• Rastafairy

Tvätta fårskinn i maskin

Har två intorkade urinfläckar på ett fårskinn och jag undrar hur jag får bort dessa?

Har testat o gnuggat med diskmedel vanligt tvättmedel men funderar nu på o köra hela härligheten i maskin på 30 grader
    vilket tvättmedel bör jag andvända i maskinen?

• Svar på tråden Tvätta fårskinn i maskin
  • Lolagumman

tvätta på ylleprogrammet i maskinen. använd ylletvättmedel, du kan även ullkura eferåt.

• Solskensmor

Jag tvättar på ylleprogrammet, men använder bara vanligt tvättmedel.

• Solskensmor

Släng inte in det i tumlaren efteråt bara, det misstaget gjorde jag i min ungdom. Skinnet blev stelt som en pappskiva...

• Grenna

Ullprogram 30 grader och milt tvättmedel - om det är ett tvättbart skinn alltså. Torka plant och sträck skinnet då och då under torkningen.

• Rastafairy
    Solskensmor skrev 2008-09-14 13:32:54 följande:
    Jag tvättar på ylleprogrammet, men använder bara vanligt tvättmedel.
    ah man kan andvända vanligt tvättmedel! Wow ! Hoppas urinfläckarna går bort då....
  • mimmi 1

Det bästa är ju ett speciellt ulltvättmedel, alltså ett tvålbaserat tvättmedel.

sedan ett tips när du ska torka det... rulla in hela skinnet i ett badlakan, så hårt du bara kan, tryck till ett tag, så att frottén suger upp så mycket vatten som möjligt, blir handduken blöt, så gör du om samma sak igen, med ett nytt badlakan...
    På så sätt förhindrar du en alltför långsam torkning, som kan resultera i att skinnet sedan inte luktar så bra...

• Rastafairy

tack för tipsen hörrni nu får vi se om tvättmaskinen gjorde ett bra jobb...bra torktips med!

• Linlugg

Ylleprogrammet och sen en klick grumme tvättsåpa så blir skinnet som nytt! Glöm inte att det ska plantorka i rumstemperatur vilket tar något dygn.

.¸¸.·´¯)Linlugg
  • Rastafairy

pissfläckarna försnann ej...har tetat att gnussa in potatismjöl nu....få se om de kan ta bort dem...det är hundkiss btw

Svar på tråden Tvätta fårskinn i maskin