigheten behöver för att kunna pröva din ansökan. Det är också viktigt att uppgifterna är fullständiga och riktiga.
  • Anonym

så det är bara skulden hos kronofogden som de tittar på för att göra en skuldsanering? De hjälper inte till med inkassoräkningar?

• Anonym
    Anonym skrev 2008-09-12 21:38:13 följande:
    Skuldsaneringslagens krav  Du kan få skuldsanering om

du är så svårt skuldsatt att du inte på något sätt kommer att kunna betala dina skulder på många år (s.k. kvalificerad insolvens).
    det är skäligt med hänsyn till dina personliga och ekonomiska förhållanden.
    du är folkbokförd i Sverige.
    Du får inte ha pågående näringsförbud. Du kan i princip bara få skuldsanering en gång. Är du näringsidkare måste din verksamhet vara liten och det mesta av dina inkomster ska komma från annat håll.

Ja läste det på deras sida, men vill ha personliga råd....tack iallafall
     Bedömningen av skulder och betalningsförmåga Kronofogden gör en prognos över dina möjligheter att betala skulderna i framtiden. Omständigheter som påverkar förmågan att kunna betala är bl.a. din totala skuld, dina nuvarande och framtida inkomster, din ålder,  arbetsförmåga och utbildning, eventuell sjukdom och arbetslöshet. Det står inte i skuldsaneringslagen hur stor skulden måste vara. Bedömningen görs från fall till fall.
    Skälighetsbedömningen är en samlad bedömning av dina personliga och ekonomiska förhållanden. Det är fyra omständigheter som Kronofogden särskilt ska ta hänsyn till:  

Merparterna av dina skulder ska vara minst tre till fyra år gamla. 
    Det har betydelse för bedömningen hur och varför dina skulder uppkommit, t.ex. genom konsumtion, lån till bostad, lån för tidigare näringsverksamhet, borgensåtagande, skadestånd och skatteskulder.
    Du ska ha gjort allt du kan för att försöka betala dina skulder.
    Det är viktigt att du är aktiv och svarar på de frågor som myndigheten har. Det är uppgifter som myndigheten behöver för att kunna pröva din ansökan. Det är också viktigt att uppgifterna är fullständiga och riktiga.
  • Anonym
    Anonym skrev 2008-09-12 21:38:13 följande:
    Skuldsaneringslagens krav  Du kan få skuldsanering om

du är så svårt skuldsatt att du inte på något sätt kommer att kunna betala dina skulder på många år (s.k. kvalificerad insolvens).
    det är skäligt med hänsyn till dina personliga och ekonomiska förhållanden.
    du är folkbokförd i Sverige.
    Du får inte ha pågående näringsförbud. Du kan i princip bara få skuldsanering en gång. Är du näringsidkare måste din verksamhet vara liten och det mesta av dina inkomster ska komma från annat håll.
     Bedömningen av skulder och betalningsförmåga Kronofogden gör en prognos över dina möjligheter att betala skulderna i framtiden. Omständigheter som påverkar förmågan att kunna betala är bl.a. din totala skuld, dina nuvarande och framtida inkomster, din ålder,  arbetsförmåga och utbildning, eventuell sjukdom och arbetslöshet. Det står inte i skuldsaneringslagen hur stor skulden måste vara. Bedömningen görs från fall till fall.

Merparterna av dina skulder ska vara minst tre till fyra år gamla. 
    Det har betydelse för bedömningen hur och varför dina skulder uppkommit, t.ex. genom konsumtion, lån till bostad, lån för tidigare näringsverksamhet, borgensåtagande, skadestånd och skatteskulder.
    Du ska ha gjort allt du kan för att försöka betala dina skulder.
    Det är viktigt att du är aktiv och svarar på de frågor som myndigheten har. Det är uppgifter som myndigheten behöver för att kunna pröva din ansökan. Det är också viktigt att uppgifterna är fullständiga och riktiga.
    Jag läste det på deras sida... ville bara veta vad folk personligen har att säga o erfarenheter.. Tack iallafall
  • Anonym
    Anonym skrev 2008-09-12 21:29:55 följande:
    tror inte du kommer beviljas skuldsanering, men det är bara vad jag tror. Däremot så hade jag 20 000 i skulder till inkasso, jag ringde dit och sa att jag kunde betala av 10 000 på en gång om de skrev av hela skulden sen och det gjorde dom. Fast då gäller det förstås att ha de pengarna..
    Var det bara räntan de på reseterade 10000 kronorna som du slapp betala? Jag tror att jag vill göra så på de här 14000 kronorna, kasnke betala 6000 o skulden avskrivs, om det nu finns möjlighet... jag får lova tt låna pengar till det av min pappa
  • Waldo

KFM tolkar tyvärr skusan lagen väldigt snävt.
    Vilket betyder att det är många som fått avslag.
    Jag kan tänka mig at dom kommer att säga att försörjningsstöd inte är ett permanent tillstånd och att dom räknar med att du kommer att få en inkomst inom en överskådlig tid
    Sedan tolkar jag även det som att din skulder är relativt nya och då är du inte berättigad till sanering

Som du redan fått tips är att söka ett accord på dina skulder
    CSN lär inte gå med på en accordsuppgörelse, men inkassobolag kan mycket väl göra det.
    Tänk bara på att du måste erbjuda alla bolag somma deal
    Personligen håller jag med om att ett accord förmodligen är det bästa i din situation

• Cheesus
    Waldo skrev 2008-09-15 00:21:34 följande:
    .Tänk bara på att du måste erbjuda alla bolag somma deal
    Nänä...det där stämmer inte. Det är en ri marknad. Även bland inkassobolagen som INTE har ett smack att göra med fogden. Fogden och inkassobolagen har inga som helst barn ihop med varandra.

Om du har gjort en deal med ena bolaget på kanske 50% så kan du ju givetvis erbjuda andra bolaget både 30 och 50 %. Det är inte så att inkassobolaget behöver bry sig det minsta eller för den delen ens få veta vad du har för överenskommelse med ett annat bolag. Har de inte ett skit med att göra.
  • Waldo
    Cheesus skrev 2008-09-15 07:23:52 följande:
    Nänä...det där stämmer inte. Det är en ri marknad. Även bland inkassobolagen som INTE har ett smack att göra med fogden. Fogden och inkassobolagen har inga som helst barn ihop med varandra.Om du har gjort en deal med ena bolaget på kanske 50% så kan du ju givetvis erbjuda andra bolaget både 30 och 50 %. Det är inte så att inkassobolaget behöver bry sig det minsta eller för den delen ens få veta vad du har för överenskommelse med ett annat bolag. Har de inte ett skit med att göra.
    Jo det stämmer, vi accordsuppgörelse måste alla vara i samma båt

Däremot kan man deala med de olika inkassobolagen och erbjuda dem olika uppgörelser.
    Detta kan vara nog så lönsamt beroende på hur gamla skulderna är. ränta i förhållande till kapital osv
Svar på tråden När kan man få göra en skuldsanering hos kronofogden