• EÅG

Muslim och feminist - hur känner ni att det går att kombinera?

Ja, här kommer ännu en tråd av mig på ämnet islam. Jag påpekar det själv redan nu, så är det gjort! Min fråga är vänligt ställd, så ingen behöver känna sig oroad.

Jag har en fråga till de praktiserande muslimska kvinnor som även är feminister. Hur känner ni att detta går att kombinera? Finner ni svårigheter i att acceptera saker som att inte få resa själv, ha mannen som överhuvud, bli försörjd osv?

Är själv feminist, och kan ibland ha svårt att riktigt acceptera islams värderingar gällande kvinnans roll. Med det inte sagt att vi i Sverige kommit ända fram gällande jämlikhet på något vis, men det känns som att vi rör oss framåt. Jag finner att islam bakbinder sina kvinnor och inte främjar feminism, utan är väldigt statisk i sina mansdominerade värderingar.

Berätta om era tankar! Blir ni ibland frustrerade, eller känner ni att det finns någon form av medelväg att tillgå? Eller kanske någon annan form av feminism än den västerländska modellen?

• Svar på tråden Muslim och feminist - hur känner ni att det går att kombinera?
  • EÅG

Ingen muslimsk feminist som har några tankar att utbyta?

*bjuder på kaffe och kaka*

• Anavliis

Har också undrat *sätter mig ner och tar en kaka*

• Venus von Willendorf

Den enda punkten där Islam inte går att förena med postmodern feministisk teori är i fråga om bevarandet/upplösandet av könsrollerna. I övrigt finns inget hinder att förena. Den feminism som dominerade 80-talet här i Sverige, efter att man insett fördelarna med att separera könen vid behov under 70-talet, då man lyfte fram det kvinnliga som något man som femisnist inte behövde avstå utan som tvärtom hade rätt att ta plats i det offentliga rummet. Den afroamerikanska feministiska rörelsen har nog flest knytpunkter till den muslimska subkulturen i Europa, om jag får gissa vilt. Och i den postkoloniala teorin har vi naturligtvis också många gemensamma nämnare.

• Venus von Willendorf

Glömde säga att de muslimska länderna har sina egna kvinnorörelser med aktiva feminister, och kvinnokampen utformas väl alltid efter omständigheterna man lever i.

• EÅG

Tack Venus för ditt inlägg.

Det lät spännande med kvinnorörelserna i de muslimska länderna. Vilka konkreta frågor arbetar dom med att förändra, och möter kvinnorna på starkt motstånd? Kan tänka mig att det kanske inte är helt ofarligt att vara feminist i exempelvis Iran?

• Venus von Willendorf
    EÅG skrev 2008-09-14 18:13:42 följande:
    Tack Venus för ditt inlägg. Det lät spännande med kvinnorörelserna i de muslimska länderna. Vilka konkreta frågor arbetar dom med att förändra, och möter kvinnorna på starkt motstånd? Kan tänka mig att det kanske inte är helt ofarligt att vara feminist i exempelvis Iran?
    Det beror nog ganska mycket på om man bor i någon större stad eller om man bor på landsbygden. Jag har faktiskt träffat feminister som haft möjlighet att bosätta sig i Europa och dessutom skäl till asyl och ändå valt att stanna kvar i Teheran.
  • EÅG

Venus von Willendorf skrev 2008-09-14 18:35:13 följande:

Det beror nog ganska mycket på om man bor i någon större stad eller om man bor på landsbygden. Jag har faktiskt träffat feminister som haft möjlighet att bosätta sig i Europa och dessutom skäl till asyl och ändå valt att stanna kvar i Teheran.
    Ja, dom förändrar nog lättast på hemmaplan så att säga. Men jag kan tänka mig att dom inte har det helt enkelt, det är nog en jäkligt lång och snårig resa dom har framför sig. Önskar dom all välgång!

Men hur har reaktionerna varit mot dom? Blir män arga? Är kvinnor intresserade av det dom förespråkar, eller vill dom behålla det "gamla"?
  • castillo

en fråga bara. vad inebär det att vara femenist för dig. ??

för mig inebär det att jag ärlika värld som mannen och det är jag inom islam. men annser itne att man nödvändigt vis måste vara lika på alla sätt som ex syslor hemma , eller annat då jag anser att kvinnan och mannen är skapade på olika sätt och har olika sätt att tänka och därför bör vi gra det som passar oss bäst . ex eftersom mannen är starkare fysisk får han jobba och kvinnan psykisk då får ta störe ansvar för hemmet och barnen då det krävs mycket tålamod till att ta hand om barn . (ex föräldrar som skakar ihjäl sina barn är majoriteten män och inte kvinnor) .
    sen eftersom kvinnan föder och ammar så behövs juh kvinnan mest under barnets första år. och mannen kan ta dem jobbiga och stora besluten hemma då kvinnan inte ska behöva lastas med det ocskså som att det inte räker med alla humörsvängningar vid mens graviditet och klimateriet. tyckar att man kan finna en balans i ens liv så att man båda orkar och knner att man trivs. sen kan det vara helt tvärt om för visa människor men har man hittat en balans och är lyckliga ser jag ingen andledning att tjaffsa vems som får mest lön pga samma arbete så länge det räcker till hyra och mat(försörjning) det tycker jag är rättvist att alla ska få tillgång till äkarvård,mat ,klädder och tack över huvudet, sen spelar det ingen roll om man kan bli brandman eller inte.

så vad är feminist igentligen.

• frumosã fata

feminism är väl mycket tvärtemot vad du just beskrev, mommii..feminismen vill väl att ingen ska antas vara bättre på, behöva göra något etc för att man råkar ha ett visst kön!

haide, mergi acasa..eu dor de tine!!
  • castillo

frumosã fata skrev 2008-09-15 00:51:51 följande:

feminism är väl mycket tvärtemot vad du just beskrev, mommii..feminismen vill väl att ingen ska antas vara bättre på, behöva göra något etc för att man råkar ha ett visst kön!
    jaha ok . men dåå vill även feminister att mannen ska födda barn och mannen ska amma . och när barnet är född så ska dem ut och jobba så fort som möjligt eftersom pappan kan vara pappa ledig men själva kroppen säger att man ska amma barnet hur går det då till.
    ett feministiskt sammhälle går inte ihop med vetenskapen ,psykologi eller bilogiskt.

då mannen är faktist fysiskt starkare en kvinnan även fast kvinnan stänar och tränar utan hjälp av protein.kreatin och anat som kallas doping kan hon aldrig bli som mannen.
    och kvinnan har ett annat sätt att tänka därför har kvinnan modersinstinkter och är mer känslig och gråter lätt och jobbar oftas med så kalade kvinno jobb ex sjuksköterska då kvinnan på ett naturligt sätt är mer omsorgsfull och manne mer hårt och kall eller hur man ska kallad det. eftersom kvinnan går igenom ecx mens och får humörsvängningar mm.
    och alla jobb passar inte kvinnor ex brandman finns undantag men oftas vill kvinnor ha annat som yrke. och spelar ingen roll hur mycket man klär sin son i rosa kläder och är puttig nuttig med honom för att göra han feminin han kommer aldrig att juna föra barn eller få modersinstinkter eller kuna tänka som en kvinna. eftersom vi är bygda på olika sätt.

personligen tycker jag att varje individ och par och familj ska själva kuna finna eb bra vardag som passar dem .ex är manne duktig på laga mat så får han göra det är kvinnan det så gör hon det.
Svar på tråden Muslim och feminist - hur känner ni att det går att kombinera?