• SStina

Tips på bra kattsand som inte är finkornigt...

Vill ha tips på bra kattsand som inte är finkorningt.....har provat massor med sortet....men alla följer med tassarna ut på golvet....har två katter och hankatten som är kastrerad kissar så ofta...så byta helt i lådan görs varannandag...
    Kristallsanden har varit den bästa hintentills men en säck räcker bara en vecka då dom är två om lådan.....blir genomkissat snabbt.....nu har jag en sort som heter Clean .....minns inte riktigt...den är bra just för doften men följer med massor ut på golvet.....vill ha något grovkorningt och bra...kom med tips....

• Svar på tråden Tips på bra kattsand som inte är finkornigt...
  • Majsan70

Lägg en matta utanför lådan så stannar det mesta av sanden där. Sen en liten dammsugare lättillgänglig kanske så har du löst problemet med sanden utanför.

Vi har 4 katter som drar ut en del sand o vi har en liten dammsugare ståendes så vi tar när det behövs lätt o smidigt.

• signaturbyte

Vi har pellets, funkar jättebra. Hade klumpbildande sand innan och fan så härligt det är att kunna gå in på toa (där kattlådan står) utan att få massa sand under fötterna o behöva dammsuga varje dag.

• Frontline

Vi hade grovkorningt till våra katter minns inte riktigt namnet men det var en ljusblå säck och jag tror det hette katty det är köpt på typ ica 10 kg för 60-70:-
    Men det följde med massor av kattsand ändå tyckte jag..
    Vi köpte en matta som man kan ha framför med lite taggar på som gör att sanden ska lossa och lägga sig på mattan det vart bättre men inte helt 100 bra finns att köpa i djuraffären...

• SStina
    Majsan70 skrev 2008-09-14 19:49:09 följande:
    Lägg en matta utanför lådan så stannar det mesta av sanden där. Sen en liten dammsugare lättillgänglig kanske så har du löst problemet med sanden utanför.Vi har 4 katter som drar ut en del sand o vi har en liten dammsugare ståendes så vi tar när det behövs lätt o smidigt.
    Matta var ju ett bra tips.....dammsugare har jag redan utanför...en sådan där trendig som dock inte klarar av sanden....sanden är för fin...andvänder liten sopskyffel...med det är drygt.
    Vi har fått två underverk genom IVF en pojke född 9401 och en flicka född 0710
  • SStina
    signaturbyte skrev 2008-09-14 19:50:49 följande:
    Vi har pellets, funkar jättebra. Hade klumpbildande sand innan och fan så härligt det är att kunna gå in på toa (där kattlådan står) utan att få massa sand under fötterna o behöva dammsuga varje dag.
    Var köper du pelletsen någonstans...
    Vi har fått två underverk genom IVF en pojke född 9401 och en flicka född 0710
  • Fru U

Vi köpte en stor dörrmatta (för 60kr). Delade den på två och la framför våra kattlådor, nu stannar den mesta sanden där (fast när de får för sig att ösa ut sanden från lådan så räcker inte matten helt till )

Svaren bor i hjärtat
  • Mamma till R o A

Jag använder Cats Best Öko. Det är inte en sand utan gjord av träfibrer. Den klumpar jätte bra, luktar inget ur lådan. Den är inte finkorning.

Jag vänder lådan så öppningen är mot en vägg, då slipper man strö över badrummet när katten krafsar och kliver ur.
    Det finns en speciell matta som kan läggas framför lådan som ska samla upp strö.

• Majsan70
    SStina skrev 2008-09-14 19:53:35 följande:
    Matta var ju ett bra tips.....dammsugare har jag redan utanför...en sådan där trendig som dock inte klarar av sanden....sanden är för fin...andvänder liten sopskyffel...med det är drygt.
    Jag har en swivel sweeper o den tar sanden alldels utmärkt. Sen dammsuger jag med den vanliga varje dag o tar då självklart 'ven toan med lådorna.

Känns som att man får leva med lite sand o massa hår när man har katter.
  • Frontline

Luktar det inte med pellets , har bara fått för mig det...
    Sambons mormor hade sånt och jag tyckte det luktade illa i hela lägenheten, men gammal och gaggig som hon var så kanske hon inte bytte så ofta...

Svar på tråden Tips på bra kattsand som inte är finkornigt...