• Mosterlen

Klövjeväska

Har skaffat en klövjeväska till Dino,en schäfer-bordecollie-blandras på ca 40 kg. Han är ca 2 år och fullgott skelett.
    Hur tränar jag honom nu? Har läst att man börjar med exvis vikter som motsvarar 10% av hans egen vikt för att sen gå upp till ca 1/3.
    Jag har fått för mig att väskan skall ge honom mental träning, han behöver stimuleras för att få ner sitt "innetempo", dvs fara som en galning så mattorna yr omkring.
    Tips?

• Svar på tråden Klövjeväska
  • Irme

Jag brukar ta med min tollare (med klövjeväska) till affären och sedan får hon bära en del varor på hemvägen. T.ex ett mjölkpaket på varje sida, eller två konservburkar på varje sida. Hon blir lite tröttare efter promenaden, bygger upp mer muskler och får bättre kondition. Hon tycker om när jag tar fram väskan, vi gör det lite då och då.

Första gången provade vi med vattenflaskor, det var inte så populärt, skvalpade för mycket och blev gärna lite obekvämt och ojämnt :P

• God cares

Linus som är en stor liten dvärgpinscher väger ca 7 kilo och bär ris som väger ca 500 gram, 250 gram på var sida. Anledningen till att jag tog ris var bara för att det är lätt att väga och eftersom Linus inte är så stor så var ris ett bra sätt att trappa upp vikten med. Jag började med bra några hundra gram sammanlagt och öste på mer efter ett tag.
    Linus blir mycket lugnare på promenaderna när han har väskan på sig! Tyvärr blir hans hud inte så bra av den, han har känslig hud, så just nu har jag inte på den så ofta

Svar på tråden Klövjeväska