Bästa vännen kan inte få barn :( (långt)
Hejsan!
Brukar inte hänga i den här delen av forumet, men idag känner jag mig så himla ledsen och tänkte be er om råd.
Jag och min bästa vän har pratat om barn sedan vi själva var barn. Hon mognade något senare än mig, har rest mycket, flyttat mycket, pluggat osv, så hon har inte tänkt så mycket på det här med barn förräns de här sista åren sen hon träffade sin nuvarande sambo.
Hon har alltid velat ha barn, men har inte kännt sig helt mogen förrän nu. Nu är hon också snart 30 och känner att nu är det dags.
För två år sedan började hon och hennes sambo försöka bli gravida. Ingenting hände. Efter ett och ett halvt år tog de sig till kvinnokliniken i GBG för att kollas upp. Det visade sig nu att det är hennes sambo som är steril. Eller näst intill i alla fall. Hans spermier håller mycket dålig kvalité eller hur man nu säger.
I vilket fall som helst så hände det som inte skulle kunna gå och hända. Hon blev gravid. Detta är nu ca. 10 veckor sedan. Efter hennes 6 grav. vecka fick hon missfall.
Nu till saken:
Min vän är såå förtvivlad att hon inte ens orkar ta sig till kvinnokliniken igen. De har ju erbjudit henne sin hjälp men hon orkar inte ta emot den. Sitter bara hemma och är ledsen. Pratar inte så mycket om det, men är hon gör det så leder det oftast till en slags förhoppning om att hon kan bli gravid igen, utan hjälp från sjukhuset. Hennes sambo är uppriven och vill ha hjälp.
När jag tar upp saken med henne blir hon bara arg.
Jag har själv ett barn på 4 och är gravid igen. Givetvis berättade jag genast det för henne, men hon blev inte glad för min skull, och jag hade inte heller förväntat mig det med tanke på det skicket hon är i. Vad ska jag som bästa väninna göra? Vad kan jag säga?
Varför reagerar hon så här? Hon kan ju få hjälp och faktiskt bli gravid och lycklig?
Finns det någon av er som varit i samma situation?
Obs, vi bor 10 mil ifrån varandra vilket gör det extra jobbigt.