• Anonym (orolig)

Streptokocker typ B i underlivet på 9-åring?

Har en fundering på vad det kan betyda? Kan det vara så att min dotter blivit utsatt för sexuella övergrepp? Någon som varit i samma situation??

Till saken hör att hon bor vv hos pappa och hon harhaft ont inne i slidan, varitröd och harväldigt ofta illaluktande flytningar. Har sökt läkare men dom ignorerar bara min oro. Vad kan man göra?

• Svar på tråden Streptokocker typ B i underlivet på 9-åring?
  • Anonym (been there)

Ignorerar din oro - men har ändå tagit prover och ställt diagnos?

Streptokocker finns ju överallt i vår miljö så en sådan infektion behöver inte betyda något särskilt...

• JAG är BÄST

TS

"Har sökt läkare men dom ignorerar bara min oro."

Så du har antytt eller frågat läkarna rätt ut om hon kan ha vart utsatt för sexuella övergrepp?

• Anonym

streptokocker finns överallt på huden och i omgivningen. Det behöver inte alls betyda något annat än en vanlig uvi skulle göra. det handlar förmodligen bara om en annan bakteriestam med lite andra symptom än "vanlig" uvi normalt gör, hennes symptom stämmer bra överens med vad GBS kan ge för symptom.

• Anonym

Grupp B strptokocker finns naturligt i tarmsystemet hos ca 30 procent av befolkningen och är så vitt jag vet inget som räknas som sexuellt överförbart. Det som med största sannolikhet hänt är att flickan torkat "framåt" när hon varit på toaletten och gjort nr 2 och på så sätt flyttat bakterierna till underlivet. Om det inte finns något annat som tyder på övergrepp tror jag att du kan vara helt lugn.

• Anonym (orolig)

läkaren sa att det var helt naturligt och att det var inget att oroa sig för men hon har inte fått någon behandling för sina bekymmer.

Jag trodde att man föddes med GBS eller är jag ute och "cyklar" då?

• Anonym

nja, om mamman har gbs så finns en chans/risk att barnet får på sig de bakterierna vid förlossningen, annars så får man dessa bakterier på samma sätt som man får alla andra bakterier, dvs via mat, hudkontakt och via luften.

Svar på tråden Streptokocker typ B i underlivet på 9-åring?