• Karisma

När är det hög resp lågsäsong i Bulgarien/på Mallorca??

Hej,

Vi ska åka utomlands under 2009. Tänkte åka till Kreta, Mallorca eller Bulgarien. Mest troligen Bulgarien pga priset.

Men när är det slut på säsongen? Vill absolut inte åka till ett dött ställe. Vill att alla restauranger och affärer fortfarande ska ha öppet. Även tre tonåringar ska åka med oss.

Funderar på att åka runt sista maj eller första september eftersom vi reser med små barn.

Ni får gärna tipsa om bra hotell åxå, med eller utan allinclusive, har inte bestämt oss om vad vi vill ha ännu.

Tacksam för svar.

/Kristina

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-23 13:10
    Så hur är det med hög-/lågsäsong på kreta?

Hörde rykten om att det nu bara varit 15grader på kreta fast det står i resekatalogen att det bör vara runt 24grader.

Känner mig så osäker ang NÄR vi ska resa till kreta. Reser med 17åring, 5åring och 1åring. Kan man åka i juli/aug?

Vet ju inte vad gymnasieskolan säger om att 17åringen missar skolan i 2veckor.

• Svar på tråden När är det hög resp lågsäsong i Bulgarien/på Mallorca??
  • stiletto

grekland har högsäsong i juli-augusti, på Kreta pågår den en bit in i september. Grekland har haft lite otur med vädret den här veckan. Vi var i Grekland, tre veckor i september förra året. Var på Syros, Naxos, Koufonissi och på slutet, Kreta. hade toppenväder hela tiden.

Många åker i Juni då det är lite billigare och inte så tryckande varmt som det kan vara. andra halvan av juli och hela augusti brukar vara den största toppen med många turister.

Spanien har också juli-augusti.

• stiletto

Kan tillägga att restauranger och affärer inte börjar stänga förrän i slutet av september, vissa har öppet en bra bit in i oktober. Gäller hela Grekland. Vissa stänger ju lite tidigare men det är inget man lider av

• Karisma

Tack så mkt för ditt svar.

Då behöver jag inte va orolig att allt har stängt om vi skulle åka den 3/9 och sen stanna i två veckor. Hoppas dock att vädret kommer vara bra, men det är ju alltid en chansning.

Jag skulle helst åka runt den 10/6 men det går inga resor till grekland/spanien från umeå då, tyvärr. Vill inte behöva lägga ut för flyg till och från s-holm åxå. Är för snål för det.

Nu gäller det bara att bestämma sig var man ska och om man bör ta all-inclusive eller halvpension. Är rädd att det är så fasligt dyrt i grekland med mat och dryck.

Kram K.

• stiletto

vissa tycker att det är ungefär lika dyrt i Grekland som hemma men det anser inte jag! Kvaliteten på maten är oftast mycket bättre och man kan äta på väldigt mysiga ställen i gränderna. Finns inte så många ställen i Sverige där man får väldigt god mat med något glas vin och en servitör som serverar för en kostnad av ca 200-300 kr. (för två pers)

På Kreta bodde vi i Paleochora på sydsidan och vårat genomsnitt på mat har nog varit lägst där. I genomsnitt har vi betalat 25-30 euro för en middag med öl/vin för två. Dyrast var 46 euro men det var på Koufonissi som är en dyrare ö. En gyros kostar oftast 1.5-2 euro/st så det går att äta billigt också. Vi har även ätit middagar för ca 16-18 euro.

Chania var vi i över en dag och vi märkte att prisnivån var högre där, och det var otroligt mycket folk fast vi var där tredje veckan i september. Ett tips, var ni än åker i Grekland är att inte äta vid hamnen eller där de flesta turisterna är, oftast sämre kvalitet och högre pris eftersom de vet att de får fullt varje kväll iallafall.

Eftersom ni är några fler än två så förstår jag att kostnaden kan dra iväg snabbt. Ett annat tips är att frysa in pålägg som ni köper hemma och som ni lägger i packningen. Är fortfarande kallt när ni kommer fram och pålägg som vi svenskar vill ha är dyyrt i Grekland. Det sparar ni många euro på att ha till frukost.

• stiletto

Var på Skiathos i juni och en kväll betalade vi 33 euro för två st trerätters, 1/2 liter vin och kaffe med avec. Har nog aldrig ätit trerätters i Sverige för ca 110 kr/pers.

• Karisma

Ställen vi funderat på är Alcudia samt Rethymnon och efter Chaniakusten.

Man kanske skulle räkna ut hur mkt det blir för oss med mat så man vet om man tjänar på att ta all-inclusive. Ska hålla oss borta från hamnen, tror tom att jag blivit varnad om det tidigare åxå. Känner igen det.

Vi är två vuxna, tre barn (1, 5 och 17år). Eftersom vi kommer bo i lägenhet så är det nog bäst att ta med sig lite frukostmat, lr om man äter det till lunch om nu frukostbuffé skulle ingå.

Sen försöker jag dra med mig pappa med familj, annars så kommer de inte ha någon semester alls nästa år utan jobba mån-sön hela året. Men enstaka ledig dag.

Är drycker (öl, vin) dyrt? Tänkte både restaurang och i butik.

Vet du möjligtvis vad de har för åldersgräns på att dricka alkohol (öl)på restaurang? Är det 18 som i sverige eller är det lägre/högre? Lillsyrran ska med åxå och hon är 18år.

Tack så mkt för att du tar dig tid att svara.

/Kristina

• stiletto

åldergräns har jag aldrig tänkt på men är nog ganska säker på att man som 18-åring inte har något problem. Är ju vanligt att 16-17åringar åker på partajresor till Grekland. I Italien kunde jag som 12-åring gå till affären och köpa öl åt pappa, skulle tro att det är samma sak i Grekland.

Mythos och Alfa är billigare än t ex heineken. En stor flaska mythos kostar ca 2-2.5 euro i affär, på restaurang ca 3euro. Vitt vin är billigt om man tar i karaff, en halvliter ca 2-4 euro. Det kan ju variera kraftigt mellan vissa ställen ibland, så titta gärna i menyerna innan ni sätter er. Kuvertavgift finns på så gott som alla ställen ca 1-3 euro.

drinkar kostar ungefär som här och smakar ofta som de är gjorda på hembränt , baccardi breeze i affär kostar ca 2-2.5euro.

• stiletto

restaurang är förresten inget bra ord, de priser jag har gett gäller på tavernor. Riktiga restauranger (med vita linnedukar och allt)är oftast dyrare.

• stiletto

kan ju ge andra prisalternativ.

grekisk sallad: 3-4 euro
    tzatziki: 3-4euro
    Souvlaki: 6-9 euro
    pasta bolognese: 5-7 euro
    moussaka: 6-8 euro.

Givetvis finns det många ställen som tar mer betalt men de brukar vi inte välja att äta på
    Glömmer aldrig förra sommaren när vi var på Koufonissi och skulle äta frukost ute, ingen av oss tänkte på att titta i menyerna utan beställde det vi brukade ta. jag tog ägg och bacon, toast med marmelad och vattenmelonjuice. Sambon tog samma fast omelett istället för ägg och bacon. För detta brukar vi i vanliga fall betala 12-17 euro, nu blev det 26,50euro! man lär så länge man lever

• stiletto

tavernor är lite enklare form av restaurang, den största skillnaden jag har märkt är att på en taverna får man en pappersduk och en ej vitklädd servitör (och billigare!)

Svar på tråden När är det hög resp lågsäsong i Bulgarien/på Mallorca??