• Sandja

Mirtazapin

Någon som ätit Mirtazapin? Jag började med Mirtazapin Orion igår och undrar om någon annan ätit det och hur det påverkat er? Jag har tidigare ätit Citalopram och Sertralin som inte var bra för mig. Citalopramen fungerade inte och Sertralinet gjorde mig bara trött.

Hur funkar Mirtazapinet för er?

• Svar på tråden Mirtazapin
  • Sandja

Så man blir alltså trött av det alltså?? Jag slutade ju med Sertalin just pga att hela dagarna var förstörda av att jag bara ville sova och inte orkade ta hand om min dotter.

• Sandja

Vilken tid tar ni eran medicin? Jag tog min igår vid 21 tiden och hela dagen har jag varit trött, ledsen och förbannad idag. Jag mår helt enkelt skit....

• Sandja
    allakantralla skrev 2008-09-14 17:04:00 följande:
    Blev också trött av den i början, men det går över efter ett par veckor. Brukade ta min vid 20-tiden på kvällen, då fungerade dagarna för mig sedan. Skulle tipsa dig om att ge det två-tre veckor innan du dömer ut den, för mig hjälpte den otroligt mycket.
    Hur länge åt du dom? För vad jag förstog av ditt inlägg så har du slutat med dom nu?
  • Sandja
    Fie1973 skrev 2008-09-14 17:14:41 följande:
    Jag har ätit dom i 8 månader! I början var jag trött och hungrig men det gick över efter några veckor. Gick dock upp 3 kg i vikt! Jag äter 30mg till natten. Märker inte av nån större effekt men bör nog justera dosen. Har inte blivit "gladare" av tabletterna men däremot lite jämnare i mitt humör, allt är inte himmel-helvete längre ... Problem kvarstår naturligtvis men man hanterar dom på ett annat sätt!
    Jag har också 30mg. Varför ska man ta dom till natten egentligen? Mina andra antidepressiva har varit att man ska ta dom någongång under morgon/dagen. Vilken tid tar du din medicin?

Hur orkade ni i början med tröttheten? Hur orkade ni ta hand om barnen t ex? Jag vill egentligen bara sova.
  • Sandja

Anonym (Kick) skrev 2008-09-14 17:42:40 följande:

Man tar mirtazepin till natten eftersom den även är sömngivande. Andra antideppmediciner, som t,ex sertralin/zoloft är uppiggande, och därför intas de på morgonen. Zoloft, cipramil, fontex osv är enbart seratoniner, (kan verka uppiggande och stämningshöjande). Mirtazepin är både en seratonin och en noradrinalin på samma gång. (Noradrenalin gör dig lugn och trött).Jag tar sugtabletten och var bara trött de förtsa tre vveckorna (och hungrig). Nu märker jag inte av någon trötthet alls på dagarna! tyvärr så har den sömngivande effekten som kom till kvällen också gett med sig, så nu har jag svårt att sova trots att det var därför jag fick medicinen från början .
    Isåfall förstår jag inte alls varför jag fick den medicinen när jag klagade på att jag bara var trött av Sertralinet. Hur kan då läkaren ge mig en medicin som gör en lugn och trött??
    Jag har fått sugtabletten.
  • Sandja
    Felicia6 skrev 2008-09-14 17:44:47 följande:
    Jag fick dom enbart för att bli trött på kvällen.. konstigt att du fick dom för att slippa tröttheten
    Jag menar det! Jag fattar ingenting
  • Sandja
    Felicia6 skrev 2008-09-14 17:47:25 följande:
    Jag har sugtabletten oxå och äter fluoxetin som själva antideppen..Men ta upp det med din läkare, kan hända att han itne vet att det mest ger trötthet?
    Det var inte min vanliga läkare utan någon inhyrd.
    Han sa för det första att han tyckte det var konstigt att jag blev trött av Sertalinet att han aldrig hört att man kan bli det, sen läste han lite om det och såg att det fanns som biverkan. Då sa han att ja men då ska du få testa Mirtazapin och skrev ut det till mig. Det verkar ju riktigt konstigt att han skrivit ut det!
  • Sandja

Jag får helt enkelt ringa min läkare imorgon och prata igenom detta, då det faktiskt är väldigt konstigt att jag fått denna antidepressiva istället för Zoloften som gjorde mig trött.
    Då dessa används för att kunna sova.(vilket jag redan kan, i massor).. Jag mår väldigt dåligt just nu och har svårt att kunna kontrollera min ilska och sorg, och bara skriker och gråter nu hela tiden och vill bara få sova!

• Sandja

Anonym (Kick) skrev 2008-09-14 17:58:34 följande:

TS: Mirtazepin används nästan alltid mot sömnstörning (innan en läkare vill skriva ut insomningstabletter osv). Om du fått dem pga trötthet så verkar det väldigt konstigt! Det är ju något stämningshöjande du behöver för att "komma över ytan" om du är nedstämd och trött. Taskigt påläst läkare tyvärr...Iallafall: Sluta inte med medicineringen utan din läkares ordination. Ta tabletterna, men ring och diskutera ditt problem med läkaren. Du kanske kan komplettera mirtazepin med t, ex låg dos zoloft på morgonen. Tar du 30 mg mirta? Eller så är det helt enkelt lämpligast att byta ut medicinen helt. men ändra inget utan att ha rådfrågat din doktor.
    Tack för infortmationen! Tyvärr verkar det som att läkaren är helt tappad bakom en vagn.. Ja jag tar 30 mg
  • Sandja

Anonym (Kick) skrev 2008-09-15 17:41:53 följande:

Vänd dig till en annan läkare! Om du kan sova hur mycket som helst, så är det knappast ett seratonin+noradrenalinpreparat du behöver, utan endast ett seratoninhöjande preparat. Lider med dig och hoppas att du snart ska få må bättre! Du vet väl att du alltid har möjlighet att söka vård akut via akutpsykiatrisk mottagning i ditt landsting? De finns till för vanliga personer och är vana att hantera alla människor och problem. Där kan du få träffa en läkare som är expert på psykofarmaka direkt, istället för att prata med någon som inte är så insatt i ämnet och bland medicinerna. Det låtter ju nämligen som om du skulle behöva prata av dig lite med någon också? På akutpsyk finns duktiga sköterskor och skötare som du kan få hjälp av! Du kan ju börja med att ringa in och höra vad det säger. Bara ett tips.. Lycka till TS och ta hand om dig
    Tack för allt du skriver. Det är nämligen så att min sambo ringde till psyk igår och förklarade allting och de sa att jag inte kunde få någon hjälp av dem utan var tvungen att prata med min fam. läkare om det. Så det var ju väldigt synd för jag tänkte att de skulle ha kunnat hjälpa till mer då de är mer insatta. Min läkare är inte alls insatt på panikångest/depression och skriver bara ut medicin åt mig.
  • Sandja

Anonym (Kick) skrev 2008-09-15 18:33:23 följande:

Då har de svarat din sambo fel. Akutpsyk är öppet dygnet runt, och du har rätt att kräva vård när du mår dåligt. Tycker att ni ska åka in dit om du vill träffa en läkare, och sätta er och vänta. De får inte neka någon vård!
    Ja jag har pratat med min sambo om detta nu och vi(jag) har bestämt att vänta tills imorgon då min läkare ska ringa mig på morgonen och se vad hon har att säga. Blir det inget vettigt sagt där så blir det besök till psyk.
  • Sandja

Har nu pratat med min läkare. Hon skrev en remiss åt psyk, en remiss åt en psykolog samt en ny medicin (Efexor)

• Sandja

Anonym (Kick) skrev 2008-09-17 21:31:43 följande:

Vad bra att det rör på sig TS! Du ska se att det fixar helt sig snart. Hoppas att du mår bättre av efexor snabbt!
    Tack så jätte mycket för allt du skrivit till mig och funnits här! Jag mår mycket bättre nu när jag fått Efexor!
  • Sandja

Anonym (Kick) skrev 2008-09-22 16:48:22 följande:

Ååå vad skönt att höra TS! Jag hejar på att du ska ha det allra värsta bakom dig, och en massa lång ljus framtid attt se fram emot nu. KRAM!
    TACK Blir jätteglad! KRAM
Svar på tråden Mirtazapin