• eliisabet igen

Vad kostar ett bröllop?

Jag och sambon har helt olika inställning till bröllop. Jag vill ha ett litet och intimt, han vill ha ett stort sagobröllop med vita hästar, 500 gäster, 12-rätters, hela faderullan. Vi har väl insett att vi måste enas om nåt mitt emellan.
    Vad kostade era bröllop, vad la ni pengarna på och hur stort var det ungefär?
    Tacksam gör alla svar.

• Svar på tråden Vad kostar ett bröllop?
  • mariahammarberg

beror på var ni ska ha festen, hur många gäster osv.

Vi var 23 st vuxna 2 barn, hade vigseln utomhus på samma platts som vi hade hyrt in oss för middagen. Vi var inte på en resturang vilket drar iväg i matpris och vi hade inte gjort maten själva.
    10 000kr inkl ringar, mat klänning. Han hade redan en smoking.

• annhan

Vi ville ha ett ganska "lagom" bröllop som inte blev för stort eller flådigt. Satte budgeten till 100 tkr, och hade 85 gäster. Vi kom billigare undan, och fick lite pengar över. Hade hyrt lokal med catering och serveringspersonal, DJ till festen och bjöd på alkohol till maten  och avec till kaffet. Därefter hade vi en bar där vi sålde alkoholhaltiga drycker till självkostnadspris - mest för att vi inte ville ha något fylleslag..

Lycka till!!

• Michisen

Vi hade 35 gäster, både vuxna och barn. Gifte oss borgerligt och hade vigseln utomhus. Hela bröllopet, med fotografering, kläder, mat och dryck till våra gäster, ring, håruppsättning, blommor, ja allt - gick på cirka 11 000:-

Det som kostade pengar var hans kostym för 3000:-
    Mat och dryck till 37 personer (räk/laxbakelse med läsk/lättöl + tårta/kaffe) 4700:-
    Min klänning kostade 600:-
    Håruppsättning 800:-
    Blommor 200:-
    Fotografen tog 1500:-
    Ring kostade 200:- (stand-in-ring till mig, jag var i åttonde månaden, så vi har inte köpt de riktiga vigselringarna än, utan vi väntar tills dess att vi vet vilken ringstorlek jag har...)

Bilder från bröllopet går att se i mitt galleri i Bröllops-mappen!

• Skarpa

Vi hade runt 40 gäster. Bröllopet gick på 15-20 000:-

Gjorde egen buffémat, jag beställde min klänning på E-bay, maken hyrde sin klädsel. Sedan var det ju också kostnader för fotografering (det var största posten), dryck och blommor och andra dekorationer.

Festlokal kunde vi låna gratis.

Att ha rätt och att göra rätt är inte samma sak!
  • killenkott

Det är ju jätte olika VAD man vill ha för slags bröllop...

Vårt kostade ca 150-175'.
    Vi hade 44gäster.
    Gifte oss i k:an och hade fest på Junibacken på Djurgården.
    3Rätters middag,med vin,bröllopstårta från chokladfabriken.
    Presenter till alla gäster mm.

Vi hade lyxiga inbjudningar,program och kyrkohäften.
    Dom kostade ca 25000:-
    Klänningen 16000:-
    Middagen 40000:-
    Champagneskål utanför k:an 4000:-
    Mannens&sonens kläder 5000:-
    Tärnkläder 2000:-
    Hotelnätter 10000:-
    Fotograf 6700:-
    Underkläder 1500:-
    Presenter 2000:-

Kommer inte ihåg allt.
    Det var lite från mig....
    NI väljer ju själva hur ni vill spendera era pengar .
    *Lycka till*!

• Juppepuppe

Ett bröllop kostasr ingenting! Men en bröllopsfest brukar gå på en del...

Vi hade 53 gäster och vi lade 60.000 på vårt bröllop. Då hade vi ingen fotograf. Vi bjöd på trerätters inklusive fri alkohol. Vi hade också köpt tårta.
    Jag köpte min klänning (2700) och min man hyrde sin outfit. Vi gjorde inbjudningar och festprogram själva.
    Ringen kostade 2600. Smink 300. Hår 1500. Blommor kommer jag inte ihåg, men vi betalade inte för arbetet eftersom det var en kompis som gjorde det.
    Vi sov på hotell på bröllopsnatten (ca 1500)
    Bilder finns i galleriet.

• killenkott

Jusat det,kom på ngr sake till.

Hår&make up 2200:-
    Taxiresor 500:-
    Såpbubblor till alla gäster att blåsa på oss efter vigseln 500:-
    Paraply 200:-

• Spartacus

vi bjöd nämrsta familjerna, föräldrar syskon och deras respektive och barn, samt mor och farföräldrar, till namnceremoni och överraskade

vi hade hittat världens finaste ställe, ett trädgårdscafé mitt i smeten, och vigde oss under äppelträdet och läste upp våra knäslor för varandra...  dom hade dukat upp med vita dukar, och serverade buffé.. jag sjöng "du får mig" av winnerbäck till min älskling (vilket också står graverat i våra ringar av silver)...

efteråt hade vi kombinerad dop och vigselfest hemma hos oss med kex ost och frukt, samt bål osv.

behöver ajg säga att det blev en underbar dag och kväll?

ingen anade nånting

och allt gick på ca 6-7000!

• annhan

Just det, vi kom billigt undan då fotografen gav oss fotograferingen i bröllopspresent. Bröllopsresan fick vi också i present, där behövde vi inte lägga ett öre..

Vi gifte oss i dalarna kan tilläggas, och det kan vara stor prisskillnad beroende på var i landet man väljer att gifta sig och ha bröllopsfesten.

Svar på tråden Vad kostar ett bröllop?